Jump to content
Annons

Taylor 110 vs Furch Durango


puffra

Recommended Posts

hej,

jag letar efter en ny akustisk gitarr. va inne på musikbörsen idag och provspelade en massa gitarrer. fastnade starkt för en Taylor 110. Men samtidigt har jag hört och läst så mycket gott om Furch Durango. Tyvärr hade dom ingen Furch på MB så jag har inte kunnat jämföra dom ordentligt liksom.

Någon som har erfarenhet av dessa två gitarrer och som kan ge lite köpråd?

tack!

Redigerat av puffra
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag hade en furch ett tag och tycker det är en riktig fin gitarr. Dock kan nog tyckas att ljudet nästan är för stark, dessutom känns konstruktionen/kroppen lite tunn. Dock är det ett tjeckiskt kvalitetsbygge. Har ingen erfarenhet av Taylor, men furchen är väl billigare... Självklart vore det bästa om du kunde provspela först 😕

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Jag skulle köpa Furchen av dessa två.

Testade 110 igår och va inte alls impad, tråkig att spela på och ljudet lämnade mer att önska.

Tycker det är varmare klang i Durangon.

Dock ska du bege dig till Jam och testa Tanglewoods TW-15NS, tycker jag är otroligt prisvärd för sina 4495:-

Link to comment
Dela på andra sajter

dessutom känns konstruktionen/kroppen lite tunn.

Nu skall jag vara en sån där eländig jävul och komma med mera tips, men har du testat några martin gitarrer. I min personliga smak ligger dom lite högre än både furch och taylor och kostar inte fasligt mycket mer.

Men om vi bortser från dom och går in på taylor och furch istället så skulle jag ta taylor om jag skulle spela folk, blues, country där man behöver lite mera värme och tyngd, men furchen är farligt vacker på pop, rock, ballader och sådant, då den är lite ljusare i klangen.

Sen beror det också på vad du spelar mot, det finns ett band i piteå som heter molly maquire, och dom kör med furch för att dom andra i bandet använder mandolin och bouzouki, och då blir den där ljusare klangen med framträdande strängljud väldigt bra mot mandolinen som i sig är ganska vek i klangen (jämför med en gitarr).

Du kan också vända på steken och ta taylor för att ge lite mera djup om du har andra ljusa instrument i bandet.

Sen måste du också tänka på vad du har för basist, har du en nedstämd 5 strängad galning med en 8x10 så tror jag att alla bastoner i din gitarr ändå kommer att dränkas och då kan du lika gärna ta furchen. Har du dock en lie halvblyg kille med en fender bas på ena sidan och på den andra en elgitarrist så kan taylor sitta snyggast.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 år senare...
  • 3 år senare...

Tycker Furch är helt OK. Var mitt favorit märke förr. Men just d19 serien är jag inte så förtjust i. Tycker de har ett fult mellanregister som sticker ut och är störigt. Svårt att få till en skön bas och topp med dem. Är ganska säker på att jag testade även en green plus och tyckte den var något bättre. Men med en grantopp ( utan ekorre) så blir det ju en ganska speciell "plonkighet" som inte alltid passar. Men gillar man det ljudet så är det en bra gitarr det med. Men då skulle jag nog kolla på en Yamaha AR3 istället. Tycker de har en fylligare och rundare ton  än D19 gurorna. Men idag så är mitt favorit märke Taylor med Yamaha på andraplats. Tycker att de båda har ett bra urval av gitarrmodeller som låter helt olika och har sina unika egenskaper. 

Har en Taylor med lite mindre kropp och med ett mycket balanserat ljud som jag köpte för att ha i studion. Är på väg att köpa en Yamaha med större kropp och som har en mera tydligt och distinkt bas men saknar lite mellanregister. Men kan du provspela dessa gitarrer så gör det. Kan du köpa på öppetköp och testa hemma i lugn och ro så gör det. 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...