Jump to content
Annons

Köpa synt, max 5000kr


solid studio

Recommended Posts

(Sökmotorn funkade inte, scriptfel hela tiden...)

Hejsan.

Då var det dags att köpa klart studio-utrustiningen, Beyer-Dynamics DT250 och E-MU 1212M är köpta, nu fattas bara synt(h)en...

X-station: http://www.novationmusic.com/product.asp?i...&bArchive=False

XioSynth: http://www.novationmusic.com/product.asp?i...&bArchive=False

Var kan man hitta Novation Remote25 (inte LE eller SL)?: http://www.novationmusic.com/product.asp?i...&bArchive=False

Har länge kollat på Novation's X-Station 25, kostar 5k. Men nu så såg jag att dom släppt en ny modell, XioSynth 25, lite mer bulkad och därav lägre priset... En X-station har jag suktat efter rätt länge, men priset är lite väl saftigt kanske... är det verkligen värt skillnaden, eller kan Xio vara ett mer prisvärt alternativ? Jag ser att Xio saknar dom där "glid-reglagen" som X-station har... lite synd.

Edit: X-station verkar vara mer komplett, men frågan är hur mcyket man verkligen behöver alla dom funktionerna. Ska jobba med trance-musik... så jag kan se nytta i alla dom spakar och rattar, men är inte säker.

Kan det bli för lite med 25? Jag har svårt att föreställa mej att jag skulle behöva mer bredd, ska ju inte spela live, sas. Kommer väl lira med en hand.

Tar gärna emot tips på andra märken också, ...

Tacksam för svar.

Redigerat av solid studio
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är väl främst ute efter att kunna få ett bra och hyfsat komplett kontrollbord (antar att det då är en workstation) med 25 tangenters klaviatur... Men jag kom på att tänka nu att jag kanske ska satsa på midi-controller delen separat istället och kanske spara en del slantar? Eller bara köpa det vid ett senare tillfälle när behov finns... kanske klokare så?

Jag är en nybörjare så jag vet faktiskt inte mycket alls, om ens nåt...

Edit: Läste nyss att jg itne kan koppla mina hörlurar till ljudkortet 1212m, då den har stereokontakter ut, och med en 1/4 så skulle jag bara få ljud i ena örat... Om man kopplar in en synt, kan man koppla hörlurar i den och få ut ljud på det sättet, eller måste jag köpa hörlursförstärkare eller dylikt? Vilka lösningar finns det och vad är bäst?

För mej som nybörjare, vad skulle ni rekommendera för synt, vad som helst... Den ska väl helst vara framtidssäker samtidigt inte för stor eller dyr max 5000kr som sagt. Jag ska göra Trance-musik. "faders", knappar och rattar är väl bra att ha?

Redigerat av solid studio
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är väl främst ute efter att kunna få ett bra och hyfsat komplett kontrollbord (antar att det då är en workstation) med 25 tangenters klaviatur... Men jag kom på att tänka nu att jag kanske ska satsa på midi-controller delen separat istället och kanske spara en del slantar? Eller bara köpa det vid ett senare tillfälle när behov finns... kanske klokare så?

Jag är en nybörjare så jag vet faktiskt inte mycket alls, om ens nåt...

Edit: Läste nyss att jg itne kan koppla mina hörlurar till ljudkortet 1212m, då den har stereokontakter ut, och med en 1/4 så skulle jag bara få ljud i ena örat... Om man kopplar in en synt, kan man koppla hörlurar i den och få ut ljud på det sättet, eller måste jag köpa hörlursförstärkare eller dylikt? Vilka lösningar finns det och vad är bäst?

För mej som nybörjare, vad skulle ni rekommendera för synt, vad som helst... Den ska väl helst vara framtidssäker samtidigt inte för stor eller dyr max 5000kr som sagt. Jag ska göra Trance-musik. "faders", knappar och rattar är väl bra att ha?

På tal om ljudproblemet...

Jag har en enkel phonicmixer 1705 som har en group ut som jag väljer vad som ska in i datorn via den...och sen väljer jag vad som ska in i lurarna och vad som ska upp i monitorerna. Men sen så finns det folk som anser det vara överflödigt med mixers i hemstudior, krävs bara ett ljudkort med tillräckligt många kanaler. Så använder man den i ljudkortet istället. Problemet är att jag vill kunna använda pod och synth med datorn av.

Det är min lösning på det problemet, en enkel mixer. Skriv vad du vill ha för prylar så du vet vad som räcker för ditt behov.

Och hjälpa dig att välja synth är svårt, man kan inte välja vad du har för smak...men Neko verkar vara synthnissen här på forumet. Han kan nog hjälpa dig till rätt kategori i alla fall när du presierat dina önskemål.

Lycka till..

Link to comment
Dela på andra sajter

"Skriv vad du vill ha för prylar så du vet vad som räcker för ditt behov." Jag vet inte riktigt vad du menar det med det men antar att kanske det här ett svar... 8)

Jag ska alltså använda min PC med 1212m ljudkortet, ljudet ska ut till min receiver/högtalare samt till mina nyköpta DT250 hörlurar (lite komplikationer där var det ja) sen så ska en synt skaffas (alternativt också en "controller"** separat istället för inbyggd), vilken, är ju frågan... mer vet jag inte.

Ang synten i sej vet jag inte vad den ska ha, den ska helst inte sakna nåt iaf, när jag väl köpt en.

Jag blev sugen på Novation X-station 25 bara för att den såg så välpackad ut, jag vet inte hur mycket nytta jag skulle/kommer att ha av alla knappar etc. Jag har ingen erfarenhet vad gäller midi-syntar... eller att koppla en mot dator eller midi och vad det ens står för. Så jag har lite svårt att hjälpa er att hjälpa mej sas. Jag vet bara att folk gör musik med syntar kopplade mot datorer och att det sen säkert finns bättre lämpade syntar för just producering av trance-musik. Jag kommer väl veta exakt hur många ex. "faders" jag skulle behöva när jag väl köpt en synt, men då är det ju lite för sent, hehe. Jag får väl lära mej den hårda vägen som alla andra... =)

Vad är den största skillnaden mellan olika syntar, är det just hur mycket man kan kontrollera eller är det kvalitén i komponenter under skalet? Tryck-känsliga knappar och diverse andra små features. Hur dom färdiga ljuden låter och så... I/O-puts?

Använder man ljuden som är i synten ofta eller är det mer att man använder ljuden i musikprogrammet? Kanske bådeoch, vad man föredrar då eller?

** "(midi-)controller" = menar alltså ett "mxerbord" eller vad jag ska kalla det med enbart rattar, faders och sånt.

Redigerat av solid studio
Link to comment
Dela på andra sajter

Det snackas väldigt mycket om ljuden inne i synthen... Man laddar väl ner bättre samples eller spelar in egna bättre? Jag behöver ingen synth som fungerar utanför datorn, den ska vara kopplad hela tiden, dvs midi då. Det är nog ganska praktiskt eller snarare snabbare med en 25'are, men kanske klokare att börja med en 49 eller 61'a? Jag vill ha autentiska ljud samtidigt som jags en ska använda mej av mer elektriska trance-ljud, men då snackar vi om 2 olika syntar helt plötsligt eller kan jag bara ladda ner/skapa vilka ljud som helst och enbart styra med midi?

Redigerat av solid studio
Link to comment
Dela på andra sajter

Det snackas väldigt mycket om ljuden inne i synthen... Man laddar väl ner bättre samples eller spelar in egna bättre? Jag behöver ingen synth som fungerar utanför datorn, den ska vara kopplad hela tiden, dvs midi då. Det är nog ganska praktiskt eller snarare snabbare med en 25'are, men kanske klokare att börja med en 49 eller 61'a? Jag vill ha autentiska ljud samtidigt som jags en ska använda mej av mer elektriska trance-ljud, men då snackar vi om 2 olika syntar helt plötsligt eller kan jag bara ladda ner/skapa vilka ljud som helst och enbart styra med midi?

Om du ska koppla den via MIDI och endast MIDI är det överflödigt med en synth. Jag föreslår att du kollar lite på lite universella kunskapsbaser, typ wikipedia om vad en synth är för något.

I korthet och enkelhet;

Synth:

En synth syntetiserar ljud. D.v.s, den skapar ljud utifrån elektronik som från början inte är ljud. Jag är inte proffs på det här, men vanligtvis skapas grundvågen i någon form av oscillator, som sedan filtreras och färgas med olika effekter och dylikt innan ljudsignalen skickas ut ur synthen.

MIDI:

Musical Instrument Data Inteface, en standard för att skicka musikalisk information, såsom noter, vanligen via 5-pinnars DIN. MIDI är inte ljud. MIDI är lite som en dirigent som säger åt sin orkester vad de ska spela och hur. Själv låter MIDI ingenting, utan bara när det triggar en synth eller motsvarande till att låta. MIDI skickas vanligen över en av 16 kanaler. MIDI består även bland annat av signaler av typen Program change (för att byta inställningsuppsättning på mottagarenheten, som när du byter ljud på en keyboard) samt Control-meddelande som används för att ställa in parametrar.

Så, med detta kött på benen; Ska du koppla in i datorn via MIDI och använda mjukvarusynthar finns det ingen anledning till att din klaviatur ska kunna skapa ljud själv. Det är mycket bättre att köpa en MIDI-klaviatur. Vill du ha massa knappar o.s.v. för att kunna realtidsredigera parametrar på mjukvarusynthar, kolla exempelvis M-audios Keystation Pro 88 ( http://www.m-audio.com/products/en_us/Keys...Pro88-main.html ) eller för en lite mindre och billigare enhet; Axiom 61 ( http://www.m-audio.com/products/en_us/Axiom61-main.html )

M-audio är inte högsta kvalitet direkt, men det duger och brukar klassas som väldigt prisvärt.

Jag tycker du ska satsa på en midclass MIDI-controller, som Axiom61 eller lillebrorsan med 49 tangenter, och sedan en riktigt bra mjukvarusynth. Jag pysslar inte med sånt själv, men namn som dyker upp är Absynth och NI Kontakt.

De flesta sequencers, såsom Logic, Cubase, Sonar, Reason och Live, nu för tiden innehåller mjukvarusynthar som säkert duger till att börja med. Sen finns det en helt ok mjukvarusynth som heter Crystal (http://www.greenoak.com/crystal/) som är gratis.

Har du frågor om just synthar så finns möjligheten att det finns mer hjälp att hämta på http://www.99musik.com där många elektroniska musiker hänger. Vi ses kanske där!

Redigerat av Richard Olsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Så det var som jag trodde då, bara midi-interface jag är ute efter... Bra nu är en sak klar iaf, hehe. =)

Mjo har redan kollat in M-aduio Axiom tidigare, då jag helst velat ha en svart midi-keyboard (heter väl det jag är ute efter?)

"M-audio är inte högsta kvalitét direkt", hur menar du? Hur stora är kompromisserna och var?

Tackar för alla svar hittills... tråden lever än iaf. Grymt bra svar där Ricard, tack...

Redigerat av solid studio
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Mitt förslag är att du provspelar klaviaturen, M-Audio eller vad som finns hos musikaffären. Spelar det ingen roll för dig hur feelingen i tangenterna är eller antal så köp det som är billigast. ´

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inget att relatera till så det den kan omöjligen vara sämre än nånting, Finns ju inte direkt jätte många alternativ i den prisklassen, och den ser onekligen rätt bra ut... Vilka andra skulle jag testa? En midi ska jag ha så lika bra kan det bli denna om det inte finns andra alternativ som är bättre.

Edit: Luthamn listar den för 2895kr, Är det bara dom som säljer? Sen finns ju thomann.de ...

Redigerat av solid studio
Link to comment
Dela på andra sajter

Den såg ju smaskigt retro ut, fast vet inte om det verkligen är så fränt med sladdar =)

Joodå tipsa på bara... tackar.

Den där lilla mini Ms-20 kan man ju kasta åt helvete...förstår inte vad den ska va bra till...mini mini mini, värdelös! :rolleyes:

Det är mjukvaran som är grym! 3 feta syntar 😄 Klarar mig inte utan PolySixen! Den är så GRYM!

Utmärkt TranceSynt btw.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den såg ju smaskigt retro ut, fast vet inte om det verkligen är så fränt med sladdar =)

Joodå tipsa på bara... tackar.

Den där lilla mini Ms-20 kan man ju kasta åt helvete...förstår inte vad den ska va bra till...mini mini mini, värdelös! :rolleyes:

Det är mjukvaran som är grym! 3 feta syntar 😄 Klarar mig inte utan PolySixen! Den är så GRYM!

Utmärkt TranceSynt btw.

mini!?

den är 84% av ms20:ns egentliga storlek!! den är ok, om man inte vill ha ngn plastig silverfärgad usbkeyboard.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den såg ju smaskigt retro ut, fast vet inte om det verkligen är så fränt med sladdar =)

Joodå tipsa på bara... tackar.

sladdar kommer du aldrig att klara dig utan...varför inte satsa på en RIKTIG synth?

Oberheim OB-8

Roland Jupiter 8

Polymoog

Korg Trident

PPG wave 2

etc etc

vill du ha en bra och billig allround-grunka funkar ju Korg M1 såklart för runt 3000:- eller kanske t.o.m. ännu billigare idag, men du vill pyssla med annt förstår jag och då är mitt tips softwarez för hela slanten!!!

(behöver inte bli så dyrt vad jag förstår :rolleyes: )

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, här kom det svar iaf. Trevligt... =)

Vad jag menade med sladdar var att på den där bilden så såg jag sladdar som liknar en gammal telefonoperatör, eller vad det nu heter, när dom satt och kopplade samtal manuellt med sladdar eller nåt... hehe. =)

Som sagt, är det vettigt att lägga ner pengar på synth som har färdiga ljud om man kanske inte behöver dom, blir det inte billigare att köpa en enbart midi och sedan program till det?

Som Richard Ohlsson skrev, det lät ju mest logiskt tycker jag då:

"Så, med detta kött på benen; Ska du koppla in i datorn via MIDI och använda mjukvarusynthar finns det ingen anledning till att din klaviatur ska kunna skapa ljud själv. Det är mycket bättre att köpa en MIDI-klaviatur. Vill du ha massa knappar o.s.v. för att kunna realtidsredigera parametrar på mjukvarusynthar kolla.... M-audio Aximo..."

Vad är det för skillnad på klaviaturer om man bara jämför dom mot varann som midi-keyboards, styrenheter eller vad det nu skulle kunna heta? Så stor skillnad är det väl inte, om vi håller oss inom en rimlig prisram... Dvs bortsett helt från alla inbyggda ljud.

Edit: Ang dom där "RIKTIGA syntharna", hehe... Hoppa på italo-disco stuket direkt med en sån där... =P Joh läckra saker... Men jag är väl ute efter nåt rent praktiskt, enbart.

Redigerat av solid studio
Link to comment
Dela på andra sajter

Den såg ju smaskigt retro ut, fast vet inte om det verkligen är så fränt med sladdar =)

Joodå tipsa på bara... tackar.

Den där lilla mini Ms-20 kan man ju kasta åt helvete...förstår inte vad den ska va bra till...mini mini mini, värdelös! 😉

Det är mjukvaran som är grym! 3 feta syntar 🙂 Klarar mig inte utan PolySixen! Den är så GRYM!

Utmärkt TranceSynt btw.

Nu snackar vi om VST då? dvs software synth som man sen styr med en midi-keyboard. Hmm ska nog ta och läsa igenom en wikipedia? Jag är nog helt ute och cyklar...

Edit: hmm, hade visst rätt... =) Jag är ju främst ute efter midi-interface nu, så jag får nog titta efter VST sen, dock bra att veta...

Redigerat av solid studio
Link to comment
Dela på andra sajter

Den såg ju smaskigt retro ut, fast vet inte om det verkligen är så fränt med sladdar =)

Joodå tipsa på bara... tackar.

Den där lilla mini Ms-20 kan man ju kasta åt helvete...förstår inte vad den ska va bra till...mini mini mini, värdelös! 🙁

Det är mjukvaran som är grym! 3 feta syntar 🙂 Klarar mig inte utan PolySixen! Den är så GRYM!

Utmärkt TranceSynt btw.

Nu snackar vi om VST då? dvs software synth som man sen styr med en midi-keyboard. Hmm ska nog ta och läsa igenom en wikipedia? Jag är nog helt ute och cyklar...

Edit: hmm, hade visst rätt... =) Jag är ju främst ute efter midi-interface nu, så jag får nog titta efter VST sen, dock bra att veta...

De flesta mjukvaruinstrument man kan köpa idag kommer ÅTMINSTONE i formaten AU, VSTi och ofta standalone samt några andra format. Vad innebär det?

Plugins generellt

Ljudplugins är en form av mjukvara som följer ett visst ramverk av regler. Det finns flera olika sådana ramverk (se nedan.) Gemensamt dock är att ramverken förser pluginen med ett sätt att ta emot ljuddata (eller MIDI) och sedan skicka ut det igen. Däremellan får pluginen göra vad den vill med signalen.

Ett värdprogram förser pluginen med dessa portar att ta emot ljud och skicka ut ljud igenom.

Vilket pluginformat som är bäst kan säkert någon fanatiker vilja debattera, men det är löjligt, för de är fullständigt likvärdiga såvitt jag vet.

AU

AudioUnits är Apples pluginformat som är inbyggt i OSX och bara fungerar i just OSX. Det är det enda pluginformat som exempelvis Logic stödjer. Ett mjukvaruinstrument i AudioUnit-format är alltså att föredra om man använder Logic.

VSTi

VST, virtual studio technology, är en teknik som skapades av Steinberg, skaparna bakom Cubase. VSTi står för VST instrument. VST stöds som sagt inte av Logic, men däremot av nästan varenda ljudmjukvara i övrigt, out there!

RTAS

RTAS är ProTools pluginformat och alltså att föredra om man använder ProTools. Mindre vanligt men fortfarande vanligt, att mjukvaruinstrument använder sig av.

DXi

Plugins som använder sig av Microsofts DirectX-API. Inte alls lika vanligt, såvitt jag vet. Känns som ett lite åldrat koncept som jag sällan ens vänder huvudet åt i alla fall, men det kan ju vara för att jag är macare och använder Logic 🙂

Stand-alone

Ett standaloneinstrument är precis som ett eget program. Du startar det precis som vilket program som helst och behöver alltså inget värdprogram. Kan vara bra om du bara ska spela lite för att öva eller för skojs skull (eller live för den delen) utan att spela in.

--

Förlåt om jag verkar lite överpretentiös, men jag tycker det är kul att informera, så ta det inte som en pik eller så - som att jag undervärderar dig på något sätt.

Hursomhelst, angående MIDI-klaviatur / MIDI-kontrollerenhet (där har du två vanliga beteckningar), jag föreslår att du går till någon lokal musikaffär, gärna en av de större om du har möjlighet. Det vill säga, bor du i Borås, åk till Göteborg, o.s.v. Där ber du att få testa lite olika klaviaturer. Sen köper du den du tycker bäst om, antingen från affären i fråga, eller över internet från exempelvis Thomann.

Redigerat av Richard Olsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra och informativa inlägg... Tar inte illa vid, nepp. =) Bättre att framstå som "idiot" när man frågar än att inte fråga alls och vara oventande resten av livet.

Bor i Stockholm, vilka butiker bör jag svänga förbi?

Edit: Studiologic VMK-88, den var ju ruggigt snygg, Säljs inte som nya i sverige eller från tyskland? Måste vara beg.?

Redigerat av solid studio
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...