Jump to content
Annons

En pinsam tystnad


rdny

Recommended Posts

LÅTNAMN: En pinsam tystnad

ARTIST/GRUPP: Andreas Pålsson

GENRE: Singer/Songwriter

LÅTLÄNGD: 1:54

KOMPOSITÖR: Andreas Pålsson

PRODUCENT: Andreas Pålsson

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 2.6 megabyte

STATUS: Skiss

Låtlänk: En pinsam tystnad

Är inte riktigt klar med denna ännu. Skall läggas till ett maffigt mal-slut a la coldplay/kent vilket jag har texten klar till. Men jag skulle uppskatta lite kommentarer angående låten än så länge samt mixen.

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du slår en 1-4-7-rytmfigur på ackordgitarren som gör att versen känns lite framtung. Försök få bort den känslan genom att modifiera figuren lite. Eller ta bort den och kör endast arpeggiogitarren.

Rösten låter lite för upptrissad i diskanten. Har du kört nån sån där exciter-grunka på den? Prova att minska lite...

Melodin i intro och efter refrängerna spelas med samma ljud som de andra gitarrerna. Det blir lite rörigt. Prova ett annat gitarrsound... (eller kanske elgura?). Den är också lite falsk på vissa ställen.

Det var mina 2 cent. 😱

Kul med svensk sång!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter lite obehagligt väsande om s-en i texten... fick en sinnesbild av att du är harmynt eller har slagit ut två framtänder 😳

Om du inte är harmynt, inte slagit ut några tänder, inte använder exciter och inte har tekniskt kunnande att få bort s-ljudet innan det hamnar på hårddisken kanske en deesser vore något.

I övrigt tror jag att det går att få snits på det här också med lite mer jobb.

jo..just det..textfrasen "näthinna" låter lite rytmiskt konstigt i sammanhanget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för kommentarerna.

Lundin: Har redan lagt på en de-esser men kanske bör jobba lite mer med den. Håller med om att näthinna sabbar rytmen lite. Ska jobba lite mer med den delen också.

Linkowich: Går det att förklara 1-4-7-rytmfigur lite mer. Förstår inte riktigt vad du menar. Jag kommer att jobba lite mer med refrängen och har planerat att lägga in en låg dist mot slutet där malet skall komma. Men jag håller med om att det behövs något annat ljud i introt och efter refrängerna.

mange_andersson Ska försöka att dra ner diskanten lite men jag är rädd för att sången blir för dov då. Kanske ska testa att sjunga om versen istället.

Tack igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite otajt, men annars okay.

Sången är bra, men som de andra skrev, ner med diskanten! Minska basen istället så slipper du få dovhet! Låter väldigt nasalt just nu..

Låter som du spelat in sången med en dynamisk mikrofon, och tyckte det lät för dovt och således skruvade upp eq:n på tok för mycket på övre frekvensregistret.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...