Jump to content
Annons

Vatten i örat


The Edge

Recommended Posts

Det beror ju på vilken sida av trummhinnan man har vätska. Är det på utsidan så kan det vara vanlig vatten. Efter en dusch/bad osv. Men det dunstar naturligvis bort. Borta på nån timme eller två. Är det längre så är det nåt skit ivägen. Vanligvis öronvax. Kanske utblandat med skräp! Revaxör funkar kanonbra, men även vanligt ljumet/varmt vatten funkar bra. Och kan man, och vill, så funkar det med en vanlig slang och låta varmt vatten rinna försiktigt. Men se upp så att man inte spolar för hårt. Det ska bara droppa. Annars så kan då hörselskador. Dessutom om det blir för varmt så kan bli rejält yr!

Är det på andra sidan av trummhinnan så har man fått vätskebildning. Det beror oftast på vanlig förkylning. Det kluckar inte på samma sätt, utan man blir lomhörd. Vrider man huvet så kan det klarna i ljudet för stunden. Det man kan göra då är att tryckutjämna. MEN gör det aldrig i förkylt tillstånd. Gör svinont och är alla gånger inte bra. Gångarna är oftast helt igentäppta av skit. Man brukar operera in plaströr på trumhinnan som släpper ut vätskan. Att unvika detta på bästa sätt är att tryckutjämna då & då i vardagslivet om man nu har ofta problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Det beror ju på vilken sida av trummhinnan man har vätska. Är det på utsidan så kan det vara vanlig vatten. Efter en dusch/bad osv. Men det dunstar naturligvis bort. Borta på nån timme eller två. Är det längre så är det nåt skit ivägen. Vanligvis öronvax. Kanske utblandat med skräp! Revaxör funkar kanonbra, men även vanligt ljumet/varmt vatten funkar bra. Och kan man, och vill, så funkar det med en vanlig slang och låta varmt vatten rinna försiktigt. Men se upp så att man inte spolar för hårt. Det ska bara droppa. Annars så kan då hörselskador. Dessutom om det blir för varmt så kan bli rejält yr!

Är det på andra sidan av trummhinnan så har man fått vätskebildning. Det beror oftast på vanlig förkylning. Det kluckar inte på samma sätt, utan man blir lomhörd. Vrider man huvet så kan det klarna i ljudet för stunden. Det man kan göra då är att tryckutjämna. MEN gör det aldrig i förkylt tillstånd. Gör svinont och är alla gånger inte bra. Gångarna är oftast helt igentäppta av skit. Man brukar operera in plaströr på trumhinnan som släpper ut vätskan. Att unvika detta på bästa sätt är att tryckutjämna då & då i vardagslivet om man nu har ofta problem.

tack så jättemycket för dessa tips...Bra förklaringar på allt 🙂

Får väl se om jag hör nått bättre nu, sen när jag testat. Dock får det vänta några dagar, för jag är förkyld just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova att spola örat med en gummituta (följer med revaxör)

Det funkade för mig... 😑

+1

Tror jag spolade en kvart. Till slut kom det ut en äcklig stor brun jävla klump. Tog andra örat med, och likadant där. Tror jag fick tillbaks två oktaver diskant efter det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
+1

Tror jag spolade en kvart. Till slut kom det ut en äcklig stor brun jävla klump. Tog andra örat med, och likadant där. Tror jag fick tillbaks två oktaver diskant efter det.

Dem bruna klumpen kan man lägga på hårdkokt ägg om man har slut kaviar. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Hej. hej.

Har haft vatten i örat i snart fyra dagar nu. Det är jäkligt jobbigt och jag har hört att man kan få hörselnedsättning p.g.a. detta. Är det någon som har varit med om något liknande? Vatten i örat har väl alla haft, men under så lång tid?

Finns det några bra sätt för att få ut vattnet? Själv har jag testat testat:

- Stå på händer

- Nässpray

- Tryckutjämna

- Och "skaka" huvudet

Man känner sig helt nere p.g.a. av detta. Jag lider verkligen med alla som har hörselskador... 😄

Jag får väldigt ofta vätska i mellanörat. Om jag drar i örsnibbarna, kliar osv så får jag direkt en öroninflammation då. Trånga hörselgångar är en del av problematiken, men troligen inte hela sanningen. För mig fungerar ingenting utom tålmodighet, och att ge fan i örat/öroren som är påverkade.

Jag är dessutom extra känslig för detta, då jag ersatt trumhinnan på mitt vänstra öra. Nu i februari (2010) opererades jag för andra gången och ersatte trumhinnan samt fick en titaniumprotes kopplad från stigbygeln till den nya trumhinnan. Första gången jag opererades var 1994 då jag fick en ny trumhinna - som höll fram till 2004 - Sedan fick jag vänta 6 år(!) pga av slarv med kötider osv för att opereras igen. Varför? Jo, när jag var tonåring fick jag en allvarlig virusinfektion i mellanörat med var osv som läkarna missade helt - gick i drygt ett år innan det upptäcktes (att det inte var en vaxpropp eller dylikt)...

Det är inget kul att inte höra ordentligt. Den enda fördelen är att när du lägger ned huvudet på kudden och skall sova så är det inget som stör dig ...

Nu har jag haft tur på så sätt att jag har perfekt hörsel på mitt högra öra - vilket varit min livräddare. Det har tagit sitt tag, men nu börjar jag höra igen på mitt vänstra öra. Det är skönt att kunna höra i stereo igen, efter så många år av mono ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...