Jump to content
Annons

Vatten i örat


The Edge

Recommended Posts

Hej. hej.

Har haft vatten i örat i snart fyra dagar nu. Det är jäkligt jobbigt och jag har hört att man kan få hörselnedsättning p.g.a. detta. Är det någon som har varit med om något liknande? Vatten i örat har väl alla haft, men under så lång tid?

Finns det några bra sätt för att få ut vattnet? Själv har jag testat testat:

- Stå på händer

- Nässpray

- Tryckutjämna

- Och "skaka" huvudet

Man känner sig helt nere p.g.a. av detta. Jag lider verkligen med alla som har hörselskador... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
vad jag har fått höra och  det ända som funkar för mig: Stå på ett ben o hoppa samtidigt som du !"juckar" med örat åt alla möjliga håll

<edit> Fyllefel</edit>

What he said

edit: utan fyllefelet då 😱

Redigerat av Krokodil
Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda som hjälper är att luta huvudet så att vattenörat är uppåt, fyll det med vatten och låt vara i ca 10 sek. vänd snabbt.

häll upp det i ett glas

TADA! du har nu en martini.

eller om du inte har det så är vattnet borta.

Hjälpte det?

Redigerat av Mossman
Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda som hjälper är att luta huvudet så att vattenörat är uppåt, fyll det med vatten och låt vara i ca 10 sek. vänd snabbt.

häll upp det i ett glas

TADA! du har nu en martini.

eller om du inte har det så är vattnet borta.

Hjälpte det?

hahahaha

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Troligen har du inte vatten i örat efter så lång tid. Vattnet rinner ut. Det som hänt är att vattnet du haft i örat reagerat med öronvax så att detta har svällt. Därför är det nu i vägen för din hörförmåga. Gå till en sköterska/läkare och be dem spola ut örat. Använd INTE en vaxutsugapparat, var noggrann med det! Det höll på att kosta mig hörseln... och livet. Man kan INTE bli hörselskadad av vattnet.

😏

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

jepp,spolning gäller!

hade ett par rejäla vaxproppar i höstas som blivit till efter förra sommaren då jag alltid brukar torka örat efter bad med min t-shirt (nederändan) och detta irriterar tydligen och gör att vax bildas snabbare än vanligt,man skall alltså inte härja för mycket med tops/t-shirt/handdukstorkning... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag var i Bulgarien var jag sjuk i början (feber), men jag badade ändå. Då fastnade vattnet o öronen och satte verkligen stopp så jag hörde dåligt. Alvedon hjälpte så att det inte gjorde ont (gjorde rejält ont direkt när man fick det). Det satt kvar i en vecka och gav mig tinnitus. Ligga högt med huvudet, nässpray och hoppa på ett ben och skaka huvudet neråt kan funka (gör inte det sistnämnda offentligt bara 😳). För kom aldrig vattnet ut på en gång utan det försvann sakta men säkert gradvis.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag var i Bulgarien var jag sjuk i början (feber), men jag badade ändå. Då fastnade vattnet o öronen och satte verkligen stopp så jag hörde dåligt. Alvedon hjälpte så att det inte gjorde ont (gjorde rejält ont direkt när man fick det). Det satt kvar i en vecka och gav mig tinnitus. Ligga högt med huvudet, nässpray och hoppa på ett ben och skaka huvudet neråt kan funka (gör inte det sistnämnda offentligt bara 😛). För kom aldrig vattnet ut på en gång utan det försvann sakta men säkert gradvis.

Lycka till!

Så man kan få tinnitus alltså? 😄😄🙁🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jepp,spolning gäller!

hade ett par rejäla vaxproppar i höstas som blivit till efter förra sommaren då jag alltid brukar torka örat efter bad med min t-shirt (nederändan) och detta irriterar tydligen och gör att vax bildas snabbare än vanligt,man skall alltså inte härja för mycket med tops/t-shirt/handdukstorkning... 😆

Jag har själv upplevt hörselnednättning efter bad.

Det är riktigt frustrerande och man känner sig helt handikappad utan bra hörsel.

Har använt revaxör med varierande resultat.

Det är individuellt hur mycket vax man har och vissa personer gör säkrast i att använda öronskydd vid bad.

Spolning av öronen bör nog endast rekommenderas i mycket allvarliga fall.

Vissa sköterskor utför det inte längre utan kräver att en läkare måste utföra det.

Spolning KAN skada hörseln.

Tops ska ALDRIG användas i öronen och är inte till för det heller.

Det kan direkt skada hörseln permanent.

Lillfingret är det minsta man ska peta med om man måste.

Link to comment
Dela på andra sajter

jepp,spolning gäller!

hade ett par rejäla vaxproppar i höstas som blivit till efter förra sommaren då jag alltid brukar torka örat efter bad med min t-shirt (nederändan) och detta irriterar tydligen och gör att vax bildas snabbare än vanligt,man skall alltså inte härja för mycket med tops/t-shirt/handdukstorkning... 😆

Jag har själv upplevt hörselnednättning efter bad.

Det är riktigt frustrerande och man känner sig helt handikappad utan bra hörsel.

Har använt revaxör med varierande resultat.

Det är individuellt hur mycket vax man har och vissa personer gör säkrast i att använda öronskydd vid bad.

Spolning av öronen bör nog endast rekommenderas i mycket allvarliga fall.

Vissa sköterskor utför det inte längre utan kräver att en läkare måste utföra det.

Spolning KAN skada hörseln.

Tops ska ALDRIG användas i öronen och är inte till för det heller.

Det kan direkt skada hörseln permanent.

Lillfingret är det minsta man ska peta med om man måste.

Har du kvar hörselnedsättningen eller gick den bort efter du tog revaxör?

Link to comment
Dela på andra sajter

Revaxör hjälper tyvärr inte om det är en större propp,tro mig (inte heller rör av bivax etc fr. Hopi-indianerna som för övrigt kostar en del...)...spolning spolning spolning men utförd av kunnig personal såklart!!!

Ja man ska nog uppsöka en utbildad läkare för spolning.

Annars kanske det man har i huvudet kommer ut i andra örat 🙂

Revaxör tog bort endel vax, men jag tycker mig fortfarande ha problem.

När jag knäpper med naglarna vid höger öra så hörs diskanen lite sämre och jag har inte någon hörskada.

Det farliga är om man vänjer sig vid sämre hörsel och glömmer bort det.

Jag ska nog uppsöka vårdcentralen och sedan införskaffa nån typ av öronskydd när man badar.

Är det någon som vet om det finns snygga diskreta sådana eller bara modell dumbo? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...
Hej. hej.

Har haft vatten i örat i snart fyra dagar nu. Det är jäkligt jobbigt och jag har hört att man kan få hörselnedsättning p.g.a. detta. Är det någon som har varit med om något liknande? Vatten i örat har väl alla haft, men under så lång tid?

Finns det några bra sätt för att få ut vattnet? Själv har jag testat testat:

- Stå på händer

- Nässpray

- Tryckutjämna

- Och "skaka" huvudet

Man känner sig helt nere p.g.a. av detta. Jag lider verkligen med alla som har hörselskador... 😄

Jag har haft vatten i öra snart en månad och har Jävligt ont.Jag var på vårdcentralen och dem sa bara håll för näsan och blås så åker det kanske bort och kom tilbaks om två veckor om det inte är borta. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. hej.

Har haft vatten i örat i snart fyra dagar nu. Det är jäkligt jobbigt och jag har hört att man kan få hörselnedsättning p.g.a. detta. Är det någon som har varit med om något liknande? Vatten i örat har väl alla haft, men under så lång tid?

Finns det några bra sätt för att få ut vattnet? Själv har jag testat testat:

- Stå på händer

- Nässpray

- Tryckutjämna

- Och "skaka" huvudet

Man känner sig helt nere p.g.a. av detta. Jag lider verkligen med alla som har hörselskador... 😄

Jag har haft vatten i öra snart en månad och har Jävligt ont.Jag var på vårdcentralen och dem sa bara håll för näsan och blås så åker det kanske bort och kom tilbaks om två veckor om det inte är borta. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Prova att spola örat med en gummituta (följer med revaxör)

Det funkade för mig... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ofta mycket vax i öronen, men tror det kan bero på att jag oftast får vatten i dem när jag duschar.

Är väldigt renlig av mig så vill gärna ta bort det. Har testat att skölja ut det och med tops (har förståt att man inte ska använda tops).

Men finns det risk för att jag har en inflammation? har aldrig ont, men kan vara irriterande med mycket skit i öronen.

Joxar man för mycket så hör man ju bara sämre...

Bör revaxör användas? Eller bör jag bara försöka undvika få vatten i dem när jag dushar, badar etc?

har inga hörselproblem än, tror jag. Inget tinnitus iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag har ofta mycket vax i öronen, men tror det kan bero på att jag oftast får vatten i dem när jag duschar.

Är väldigt renlig av mig så vill gärna ta bort det. Har testat att skölja ut det och med tops (har förståt att man inte ska använda tops).

Men finns det risk för att jag har en inflammation? har aldrig ont, men kan vara irriterande med mycket skit i öronen.

Joxar man för mycket så hör man ju bara sämre...

Bör revaxör användas? Eller bör jag bara försöka undvika få vatten i dem när jag dushar, badar etc?

har inga hörselproblem än, tror jag. Inget tinnitus iallafall.

Spola ur öronen med jämna mellanrum så det inte bildas proppar. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Spola ur öronen med jämna mellanrum så det inte bildas proppar. 😆

Får ta o göra det 🙂

Fast måste prova lite revaxör nångång som alla verkar uppskata så mycket 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...