Jump to content
Annons

Det är en Toneport jag vill ha...eller?


zwiggy

Recommended Posts

Hejhej.

Jag har funderat ett tag på att skaffa mig en Toneport UX1 eller UX2, men nu har jag kollat runt lite och hittat ett liknande ljudkort, Tascam US122 (http://www.thomann.de/thoiw5_tascam_us428_demo_prodinfo.html).

Vad jag har förstått så är dock mjukvaran Gearbox som man får med till Toneporten en bra grej, men är det verkligen värt de extra slantarna? Kan man inte lika bra köra med Guitar Rig?

Tanken är att jag ska köra vad jag ni än bestämmer mig för att köpa tillsammans med Cubase för att spela in lite skoj.

Passar på att ställa en liten gröngölingsfråga också; kan jag koppla in ett USB-midi-keyboard och sen köra VST med låg latency via de här ljudkorten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Line6 kommer med en ny Toneport nu i höst:

"TonePort™ KB37 is the latest addition to the award-winning TonePort™ family of USB recording and modeling interfaces. With world-class Line 6 guitar, bass, and vocal tone with an integrated keyboard controller, you’ll be ready when that hit song comes calling!"

Den kanske är vad du söker? Vad gäller Gearbox så säger man på Line6 sida att med den nya uppdateringen så kommer den att gå använda som en vst-plug. Går inte idag vad jag förstår, kommer att bli perfekt när man kan. Spela in med 0 latency och i efterhand byta model på stärkare mm om man ändrar sig.

US122:an är ju förstås billigare om du redan har ett midikeyboard.

Äger själv ett UX2 och gillar den. Enda nackdelen är att den fungerar bäst med ASIO och jag hade gärna sett att den hade haft bättre WDM-drivisar då jag har ett annat ljudkort som jag spelar in med i första hand. Hade varit kanon att kunna kombinera båda = fler (mic)ingångar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag läste lite om den där KB37 för ett tag sen. Den verkar riktigt bra, men tyvärr såg jag att listpriset skulle hamna på över $400 och dessutom orkar jag inte vänta tills när nu hösten är. 😎

Nä, jag tror jag kör på en Toneport Ux2 eller kanske ux1, de verkar lätta att ha och göra med, dessutom är de ju ganska snygga 😲

Tackar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
526 (oregistrerad)

Är i valet och kvalet mellan ett M-Audio Ozone eller ett TonePort KB37

Vet inte hur jag ska göra. Jag är nybörjare och har nyss kommit igång med GarageBand.

Jag behöver ett ljudkort för att kunna spela in sång och gitarr, helst samtidigt. Det skulle också vara kul om det gick att plugga in ytterigare en gitarr eller bas för att kunna jamma. Dessutom vill jag kunna använda lite klaviatur för att hammra in basslingor o dyl.

Har kollat på M-Audio Ozone.

http://www.m-audio.com/products/en_us/MAudioOzone-main.html

Fördelar =

Ljudkort med fantommatning

25 tangenter=portabelt format

Billigt (kan köpa ett för 1500 begagnat)

Nackdelar =

Kan bara spela in ett instument åt gången (??) Är ej säker på detta dock.

Har endast 1 st plugg in + 2 st lineingångar

Vet ej hur kompatibel den är med GarageBand (??)

Har ingen programvara typ GearBox

Alternativet är den snygga TonePort KB37

http://line6.com/toneport/kb37.html

Fördelar =

Har flera ingångar

Kan spela in flera spår samtidigt, flera kan jamma

Har programmet GearBox, multiprocessor för gitarr, sång etc

Sägs fungera perfekt med garageband och OSX med Intel.

Nackdelar =

37 tangenter=ej (lika)portabelt

Dyrt. Ca 3300

Ett alternativ för är att använda TonePort ÚX2 utan controller och koppla in en separat klaviatur (tex 25tangenters)

http://line6.com/toneport/index.html

Hur gör ni? Vad tycker ni verkar bäst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...