Jump to content
Annons

Hur mycket ska en demo kosta?


Dream Exp.

Hur mycket skulle du kunna tänka att betala för en demo av en artist som du uppskattar?  

107 röster

  1. 1. Hur mycket skulle du kunna tänka att betala för en demo av en artist som du uppskattar?

    • max 20 kr
      13
    • max 40 kr
      32
    • max 60 kr
      37
    • max 80 kr
      5
    • max 100 kr
      10


Recommended Posts

Begreppsförvirring.

Demo i dess ursprungliga betydelse är ju en reklamskiva (kassett!) som artister sprider för att få uppmärksamhet. Den ska självklart inte kosta något. 😎

På den så kallade demoscenen, där oetablerade band spelar för varandra och sina morsor, där säljs det CDR-skivor med ambitiösa omslag och lite krystade teman. Ofta låter dom rätt skapligt rent tekniskt och folk tycks vara villiga att betala en slant för dem. Om jag förstått saken rätt kallas även dessa skivor för demos.

Sälj dom till självkostnad + en slant. Ligg lågt i pris, så blir det roligare för alla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 66
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Begreppsförvirring.

Demo i dess ursprungliga betydelse är ju en reklamskiva (kassett!) som artister sprider för att få uppmärksamhet. Den ska självklart inte kosta något. 🥰

På den så kallade demoscenen, där oetablerade band spelar för varandra och sina morsor, där säljs det CDR-skivor med ambitiösa omslag och lite krystade teman. Ofta låter dom rätt skapligt rent tekniskt och folk tycks vara villiga att betala en slant för dem. Om jag förstått saken rätt kallas även dessa skivor för demos.

Sälj dom till självkostnad + en slant. Ligg lågt i pris, så blir det roligare för alla.

Det är precis detta jag menar.

Förstår eran förvirring men jag vet liksom inte vad jag ska kalla det om inte demo.

Det är ju helt enkelt den typ av "album" som ett fattigt tonårsband har råd med.

Detta kallas ju även för demo av många och det är möjligt att det är fel men så är det ju. Iaf så är det ju en skiva som kommer att användas som just en (i korrekt mening) Demo medans den även kommer att användas som bandets "officiella Album" Eftersom bandet ändå inte har råd med något annat.

Peace....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att de flesta unga (inklusive jag själv) ser en demo som något man spelat in men som inte släpps officiellt utan bara säljs av bandet själva via hemsida och på konserter. Sen kan man ju ge bort samma material till bokningsbolag, skivbolag yadayada, det ena utesluter inte det andra.

Precis den uppfattningen har jag med. Jag röstade på max 40 kronor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja hörninini jag vill bara veta eftersom jag har planer på att försöka att sälja några av bandets demos.

äh... en demo är väl till för att du ska demostrera hur du/ni låter, för att sälja in er själva.

demos borde ni väl dela ut gratis?

edit: nu ser jag att demomannen skrivit ungefär samma sak, så jag ber om ursäkt för att jag tjatar.

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

äh... en demo är väl till för att du ska demostrera hur du/ni låter, för att sälja in er själva.

demos borde ni väl dela ut gratis?

edit: nu ser jag att demomannen skrivit ungefär samma sak, så jag ber om ursäkt för att jag tjatar.

Nej, det tål att upprepas flera gånger tydligen 😠

En demo är en demo (demonstration) och ska självklart vara gratis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Demo = Demonstration

Demo = Demonstration

Demo = Demonstration

Demo = Demonstration

Demo = Demonstration

Demo = Demonstration

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...