Jump to content
Annons

Hur mycket ska en demo kosta?


Dream Exp.

Hur mycket skulle du kunna tänka att betala för en demo av en artist som du uppskattar?  

107 röster

  1. 1. Hur mycket skulle du kunna tänka att betala för en demo av en artist som du uppskattar?

    • max 20 kr
      13
    • max 40 kr
      32
    • max 60 kr
      37
    • max 80 kr
      5
    • max 100 kr
      10


Recommended Posts

Precis. Ska det kallas demo ska det väl vara gratis?

EP däremot ska man ju ta betalt för 🙂

Nu blandar du väl ändi ihop begreppen Viktor?

En demo-EP, var hamnar den enligt ditt sätt att tänka?

Närå. Jag blandar inte ihop det.

En demo är ju, som både du och jag har skrivit, nåt som ska vara gratis. Det är ju en demostration, en reklam-CD. Det är ju inte sååå vanligt att man måste betala för att få reklam från ICA eller Konsum.

Men en EP däremot är ju ett album fast med färre låtar. De kan man ju ta betalt för eftersom det inte är nån demo utan en färdig skiva.

Demo-EP'n vet jag inte var den kom in i bilden, men om man har nånting som man kallar demo så antar jag att den också ska vara gratis. Den EP jag syftade på var ju givetvis helt färdig. =)

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 66
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Nog vet jag vad en demo är allt men det är ju trots allt ett uttryck som har blivit lite urholkat. men men...

Har ni aldrig någonsin varit med om att en band har sålt demos vid en spelning eller liknande? Aldrig någonsin?!?

Vad är det då som avgör om det är en "riktigt" skiva eller en demo. Det kanske är en riktig skiva (Tryckt fodral, pressade skivor osv.) som används för demonstration och hoppsan där blev det en demo.

Om jag kort och gott formulerar om frågan och helt enkelt bara kallar det en skiva så att ni kan sortera in den i vilket fack ni helst vill:

Vilket pris är rimligt?

Jeez....

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag kort och gott formulerar om frågan och helt enkelt bara kallar det en skiva så att ni kan sortera in den i vilket fack ni helst vill:

Vilket pris är rimligt?

Jeez....

Det är ju helt omöjligt att svara på utan att någon kännedom om skivan.

Ser den bra ut? Låter det bra? Är det många låtar?

Men om man ska ha nåt mått så ta max 10:-/låt

dajerszz: Word 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu halkar jag in sent som tusan..Men vad är det du frågar om egentligen??? En DEMO ska INTE kosta ett öre en DEMO är en DEMO som skickas ut till olika skivbolag/publicenter för att dom ska nappa.. OM dom nappar så kan det ju inbringa lite pengar..

MEEEN en demo SKA inte kosta ett öre.. Däremot kostar det att göra en juste demo! 😠

Har jag missuppfattat dig på nåt sätt eller??? :rolleyes:

Yes, äntligen en som fattar vad det handlar om.

Ja precis hörrni, en Demo är inget annat än något som används vid utskick etc till skivbolag=förr i tiden vill säga, idag skickar man inte nån jävla demo om man vill ha distribution eller kontrakt (dream on) utan en färdig produkt så bra som den bara kan bli, annars är man rökt, om det fortfarande finns folk som ägnar sig åt demos så skall dessa givetvis vara gratis, vore ju skamligt att ta betalt för ofärdigt material!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu halkar jag in sent som tusan..Men vad är det du frågar om egentligen??? En DEMO ska INTE kosta ett öre en DEMO är en DEMO som skickas ut till olika skivbolag/publicenter för att dom ska nappa.. OM dom nappar så kan det ju inbringa lite pengar..

MEEEN en demo SKA inte kosta ett öre.. Däremot kostar det att göra en juste demo! 😠

Har jag missuppfattat dig på nåt sätt eller??? :rolleyes:

Yes, äntligen en som fattar vad det handlar om.

Ja precis hörrni, en Demo är inget annat än något som används vid utskick etc till skivbolag=förr i tiden vill säga, idag skickar man inte nån jävla demo om man vill ha distribution eller kontrakt (dream on) utan en färdig produkt så bra som den bara kan bli, annars är man rökt, om det fortfarande finns folk som ägnar sig åt demos så skall dessa givetvis vara gratis, vore ju skamligt att ta betalt för ofärdigt material!

jag hålle rmed dig florre!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag tidigare sagt.. Jag har INTE förstått urprungsfrågan ens.. Dream Exp. satte upp en omröstning t.o.m. Alltså.. Jag har jobbat i denna bransch sedan 1979... Aldrig någonsin har jag tidigare hört talas om att någon försökt ta betalt för en demo??? 😛 Är det inte bootleg du menar eller nåt i stället???

En demo används för att marknadsföra ett band och vill man göra det bra så kan det iof. kosta en slant att göra en bra demo.. Men att ta betalt för den.. Det är ju rent oförskämt t.om !!!! :rolleyes:

EDIT: Dream Exp. I illskan över nåt så oförskämt som att jag skulle behöva betala för en DEMO så gick jag ut i köket och kylde av mig med ett glas vin.. Då slog det mig.. Är det hela ett språk/kultur/generations-missförstånd kanske??? Är det som som att du och ev. ditt band spelat in en liten CD i hemstudion och vill bli upptäckta.. Och nu undrar ni (efter att ha tryckt ett juste cd-fodral, hittat på ett juste bandnamn och lyckats knåpa ihop 6 låtar med hyfsad ljudkvalité) hur mycket kan man ta betalt för en sådan CD på lokala bensimacken, Korvmojjen, ICA etc..n

I så fall är svaret.. Ni ska ta så pass mycket betalt som ni tror att era tänkta lyssnare/fans har råd att betala.. 😎

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske missuppfattat frågan, men den DEMO ska väl vara gratis? Inte ska man betala för något som inte är färdigt, som kanske inte en kommer "på riktigt"?

Nä, demo är reklam och sånt betalar man inte för. :rolleyes:

right on poop!

Link to comment
Dela på andra sajter

xzeet (oregistrerad)

Varför inte bara lägga ut sin musik som mp3 och låta folk ladda ner den gratis? Hela CD-grejen känns så jävla 90-tal...

Link to comment
Dela på andra sajter

hoppsan, tror du mp3 är något för oss gamla vinyl och kassettstofiler, glöm det, mp3 är sunk i mina öron och varenda kotte jag känner tycker likadant, och alla dom känner osv osv är likadana, varför finns det skivbörsar tror du, varför är vinylen på tapaten igen med nya graveranläggningar/firmor...

"cd känns så jävla 90-tal" säger du, jag säger bara-alla ni som springer runt med ipods etc etc, vart tar känslan vägen,kollen och respekten för musiken då allt ligger i nån jävla minnesdosa-totalt opersonligt men jag kanske är för gammaldags-precis som du är alldeles för ung... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

hoppsan, tror du mp3 är något för oss gamla vinyl och kassettstofiler, glöm det, mp3 är sunk i mina öron och varenda kotte jag känner tycker likadant, och alla dom känner osv osv är likadana, varför finns det skivbörsar tror du, varför är vinylen på tapaten igen med nya graveranläggningar/firmor...

"cd känns så jävla 90-tal" säger du, jag säger bara-alla ni som springer runt med ipods etc etc, vart tar känslan vägen,kollen och respekten för musiken då allt ligger i nån jävla minnesdosa-totalt opersonligt men jag kanske är för gammaldags-precis som du är alldeles för ung... 😎

Jösses. Kassettband? Är du tokig? Vad är det för fel på fax??

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

varför skulle man inte ta betalt för den? det kan vara så att bandet behöver pengarna för att spela in in en full-längdare t ex!, ni har helt enkelt fel, en demo är en produkt precis som den färdiga men inte utgiven av ett s.k. fullfjädrat bolag och det är berättigat att ta betalt för verken oavsett om de är av "studio" producerat samt bandets egen uppfattning av hur det ska låta osv, ni är alltså ett gäng snåla skitstövlar som inte anser att så länge det inte är utgivet av ett s.k. fullfjädrat "bolag" så kan man inte ta betalt av sin produkt! era jävla nollor ni är just de man inte vill ha med att göra med då ni lika gärna kunde ha laddat ned det från nätett där nån snål jävel sett till att det finns tillgängligt för ert förfogande utan att göra rätt för er, eller hur ska man tolka er, är det mer rätt att betala om det är ett bolag bakom eller? varför gör ni musik och sedan anser att är olagligt/oförsvarbart att ladda ner programvara/musik när ni särställer annat än sådant som inte är utgivet av en s.k. legal utgivare? jävla hycklare!!!!!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

varför skulle man inte ta betalt för den? det kan vara så att bandet behöver pengarna för att spela in in en full-längdare t ex!, ni har helt enkelt fel, en demo är en produkt precis som den färdiga men inte utgiven av ett s.k. fullfjädrat bolag och det är berättigat att ta betalt för verken oavsett om de är av "studio" producerat samt bandets egen uppfattning av hur det ska låta osv, ni är alltså ett gäng snåla skitstövlar som inte anser att så länge det inte är utgivet av ett s.k. fullfjädrat "bolag" så kan man inte ta betalt av sin produkt! era jävla nollor ni är just de man inte vill ha med att göra med då ni lika gärna kunde ha laddat ned det från nätett där nån snål jävel sett till att det finns tillgängligt för ert förfogande utan att göra rätt för er, eller hur ska man tolka er, är det mer rätt att betala om det är ett bolag bakom eller? varför gör ni musik och sedan anser att är olagligt/oförsvarbart att ladda ner programvara/musik när ni särställer annat än sådant som inte är utgivet av en s.k. legal utgivare? jävla hycklare!!!!!!!!!

näej kamma dig nu Lasse, haru druckit fulöl eller...en demo är inte det du tror, läs tråden!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
näej kamma dig nu Lasse, haru druckit fulöl eller...en demo är inte det du tror, läs tråden!

äru dum i huvudet? ja det är du och alla andra som anser att det är gratis när nåt inte är utgivet av ruffel å båg AB etc

och ja du ÄR dum i huvudet eftersom du har mage att svara så dumt som du gör din imbicilla idiot!

Link to comment
Dela på andra sajter

😎🙂😆 du har inte alla getter hemma hör jag, men det gör inget, du kommer på andra tankar i morgon gossen...jag anser inte att musik skall laddas ner gratis etc, är väl ingen som påstått det här heller...självklart skall artisterna ha det dom är värda för sina verk, oavsett om dom ligger på bolag eller ej, snacket du har missat gäller DEMO, kom igen, läs om tråden nu istället för att blaja, fyllskalle! 😆

sen kan du ta en stavningskurs tycker jag...Imbecill skall det vara...

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

😎🙂😆 du har inte alla getter hemma hör jag, men det gör inget, du kommer på andra tankar i morgon gossen...jag anser inte att musik skall laddas ner gratis etc, är väl ingen som påstått det här heller...självklart skall artisterna ha det dom är värda för sina verk, oavsett om dom ligger på bolag eller ej, snacket du har missat gäller DEMO, kom igen, läs om tråden nu istället för att blaja, fyllskalle! 😆

sen kan du ta en stavningskurs tycker jag...Imbecill skall det vara...

NU vet jag inte vems eller vilka getter du menar, men mina är hemma, har just räknat dem. 138. Inga skadade heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

näej kamma dig nu Lasse, haru druckit fulöl eller...en demo är inte det du tror, läs tråden!

äru dum i huvudet? ja det är du och alla andra som anser att det är gratis när nåt inte är utgivet av ruffel å båg AB etc

och ja du ÄR dum i huvudet eftersom du har mage att svara så dumt som du gör din imbicilla idiot!

Coola ner dig, det är inte ditt fel att andra fattar långsamt, eller har otur då hjärnan råkar fungera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
😎🙂😆 du har inte alla getter hemma hör jag, men det gör inget, du kommer på andra tankar i morgon gossen...jag anser inte att musik skall laddas ner gratis etc, är väl ingen som påstått det här heller...självklart skall artisterna ha det dom är värda för sina verk, oavsett om dom ligger på bolag eller ej, snacket du har missat gäller DEMO, kom igen, läs om tråden nu istället för att blaja, fyllskalle! 😆

sen kan du ta en stavningskurs tycker jag...Imbecill skall det vara...

jaja du är så dum som du verkar, det har du lätt att bevisa eftersom det enda du kom på var att ge dig på felstavning, och då menar jag att du ÄR dum, ja JÄTTEDUM du är så dum att hundarna pissar på sådana som dig, ja du är SÅ dum att det är nästintill straffbart om det bara fanns ett straff för så dumma människor som dig, att inte ta betalt för en demo såväl som skydda den från sådana dumma människor som du representerar är just DUMT lika dumt som hela din existens på detta forum där du inte ens tillför eller har tillfört något av vettigt intresse för någon din dumskalle, att inte ta betalt för sin demo är just att gynna sådana dumma människor som du representerar då de endast är intresserade av just gratis och inget annat, ni är ena snikna JÄVLAR som inte ens skulle betala bonden för mjölken om ni hade möjlighet...

och ja du är Imbecill (enligt ditt riktiga varande) whatever du är ett riktigt asshole och då menar jag SKITHÅL det har du bevisat för många här redan tidigare! hoppas du däör i en riktigt illagörande sjukdom eller nåt annat plågsamt din eländiga råtta! du är just inget annat genom ditt sätt att svara människor på om man ska betrakta dina tidigare inlägg.... JA DU ÄR SÅ JÄVLA DUM HAHA!

Link to comment
Dela på andra sajter

😎  🙂  😆 du har inte alla getter hemma hör jag, men det gör inget, du kommer på andra tankar i morgon gossen...jag anser inte att musik skall laddas ner gratis etc, är väl ingen som påstått det här heller...självklart skall artisterna ha det dom är värda för sina verk, oavsett om dom ligger på bolag eller ej, snacket du har missat gäller DEMO, kom igen, läs om tråden nu istället för att blaja, fyllskalle! 😆

sen kan du ta en stavningskurs tycker jag...Imbecill skall det vara...

jaja du är så dum som du verkar, det har du lätt att bevisa eftersom det enda du kom på var att ge dig på felstavning, och då menar jag att du ÄR dum, ja JÄTTEDUM du är så dum att hundarna pissar på sådana som dig, ja du är SÅ dum att det är nästintill straffbart om det bara fanns ett straff för så dumma människor som dig, att inte ta betalt för en demo såväl som skydda den från sådana dumma människor som du representerar är just DUMT lika dumt som hela din existens på detta forum där du inte ens tillför eller har tillfört något av vettigt intresse för någon din dumskalle, att inte ta betalt för sin demo är just att gynna sådana dumma människor som du representerar då de endast är intresserade av just gratis och inget annat, ni är ena snikna JÄVLAR som inte ens skulle betala bonden för mjölken om ni hade möjlighet...

och ja du är Imbecill (enligt ditt riktiga varande) whatever du är ett riktigt asshole och då menar jag SKITHÅL det har du bevisat för många här redan tidigare! hoppas du däör i en riktigt illagörande sjukdom eller nåt annat plågsamt din eländiga råtta! du är just inget annat genom ditt sätt att svara människor på om man ska betrakta dina tidigare inlägg.... JA DU ÄR SÅ JÄVLA DUM HAHA!

Ja

Link to comment
Dela på andra sajter

nu går du alldeles för långt, jag trodde inte att du var så här korkad, skit samma, ha ett bra liv, jag skulle aldrig uttrycka mig som du med avssende på min ev. framtida död etc-oerhört smaklöst och primitivt, på gränsen till att jag polisanmäler dig ditt svin!

och jag betalar alltid mjölken vi köper från bonden, vår granne och för allt annat jag vill ha här i livet,skit ner dig med dina fylleteorier i dimman...du hör hemma i rännstenen!

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Dream Exp: Ta betalt för din demo du vill ha betalt för den. Vill du att så många som möjligt ska höra din musik så ge ut den gratis. Gärna på både CD och som mp3-fil på webben. 🙂 Fråga dig själv vad du själv skulle vilja betala för en demo med ofärdigt material.

Lasse Mongo: Har veckan varit jobbig? 😎

And to summarize this: Titanic sank 1912!

Link to comment
Dela på andra sajter

😎  🙂  😆 du har inte alla getter hemma hör jag, men det gör inget, du kommer på andra tankar i morgon gossen...jag anser inte att musik skall laddas ner gratis etc, är väl ingen som påstått det här heller...självklart skall artisterna ha det dom är värda för sina verk, oavsett om dom ligger på bolag eller ej, snacket du har missat gäller DEMO, kom igen, läs om tråden nu istället för att blaja, fyllskalle! 😆

sen kan du ta en stavningskurs tycker jag...Imbecill skall det vara...

jaja du är så dum som du verkar, det har du lätt att bevisa eftersom det enda du kom på var att ge dig på felstavning, och då menar jag att du ÄR dum, ja JÄTTEDUM du är så dum att hundarna pissar på sådana som dig, ja du är SÅ dum att det är nästintill straffbart om det bara fanns ett straff för så dumma människor som dig, att inte ta betalt för en demo såväl som skydda den från sådana dumma människor som du representerar är just DUMT lika dumt som hela din existens på detta forum där du inte ens tillför eller har tillfört något av vettigt intresse för någon din dumskalle, att inte ta betalt för sin demo är just att gynna sådana dumma människor som du representerar då de endast är intresserade av just gratis och inget annat, ni är ena snikna JÄVLAR som inte ens skulle betala bonden för mjölken om ni hade möjlighet...

och ja du är Imbecill (enligt ditt riktiga varande) whatever du är ett riktigt asshole och då menar jag SKITHÅL det har du bevisat för många här redan tidigare! hoppas du däör i en riktigt illagörande sjukdom eller nåt annat plågsamt din eländiga råtta! du är just inget annat genom ditt sätt att svara människor på om man ska betrakta dina tidigare inlägg.... JA DU ÄR SÅ JÄVLA DUM HAHA!

Hm. Jag rekomenderar Glenfisich, härlig smak, bra eftersmak. Helt enkelt klockren. Är övertygad om att du mår bättre av den, än att gnälla på andra.

Scholl!!! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
nu går du alldeles för långt, jag trodde inte att du var så här korkad, skit samma, ha ett bra liv, jag skulle aldrig uttrycka mig som du med avssende på min ev. framtida död etc-oerhört smaklöst och primitivt, på gränsen till att jag polisanmäler dig ditt svin!

och jag betalar alltid mjölken vi köper från bonden, vår granne och för allt annat jag vill ha här i livet,skit ner dig med dina fylleteorier i dimman...du hör hemma i rännstenen!

ojjj vad du kan man blir så rädd!!!! du är så skrämmande! ja skit ner dig själv och andra otäckheter som du kan komma på! att man tar betalt för en demo är helt riktigt inget annat, sådana idioter som du kommer man att träffa på ändå! ni är tyvärr alldeles för många redan! att du hör hemma i nån slags idioti är din sak men att du jämt sätter den mot andra är en annan, du är en idiot och det vet de flesta redan då du redan deklarerat det alltför många ggr, men som sagt var mig skrämmer du inte du gör dig bara till ett åtlöje, whatever du är och förblir en dumskalle det är du ditt eget bevis för! man skrattar åt dig ditt åtlöje...

Link to comment
Dela på andra sajter

att det tar en kvart för dig att åstadkomma dessa dumheter är ditt problem, det sorgliga är att du är söndersupen och inte kan uppfatta nyanser, samt att du lever i en massa villfarelser och upprepar dina tokerier gång på gång, tidigare har jag tyckt du varit smått rolig men ikväll gick du som sagt för långt, det är inte min avsikt att skrämma dig-men det du säger är rent kränkande och inget jag tänker svälja utan åtgärd,resten kommer som ett brev på posten-om dom har sånt där du befinner dig...

du har gjort bort dig redigt nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
jag polisanmäler dig ditt svin!

bara för att citera dig igen, du ska polisanmäla mig HAHAHAHAHAHAHA du är bara för rolig, ja gör det NU! NU! menar jag ditt tröga pucko JA POLISANMÄL MIG NU! JAJA JA jättegärna kom igen du är ju för fan ditt eget straff du är så dum att svinen inte ens längre vill pissa på dig då det är slöseri med PISS om inte annat! SÅ SURE! kom igen din idiot!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att de flesta unga (inklusive jag själv) ser en demo som något man spelat in men som inte släpps officiellt utan bara säljs av bandet själva via hemsida och på konserter. Sen kan man ju ge bort samma material till bokningsbolag, skivbolag yadayada, det ena utesluter inte det andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...