Jump to content
Annons

Hur mycket ska en demo kosta?


Dream Exp.

Hur mycket skulle du kunna tänka att betala för en demo av en artist som du uppskattar?  

107 röster

  1. 1. Hur mycket skulle du kunna tänka att betala för en demo av en artist som du uppskattar?

    • max 20 kr
      13
    • max 40 kr
      32
    • max 60 kr
      37
    • max 80 kr
      5
    • max 100 kr
      10


Recommended Posts

  • 4 veckor senare...
Annons
  • Svar 66
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Ja som Xancerman sa. Det beror på hur många låtar, hur välproducerat, om det är bränt eller pressat, vilket sorts fodral. Ja över huvud taget kvalitétskänslan.

Överlag tycker jag 20-30kr är lagom för en demo, men de lite mer proffsiga 50-60kr. Ska man ta en hundring får de vara pressade och inte gå under namnet demo 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja som Xancerman sa. Det beror på hur många låtar, hur välproducerat, om det är bränt eller pressat, vilket sorts fodral. Ja över huvud taget kvalitétskänslan.

Överlag tycker jag 20-30kr är lagom för en demo, men de lite mer proffsiga 50-60kr. Ska man ta en hundring får de vara pressade och inte gå under namnet demo 😉

Håller med Rainy här... så jag satte 80 kr som ett medel på något sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

En aning offtopic kanske men jag gillar inte användandet av ordet "demo" överhuvudtaget när det handlar om skivor som ska säljas. Tycker att en skiva är lika "riktig" även om man spelat in och kopierat den själv hemma. "Demo" kan man använda om det är slarvigt inspelade prylar som är ren demonstration av hur en slutprodukt kommer att låta en dag, tex till ett skivbolag.

Till frågan för tråden. En bränd CD skulle jag inte pröjsa mer än max 50-60 spänn för, enbart pga att de inte håller lika länge som pressade plattor. Pressade plattor kan lugnt kosta upp till en hundring men då använder väl knappast någon ordet "demo" längre antar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

En aning offtopic kanske men jag gillar inte användandet av ordet "demo" överhuvudtaget när det handlar om skivor som ska säljas. Tycker att en skiva är lika "riktig" även om man spelat in och kopierat den själv hemma. "Demo" kan man använda om det är slarvigt inspelade prylar som är ren demonstration av hur en slutprodukt kommer att låta en dag, tex till ett skivbolag.

Word!

100 kr kompis.

0-20 kronor för främling.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tar 40 kr inkl. porto (skickar utan jewel case så 10 kr B-post då). 30 kr var inget bra kom jag på, för då skickar folk en tia som de sen betalar extra porto för eftersom den är så tung. 😄 För Europa tar jag 6 euro och 8 dollar för resten av världen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svår fråga. Egentligen så tycker jag demos ska vara gratis, men det följer ju ingen inte ens jag själv... jag har tagit mellan 50 och 75 (för sju spår), efter att ha pejlat in var nivån ligger på stället jag säljer.

För ett band som jag verkligen tycker om men som inte ha rnåt annat än demos att erbjuda skulle jag definitivt kunna tänka mej att sponsra med 10-15 kronor per låt...

Röstade blankt.

Link to comment
Dela på andra sajter

En aning offtopic kanske men jag gillar inte användandet av ordet "demo" överhuvudtaget när det handlar om skivor som ska säljas. Tycker att en skiva är lika "riktig" även om man spelat in och kopierat den själv hemma. "Demo" kan man använda om det är slarvigt inspelade prylar som är ren demonstration av hur en slutprodukt kommer att låta en dag, tex till ett skivbolag.

Jo jag håller med. Och något som får mig att må riktigt illa är ordet "demoband", det känns på något sätt som en riktigt förnedrande stämpel som enbart grundar sig på om man har ett kontrakt med ett större skivbolag eller inte, något som idag är ganska ovesentligt faktiskt. Det säger ju ingenting om kvalitén på artisten eller musiken i fråga, eller ens kvalitén på skivorna. Demoband borde väl vara ungefär att "såhär kunde det låta om vi hade varit ett band" 😄

Angående slarvigt inspelade prylar till skivbolag så vågar jag påstå att ribban ligger bra mycket högre på inspelningskvalitén av demos nu än för 5-10 år sedan. Så de flesta demos är inte särskilt slarvigt gjorda nuförtiden. Förutom om demon i fråga är till ett bolag där man redan har kontrakt, då spelar det inte lika stor roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad ska man då kalla saker som kanske inte är 100% slipat, "ges ut" i minimal hemmabränd upplaga och framförallt är till för att sprida ryktet? 😄

Det är väl upp till en själv. Kalla det för EP/singel eller demo. Det är ju mer en fråga om attityd tycker jag, och hur man känner för inspelningen.

Blir en inspelning nånsin 100% slipat förresten? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

En aning offtopic kanske men jag gillar inte användandet av ordet "demo" överhuvudtaget när det handlar om skivor som ska säljas. Tycker att en skiva är lika "riktig" även om man spelat in och kopierat den själv hemma. "Demo" kan man använda om det är slarvigt inspelade prylar som är ren demonstration av hur en slutprodukt kommer att låta en dag, tex till ett skivbolag.

Jo jag håller med. Och något som får mig att må riktigt illa är ordet "demoband", det känns på något sätt som en riktigt förnedrande stämpel som enbart grundar sig på om man har ett kontrakt med ett större skivbolag eller inte, något som idag är ganska ovesentligt faktiskt. Det säger ju ingenting om kvalitén på artisten eller musiken i fråga, eller ens kvalitén på skivorna. Demoband borde väl vara ungefär att "såhär kunde det låta om vi hade varit ett band" 😮

Angående slarvigt inspelade prylar till skivbolag så vågar jag påstå att ribban ligger bra mycket högre på inspelningskvalitén av demos nu än för 5-10 år sedan. Så de flesta demos är inte särskilt slarvigt gjorda nuförtiden. Förutom om demon i fråga är till ett bolag där man redan har kontrakt, då spelar det inte lika stor roll.

hahaha...kan bara hålla med detta...riktigt bra sagt! (skrivit).

Demoband dvs Demonstrationsband låter även som ett band som går upp före det "kända/stora" bandet och demonstrerar de kommande låtarna!

Men vad huvudfrågan lyder så hänger det självklart på produktion, hur många låtar som spelats in och hur omslaget är dvs om det bara är en lös skiva eller med välkostat omslag o grejer men runt 50-60 kr tycker jag nog allt.

luddig o svår fråga! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En "demo" av t.ex. Keith Jarrett skulle jag gärna betala för. En demo av de flesta betala - nej.

Fast jag blir lite konfunderad - inte bara jag tycks det - av begreppet ihop med försäljning.

Kanske är det mer en "vi är på väg men inte riktigt framme än" platta ni vill sprida för att få uppmärksamhet. Ta då riktigt lite pengar: 10 - 20:- och sprid ert ord.

Vill ni sälja plattor för att tjäna pengar så är det knappast en demo alls och ta då vad den är värd.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Shit att jag inte såg att någon hade svarat: Nu skäms jag ju nästan 😉

Aja men jag tänkte väl mera på att man spelar in saker och ting och gör det så bra det går med "riktigt" fodral och dylikt. Blir nog en hel del singer/songwriter i framtiden och jag ska för allt i världen inte säga att det är lättare men det är klart mycket mindre kanaler att hålla reda på än progressiv slickmetal. Så den lite lugnare kategorin kommer kanske att låta aningen bättre i jämförelse. Vad kan man då ta tycker ni om man satsar på omslag och så? Resultatet kommer ju inte bli som en professionell skiva men inte som en "garagedemo" heller. Utan snarare någon stans däremellan. Samtidigt som man säljer dessa vid konserter då jag nog tror att de flesta blir imponerade av klassen av de sångare jag jobbar med. (inte för att skryta men jag tappar nästan hakan varje gång jag hör några av dem sjunga, ruggigt stolt att få jobba med dem) Alltså om man verkligen blir imponerad: vad kan det då vara värt?

Sist men inte minst:

BUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUMP!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har lagt ut 30.000 på våran skiva, hyrt in andra musiker,den skall mixas och mastras av proffs och den skall tryckas, vad skall man ta för ett sådant alster ?

Räkna ut vad den kostar totalt. Produktionskostnader, pressning, omslag, NCB-avgiften, ev disrto-kostnad etc.

Om det handlar om rimliga summor tycker jag att ni ska ha dragit in tillräckligt mycket pengar för att täcka utgifterna vid 2000 sålda ex.

Låt oss säga att den totala utigften hamnar på 80000 kronor exkl moms. Om ni då säljer plattan för 64:- exkl moms (80:- inkl moms) direkt till kund (eller skivbutik) och använder 400 av dessa som promo (gratisex inom branschen), borde ni gå drygt 20000 kr plus och kan lägga lite stålar på marknadsföring inför andra pressningen.

Är det riktig lågbudget (kanske ni bara pressar 1000 till att börja med) så borde ni kanske gå jämnt upp redan vid tusenstrecket.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu halkar jag in sent som tusan..Men vad är det du frågar om egentligen??? En DEMO ska INTE kosta ett öre en DEMO är en DEMO som skickas ut till olika skivbolag/publicenter för att dom ska nappa.. OM dom nappar så kan det ju inbringa lite pengar..

MEEEN en demo SKA inte kosta ett öre.. Däremot kostar det att göra en juste demo! 🙂

Har jag missuppfattat dig på nåt sätt eller??? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu halkar jag in sent som tusan..Men vad är det du frågar om egentligen??? En DEMO ska INTE kosta ett öre en DEMO är en DEMO som skickas ut till olika skivbolag/publicenter för att dom ska nappa.. OM dom nappar så kan det ju inbringa lite pengar..

MEEEN en demo SKA inte kosta ett öre.. Däremot kostar det att göra en juste demo! 🙂

Har jag missuppfattat dig på nåt sätt eller??? 🙂

Yes, äntligen en som fattar vad det handlar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

En demonstration av det man håler på med ska väl alltid vara gratis?

Annars faller ju liksom hela idén.

Vet trådskaparen ens vad ett demo är?

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Precis. Ska det kallas demo ska det väl vara gratis?

EP däremot ska man ju ta betalt för 😏

Nu blandar du väl ändi ihop begreppen Viktor?

En demo-EP, var hamnar den enligt ditt sätt att tänka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...