Jump to content
Annons

Grymma högtalare/studiomonitorer?


trancedanne

Recommended Posts

Annons

Har du ingen gammal hemmastereo som du kan använda istället för att lägga ut tusen spänn på en halvrisig monitor?

Själv kör jag fortfarande med min mosters gamla aiwa-högtalare + klumpstereo från 80-talet och klarar mig bra på det.

Det viktiga är att du lär dig var din lyssning brister, så du kan kompensera.

Vet hur många som helst som sitter med taffliga hi-fi-system och kvartsbra lurar och får fram feta låtar, det kräver bara lite mer jobb än den dyra varianten. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Många på forumet har rekomenderar KRK Rokit 5, tänkte jaha, dom är väl bra.

Fick möjlighet att göra en A-B test KRK mot Fostex PM.05MKII.

Analys: Basen var ungefär lika gick inte att urskilja någon vinnare, men däremor diskanten var bra mycket tydligare i klarhet i Fostex, jag skruvade på alla rattar där bak men inget hjälpte Fostex klar vinnare där.

Musiken jag spelade var rock och metall.

Slutsats: Det blir inga KRK för mig jag letar vidare efter mina drömmonitorer 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är lurar du lurar på så rekommenderar jag både AKG K271 och Ultrasone Proline 2500, allra helst de senare vilka jag ej hört maken till-duger hur långt som helst och är att lita på ända ner i basen,definition är bara förnamnet!!!

😆

Skriver absolut under på Ultrasone Proline 2500. 😄 De är de bästa lurar jag har använt - och de blir inte det minsta bumliga, något som är väldigt vanligt när man kommer ner i basen med många andra lurar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för tipsen grabbar, skit schysst 🙂 Får ta mig en fundarare på vad jag ska satsa på.. 🙂

En annan fråga, mina nuvarande pc hötalare har en ganska lång plugg (tror det kallas för det) och går där med inte in i mitt ljudkort som är audiophile 2496, finns det något sätt man kan göra så att de kan gå in där? Typ någon grej man sätter på pluggen så att den går in eller något, för då kan jag köra på de här pc högtalarna och köpa hörlurar som ni säger 😮

Redigerat av trancedanne
Link to comment
Dela på andra sajter

...Typ någon grej man sätter på pluggen så att den går in eller något, för då kan jag köra på de här pc högtalarna och köpa hörlurar som ni säger 🙂

För att uttrycka sig lite slarvigt och oprecist:

JA, det går att lösa. Det finns ett par olika typer av kontaktdon, och allt går att konvertera med adaptrar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som så många har pointerat, du får inga gryma högtalare för 1000 kr. Satsa på ett par lurar i stället.

Annars kan du spara ihop till en tusing till och köpa:

http://www.hifikit.net/show_prod.asp?id=54

Jag har dem och tycker att de funkar sketbra.

Lycka till! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med herr Florian le Sage - AKG 271 är mkt bra.

Rekommenderar även trådskaparen att ändra titeln till "Budgetmonitorer" istället för att skriva "grymma" och samtidigt ha ett pristak på 1500 kr...

Mvh Omni

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller för 1500 kr kan man få ett helt okej par passiva monitorer uti Behringer 2031P. Nej inte fantastiska men helt okej.

Har djup bas som ej är bumlig, känns mycket gedigna och är hyffsat neutrala samt låter mycket bra... för 1500 kr/paret.

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Eller för 1500 kr kan man få ett helt okej par passiva monitorer uti Behringer 2031P. Nej inte fantastiska men helt okej.

Har djup bas som ej är bumlig, känns mycket gedigna och är hyffsat neutrala samt låter mycket bra... för 1500 kr/paret.

Får man fråga vars du hittar dom för 1500 kr/paret nånstans? =)

Vart nämligen rätt sugen på att köpa ett par!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Eftersom det inte existerar några högtalare med exakt rak frekvensåtergivning och det är diskutabelt om det ens är önskvärt med sådana så skulle man kunna avsluta den här diskussionen med slutsatsen att det handlar om att lyssna och antingen gilla det man hör eller också inte.

När man väl har nånting att lyssna i så gäller det att lyssna in sig på dem så man vet vilka fördelar och nackdelar de har. Dvs, man gör en mix och sen spelar den genom så många andra högtalare man kan, helst nån som man är van att lyssna i, tex sin stereo i vilken man spelar sina cd-skivor och alltså vet hur det "ska" låta.

Men annars så håller jag med om att man inte får nånting värt namnet monitor för under 3000-4000 kr, om det ens räcker...

Om man mixar i lurar ka man vara medveten om att stereoperspektivet blir ett helt annat än det blir i högtalare.

Link to comment
Dela på andra sajter

tjena

vallhagen: läste ditt svar och så klart blir man lite nyfiken på hur de iaf ser ut(samson). nån möjlighet att kunna lyssna på dem har man däremot inte. ser att de aktiva monitorerna av samma stuk ligger typ 1000 lappen dyrare, så varför köpa passiva?

hmmm... grymma monitorer för omkring 1000? frågan skulle nog ställas om sådana finns överhuvudtaget. sen är ju det ju en definitionsfråga när en monitor börjar klassa sig som grym eller bra eller nånting annat. Själv så tycker jag att som ingångsmonitorer så måste man hosta upp 3000 - 4000 och sedan efter några år införskaffa sig ett par i en annan modell om man känner för det.

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

hmmm... grymma monitorer för omkring 1000? frågan skulle nog ställas om sådana finns överhuvudtaget. sen är ju det ju en definitionsfråga när en monitor börjar klassa sig som grym eller bra eller nånting annat. Själv så tycker jag att som ingångsmonitorer så måste man hosta upp 3000 - 4000 och sedan efter några år införskaffa sig ett par i en annan modell om man känner för det.

Ekar det här inne eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

vallhagen: läste ditt svar och så klart blir man lite nyfiken på hur de iaf ser ut(samson). nån möjlighet att kunna lyssna på dem har man däremot inte. ser att de aktiva monitorerna av samma stuk ligger typ 1000 lappen dyrare, så varför köpa passiva?

Tjena

För min del handlar (handlade) det om att komma undan så billigt o bra som möjligt. Jag har en förstärkare som funkar.

Dessutom tror jag att i låg-mellanprisklassen så är de inbyggda slutstegen inte mycket att hänga i granen, man får bättre grejjor för pengarna om man köper passivt (se Claes kommentar längst ner på förra sidan). Ett (beg) steg för en tusenlapp och monitorer för 2000, är bättre än aktiva monitorerför 3000.

***

Det är ju ett tag sen nu, men jag var och lyssnade på samson-monitorerna, och gillade dom INTE, så jag köpte annat:), nämligen sq50 i byggsats. Jag skrev lite om det i nån annan av trådarna här:)

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

vallhagen: läste ditt svar och så klart blir man lite nyfiken på hur de iaf ser ut(samson). nån möjlighet att kunna lyssna på dem har man däremot inte. ser att de aktiva monitorerna av samma stuk ligger typ 1000 lappen dyrare, så varför köpa passiva?

Tjena

För min del handlar (handlade) det om att komma undan så billigt o bra som möjligt. Jag har en förstärkare som funkar.

Dessutom tror jag att i låg-mellanprisklassen så är de inbyggda slutstegen inte mycket att hänga i granen, man får bättre grejjor för pengarna om man köper passivt (se Claes kommentar längst ner på förra sidan). Ett (beg) steg för en tusenlapp och monitorer för 2000, är bättre än aktiva monitorerför 3000.

***

Det är ju ett tag sen nu, men jag var och lyssnade på samson-monitorerna, och gillade dom INTE, så jag köpte annat:), nämligen sq50 i byggsats. Jag skrev lite om det i nån annan av trådarna här:)

tjing

jag har också byggt ett par SQ50, och är mer än nöjd. jag blev verkligen helt chockad vilka dundermonitorer det var!!!

vi trodde att det hade kommit in ngn i studion när vi lyssnade på dom, men det var "mellansnack" i inspelningen.. inspelat med 2 stormebranare o en dynamisk på ett liveband om en trummare en gitarrare en basare.. galet vilken stereobild dom gav. o den ärligaste basen jag ngnsin hört i hela mitt liv.. dom klår nästan ns10m.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jacke (oregistrerad)
hmmm... grymma monitorer för omkring 1000? frågan skulle nog ställas om sådana finns överhuvudtaget. sen är ju det ju en definitionsfråga när en monitor börjar klassa sig som grym eller bra eller nånting annat. Själv så tycker jag att som ingångsmonitorer så måste man hosta upp 3000 - 4000 och sedan efter några år införskaffa sig ett par i en annan modell om man känner för det.

Ekar det här inne eller?

Dåligt med akustikbehandling, kanske 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

hmmm... grymma monitorer för omkring 1000? frågan skulle nog ställas om sådana finns överhuvudtaget. sen är ju det ju en definitionsfråga när en monitor börjar klassa sig som grym eller bra eller nånting annat. Själv så tycker jag att som ingångsmonitorer så måste man hosta upp 3000 - 4000 och sedan efter några år införskaffa sig ett par i en annan modell om man känner för det.

Ekar det här inne eller?

Dåligt med akustikbehandling, kanske 😮

bäst att pazo o jag håller oss till denna tråd då!! 😉

iofs är vi båda kortklippta numera.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 år senare...

Ett par studio högtalare från 1200 är väl http://www.thomann.de/se/maudio_av40_studiophile.htm Hur dom låter vet jag inte eftersom att jag personligen inte har lyssnat på dom. Men jag har kollat lite på Youtube och många säger faktiskt att dom är rätt så bra. 😛 Men som sagt ju mer pengar desto bättre får man. :-) Och hörlurar är nog inget man vill sitta med från dag till kväll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur dom låter vet jag inte eftersom att jag personligen inte har lyssnat på dom.
Men det har jag. Jag skulle inte kalla dem studiomonitorer, men det är bra datorhögtalare som funkar i musikerns datorhörna eftersom de har ett brett frekvensregister jämfört med de flesta datorhögtalare.

Fast för prislappen skulle jag välja Bose Companion 2, även om de är något diskantfattigare jämfört med AV40 så är det större tryck/bättre punch i Companion 2.

Link to comment
Dela på andra sajter

wtf visste inte att de var så dyra 😆 Men det borde väll finnas för runt 1000 lappen också?

Nej, rekommenderar dig hellre att i så fall köpa lurar, som flera redan sagt. AKG K240 Studio är en trevlig lur.

Jag hade sparat ihop 3000 kr och köpt ett par begagnade Event 20/20 Bas. Eller uppföljaren: http://www.blocket.se/malmo/Studio_monitorer_Event_TR_8_32308461.htm?ca=21&w=3

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...