Jump to content
Annons

hjälp med mix


Recommended Posts

Skulle tydligen skriva så här med

LÅTNAMN: Alltid tillmax

ARTIST/GRUPP: Woolke

GENRE: Hip-hop

LÅTLÄNGD: 2.40

KOMPOSITÖR: Woolke

PRODUCENT: Woolke

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3 STORLEK: (2.45 megabyte)

STATUS: Nästan klar

Det är så att jag håller på att mixa en låt som jag gjort men nu så har jag fastnat lite. Undrar om ni skulle kunna säga om det är nåt i mixningen som behöver ändras. Bra att veta om jag är på rätt väg eller om det är helt åt helvete.

Använder mig av sonar 4. Jag lägger inte upp hela låten utan en del av den bara.

Tacksam för svar!

AlltidTillMax.mp3

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Låter bra tycker jag men kunde det inte va häftigt om du stoppa in den där feta jävla basen, hörs nästan inte. En riktigt tung sugande (riktig basgura) bas som pumpar på där bakom och sen är det bara att ringa radion och säga nu jäklar lirar ni den här annars 😄 och sen planera turné läget. Kort sagt bra låt, låter bra här hos mig i alla fall. Lycka till.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt låter bra men för låg och för lite så att säga.

Jag skulle vilja mer tryck i kaggen , mer tydlig hi-hat.Som tidigare sagts skulle basgången upp en hel del , Det enda som jag tycker var bra var sångljudet.

Så som den är nu känns den lite tam och skulle kunna få mycket mer tryck och sväng med en bättre mix.Byta ut ljuden eller eq:a dom hårt , jobba med kompressorn för att få till mera gung i själva mixen.Sedan känns den lite för torr.Kanske lägga på ett kort reverb eller ett kort delay på öppna tamburinen för att få lite rymd i låten.

Men allt detta är relativt enkelt fixat genom att mixa om låten.

Låten i sig var bra , skönt flow i rappen.

Gör om , Gör rätt , Lägg upp på nytt. 😄

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 1 år senare...
Skulle tydligen skriva så här med

LÅTNAMN: Alltid tillmax

ARTIST/GRUPP: Woolke

GENRE: Hip-hop

LÅTLÄNGD: 2.40

KOMPOSITÖR: Woolke

PRODUCENT: Woolke

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3 STORLEK: (2.45 megabyte)

STATUS: Nästan klar

Det är så att jag håller på att mixa en låt som jag gjort men nu så har jag fastnat lite. Undrar om ni skulle kunna säga om det är nåt i mixningen som behöver ändras. Bra att veta om jag är på rätt väg eller om det är helt åt helvete.

Använder mig av sonar 4. Jag lägger inte upp hela låten utan en del av den bara.

Tacksam för svar!

EQ:a basen & testa att panorera rösten ibland.

Testa att lägga till ett till spår med Lead-sången där också.

Och dra NER volymen, lägg Reverb på en FX-kanal och skicka med HÖGSTA volym till Den andra kanalen., klipp lite överallt, de kmr låta coolt.

Ha de

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Skulle tydligen skriva så här med

LÅTNAMN: Alltid tillmax

ARTIST/GRUPP: Woolke

GENRE: Hip-hop

LÅTLÄNGD: 2.40

KOMPOSITÖR: Woolke

PRODUCENT: Woolke

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3 STORLEK: (2.45 megabyte)

STATUS: Nästan klar

Det är så att jag håller på att mixa en låt som jag gjort men nu så har jag fastnat lite. Undrar om ni skulle kunna säga om det är nåt i mixningen som behöver ändras. Bra att veta om jag är på rätt väg eller om det är helt åt helvete.

Använder mig av sonar 4. Jag lägger inte upp hela låten utan en del av den bara.

Tacksam för svar!

Jag har inte någon bra lyssning för tillfället men jag skulle kunna hjälpa och få det i "Världsklass" om jag hade schysstare lyssning... Hur somhelst Mix, arrangering, komposition, (harmonik, rytmik, bandbredd) ska gå ihop, för att kunna mixa behöver man någat att mixa, så tex trumma, bas och rimes är inte så mycket att mixa.. Skulle variera basen lite på vissa ställen och eventuellt lite mer percussion, lite mer varation på trumbeatsen , och kanske några keys...

Sen själva mixen, hmmm, det är så himmla subjektivt, men det är bara att använda din fantasi, man måste ha lite fantasi när man skapar musik..Men om man pratar balans mellan bass kagge och bas så råder det grov obalans(i min lyssning iallafall).

Man måste nästan ha samma referens när man ska bedömma mix (ett transparant lyssningssystem skulle underlätta), det går ju inte om alla har olika system som färgar olika (mer eller mindre) och alla tycker olika.

Men å andra sidan så kanske du inte vill ha några instrument och du vill ha det sound som du har, det finns inget rätt och fel när man mixar eller komponerar musik det är bara köra.

Berättar bara vad jag skulle göra.

Bra låt den behöver bara lite finslip..(finslipet syftar på musiken inte text)..

Bra jobbat!! 😳

Redigerat av apmannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle tydligen skriva så här med

LÅTNAMN: Alltid tillmax

ARTIST/GRUPP: Woolke

GENRE: Hip-hop

LÅTLÄNGD: 2.40

KOMPOSITÖR: Woolke

PRODUCENT: Woolke

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3 STORLEK: (2.45 megabyte)

STATUS: Nästan klar

Det är så att jag håller på att mixa en låt som jag gjort men nu så har jag fastnat lite. Undrar om ni skulle kunna säga om det är nåt i mixningen som behöver ändras. Bra att veta om jag är på rätt väg eller om det är helt åt helvete.

Använder mig av sonar 4. Jag lägger inte upp hela låten utan en del av den bara.

Tacksam för svar!

Hej!

Tycker du har lyckats bra med det här. Mixen ligger hyfsat bra ,,,helt klart, men jag skulle nog försöka justera sången ...eller rappet,,, vid max,, skulle jag lägga in ett eko på andra stämman ,,,som liksom drog ut eller ekade ut orden ... lägg på (ev.)nåt chorus på första stämman.

Kanonbra det här.

Mvh Stickane

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...