Jump to content
Annons

Installera Digitalfishphones Fishfillets AU


lodger

Recommended Posts

Hejsan,

Jag har installerat Digitalfishphones Fishfillets AU som man ska (tror jag)

Lagt dom i /Library/Audio/Plug-Ins/Components/ men jag kan inte hitta pluggarna i logic Express!? För dom borde väl kunna ses i kanalstrippens plug ins Audio Units ?eller?

Har scannat med AU managern men inga Fishfillets där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du lagt dem i /Library/ eller ~/Library/? I "systemmappen" eller ditt användarbibliotek, alltså?

Jag har alla pluggar i systemets library-mapp i den katalog som du refererar till och det fungerar fint att köra Fishfillets med Logic Express.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du andra pluggar i den mappen som fungerar? Annars tycker jag att du ska skapa mappen i systemets bibliotek och lägga pluggarna där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du inte admin över din egen dator? Då får du antingen skapa mappen med sudo-kommandot i terminalen eller logga in som administrator. Men jag vet ju inte om det skulle lösa problemet. Jag kan bara inte komma på vad som annars skulle göra det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag testat att lägga Fishfillets AU í dom olika biblioteken men hur jag än gör så får jag inte upp dom i Logic 😠

Kan det bero på att jag har en IntelMac ? Macbbook alltså? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag testat att lägga Fishfillets AU í dom olika biblioteken men hur jag än gör så får jag inte upp dom i Logic 😠

Kan det bero på att jag har en IntelMac ? Macbbook alltså? 😕

Absolut, det kan det nog göra. Pröva att starta upp logic i Rosetta (visa info på programikonen och välj "emulate in Rosetta" eller vad det nu står, har inte Intelmac själv) och starta sedan programmet. Logic kommer att gå väldigt långsamt eftersom att datorn blir tvungen att emulera powerpcinstruktioner, men förhoppningsvis kan du köra dina inkompatibla pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det bero på att jag har en IntelMac ? Macbbook alltså?

Är Fishfillets Universal Binary kodade ?

Svarar på min egna fråga..

Nej , det verkar inte så enligt hemsidan så det verkar som att dessa

troligtvis inte kommer att fungera på Intelmacar.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

De pluggarna kommer inte upp i mono. Du måste använda Mono=>Stereo eller stereospår.

Fast det är ju inte det som är problemet, han hittar dem ju inte ens med AU-Managern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har surfat runt lite och det verkar finnas endel AU pluggar som inte stöder IntelMac än.

Japp, så är det. Det är roliga för tillverkarna att göra något nytt än att uppdatera något gammalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lagt dom i användarbiblioteket. I systemets bibliotek hittar jag ingen /Audio/Plug-Ins/ mapp

Se till att du har rätt behörighet och installera pluggarna på rätt sätt så ska du se att det löser sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, så är det. Det är roliga för tillverkarna att göra något nytt än att uppdatera något gammalt.

och framför allt bättre för lönsamheten eftersom de flesta väljer att släppa uppdaterade versioner för intelmacarna gratis. inte för att jag vet hur mkt arbete det innebär, men ändå, trist att "jobba gratis" 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lagt dom i användarbiblioteket. I systemets bibliotek hittar jag ingen /Audio/Plug-Ins/ mapp

Se till att du har rätt behörighet och installera pluggarna på rätt sätt så ska du se att det löser sig.

:rolleyes:

Nej, pluggarna är inkompatibla med hans dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, så är det. Det är roliga för tillverkarna att göra något nytt än att uppdatera något gammalt.

och framför allt bättre för lönsamheten eftersom de flesta väljer att släppa uppdaterade versioner för intelmacarna gratis. inte för att jag vet hur mkt arbete det innebär, men ändå, trist att "jobba gratis" 😉

Vad jag har förstått är det lite olika hur svårt det är att porta programmen. Photoshop, till exempel, verkar vara en enorm process, de tar ju två år på sig att fixa det. Medan vissa småprogram faktiskt verkade vara mer som Steve Jobs beskrev det när de lanserade Intelmacarna: flytta över projektet till Xcode, fixa några smågrejor, klart på två arbetsdagar.

Det är tråkigt att Apples processorbyte ska leda till enorm inkompatibilitet, men det får man väl leva med antar jag. I värsta fall får man väl boota upp i Windows :rolleyes:

Redigerat av mornel
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är tråkigt att Apples processorbyte ska leda till enorm inkompatibilitet, men det får man väl leva med antar jag. I värsta fall får man väl boota upp i Windows laugh.gif

Ja, trist är det ju. Jag har däremot ingen mac, men hade tänkt köpa en, nu vågar jag inte längre :rolleyes: Får vänta lite iaf.

Redigerat av kartan
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är tråkigt att Apples processorbyte ska leda till enorm inkompatibilitet, men det får man väl leva med antar jag.

Det är priset man betalar för att ligga på topp.

De har ju genom åren genomfört rätt stora förändringar i sina system. Ta barar den senaste övergången från Mac OS 9 till MAc OS X. Allt var ju tvunget att skrivas om. Men så gavd et också användarna stora fördelar.

Jag tror Microsoft hade varit mer med i matchen (på att göra bra produkter) om de fått chansen att kunna skippa sin bakåtkompatibilitet. Som det är nu så finns det fortfarande kvar en masssa Win3.11-tjafs i XP. Hade själlv hoppats på att de skulle stryka ett streck över allt gammalt när Vista släpps men det verkar ju inte bli så.

Det de främst skulle behöva är ett nytt användarsystem som inte släpper fram virus och annat ofog.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror Microsoft hade varit mer med i matchen (på att göra bra produkter) om de fått chansen att kunna skippa sin bakåtkompatibilitet.

Det tror jag också.

Apples tvära vändningar är verkligen allt annat än bra för både utvecklare och konsumenter under en lång övergångsperiod. Därmed inte sagt att resultatet i slutändan är bra, men det är surt att köpa en ny, snabb och dyr dator som blir tvungen att emulera all mjukvara och rullar i halv hastighet i ett och ett halv år innan allt har blivit portat. Om nu allt portas.

Förresten är jag sugen på att byta upp mig från min iBook G4 till en Macbook, så att folk inte börjar skrika windozezealot efter mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...