Jump to content
Annons
  • 0

Tips på samplingsprogram (sampler)


Dalahoo

Fråga

  • Svar 69
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Recommended Posts

Annons
  • 0

Ja!

Jag undrar om det finns några smidiga program för detta ändamål...

som är gjort för samplingar att spela in dom med mikrofon eller från vinyl med sladd eller från en synth...

kanske plocka in mp3(varför kan man inte använda mp3 i recycle?) eller kanske wav...

Käns bökigt att pilla i cubase eller ableton...

Ableton har ju en fin grej där man kan plocka upp hela låtar och bara markera och dra till Impulse eller så...

Jag skulle vilja starta detta program och slå mig ner med:

1 glas Cola

1 synth

1 mick

1 back med skivor

1 vinyl spelare

kanske plocka upp mitt trummset vem vet...

tillbringa några timmar med detta klippa och klistra...

...för att sedan ha en fin liten mapp som heter "Johns Samplingsbibliotek"

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
shortcircuit-Svensk sampler av hög kvalitet.

Importerar

"RIFF wave-files (.wav) (8/16/24/32-bit & 32-bit float, mono/stereo at any sample rate)

AKAI S5000/S6000/Z4/Z8 .akp banks (partial)

NI battery kits (partial)

Soundfont 2.00 (partial)

Propellerhead Recycle 1 och 2

Fri demo, begränsad till 2 röster

http://www.vemberaudio.se/download/shortcircuit-free.exe

Mitt val är Emulator X2:

AIFF, Wave, mp3, Rex2

Converter converts: Akai s1000/3000

Akai s5000

Giga

ExS

Halion

Emu

Soundfont

Citerar mig själv för att påminna alla att shortcircuit nu är gratis. Både 1an och 2an. 2an är dock instabil men 1an är stabil. Mitt omdömme om denna sampler är att den är ett av de absolut bästa gratisprogrammen alla kategorier och en av de bästa samplarna som finns på softmarknaden. Lätt att hantera, intuitiv, bra filter och effekter. Individuella utgångar och grupper. Dessutom mycket bra ljudkvalitet om man jämför med exempelvis Halion och kontakt 2. Kontakt 3 vet jag inget om.

Kort sagt du är du dum om du inte testar denna sampler om du gillar att arbeta med samplers och den kreativitet som detta kan innebära. Det vill säga så kanske shortcircuit inte är något för den som vill ha en massa färdiga samplingsbibliotekt att scrolla igenom utan mer för den kreative samplingsartisten.

mvh/Per

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Vad finns det för alternativ för den som vill ha en oldschool mjukvarusampler? Jag har kikat lite på Morgana, men den känns lite för "gammal" i specarna (8 bit, 10-29 khz). Helst skulle jag ha en 12-bitars mjukvarusampler ungefär som MPC 60 eller SP-1200, men jag har inte lyckats hitta nån. Är det någon som har nåt tips?

EDIT: Är det förresten någon som har testat Morgana och vad tycker ni i så fall om den?

Redigerat av wallie999
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej!

Jag är själv på jakt efter nån vettig sampler till ProTools, helst ganska enkel och billig.

Har läst igenom tråden, men blir inte klok på vilka som funkar till ProTools då det mest snackas om VST och Cubase....

Kontakt, Battery, Halion, Gigasampler, Sampletank m.m. De kanske alla finns i RTAS format?

Jag är ute efter ett billig alternativ som främst låter mig sampla percussion och trummor. Eller tja, det är typ de enda jag samplar så den behöver inte

ha så fett mycket funktioner. Att lägga ett par layers av olika samplingar på olika tangenter är egentligen det enda jag vill kunna göra.

Är det battery som gäller, eller?

Finns det nån gratis-sampler som fixar biffen?

Jag läste nåt om ett program från computer music (har en sån tidning hemma med medföljande DVD) men hittar inte detta "DS-404"?

Har tidigare använt Reason och har flera trumsamplingar sparade i formatet för deras sampler, NN-XT, finns det möjlighet att kunna öppna dessa i andra

samplingsprogram? Eller någon slags konverterare?

/L

EDIT: Hittade "DS-404" nu, men den var ju endast som VST :rolleyes:

EDIT2: Fråga, Finns det nån "billig" VST till RTAS-konverterare?

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

BUMP! inga mer förslag?

Jag vill kunna använda mina egna samplingar i en sampler, främst trummor & percussion..

Är battery the way to go? Måste kunna användas i ProTools och får gärna vara billigt (runt tusenlappen hade ju inte vart fel... 🙂)

Hur funkar DrumCore? Någon som testat? Stylus RMX?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

VST wrappern var ju inte så dyr, bra att veta...

Funderar på om jag ska köra på Battery ändå, gillar att man kan göra så mkt med varje enskild sampling

EDIT: Och just battery köpte jag till slut 😉

Native instruments Battery 3 på ingång!

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...