Jump to content
Annons
  • 0

Tips på samplingsprogram (sampler)


Dalahoo

Fråga

  • Svar 69
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Recommended Posts

  • 0
suffertree (oregistrerad)

Okej, tack ska du ha.

Jag måste ändå investera i ett nytt ljudkort iom att jag behöver midi in, några förslag? Helst runt tusenlappen 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0
Reggaekungen (oregistrerad)

Som sagt, jag har gåt över till ptLE från logic, och undrar om det finns nått bra alternativ till exs24:an ????

Jag har en ganska stor bank och om det kunde gå att konvertera dom?

Nån som vet, ge mig tips 🙂

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej hej. Jag är ute efter ett program där man snabbt kan redigera, och trigga samples. Jag menar då främst till exempel gamla filmcitat etc. Ska gärna kunna användas lätt av Korg Padkontrol. Kreativt flöde är vad jag är intresserad av. Jag försöker efterlikna sound som Dj shadow, med många lager av ljudeffekter och "röster". Någon slags scratch effekt vore coolt också.

Någon som har nåt tips? 🙂

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Hej hej. Jag är ute efter ett program där man snabbt kan redigera, och trigga samples. Jag menar då främst till exempel gamla filmcitat etc. Ska gärna kunna användas lätt av Korg Padkontrol. Kreativt flöde är vad jag är intresserad av. Jag försöker efterlikna sound som Dj shadow, med många lager av ljudeffekter och "röster". Någon slags scratch effekt vore coolt också.

Någon som har nåt tips? 😕

Ableton Live?

Acid express?

Audacity?

Redigerat av Lådan
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Samplers i VSTi-form är väl egentligen främst sampleplayers med olika möjligheter att lägga upp velocity-lager etc - och är inte till för att sampla med, eftersom du ju kan spela in i ditt DAW-program eller Wavelab eller liknande program i stället...

De ledande samplers som finns, är annars Steinbergs HALion och Native Instruments' Kontakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
dannepop (oregistrerad)
Jag vill börja sampla lite grejer. Finns det någon bra sampler till CuBase?

Vilken är bäst? Finns det nån gratisplug?

// tack

Med Cubase kommer ju HalionOne annars får man nog köpa en typ

Kontakt eller Halion.

Danne/

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Jag vill börja sampla lite grejer. Finns det någon bra sampler till CuBase?

Vilken är bäst? Finns det nån gratisplug?

// tack

Har själv samma fråga som ovanstående. Dvs, om det finns någon stabil och enkel gratis VST sampler.

Finns en gratis VST som man får med tidningen Computer Music, DS-404. Testade själv, men Cubase SE3 blev grymt instabilt (typ programmet stängde ner helt utan förvaring). Kollade upp på något forum och fick bekräftat att DS404 inte funkar så bra med Cubase. Kommer inte ihåg om det gällde alla Cubase-versioner.

Finns en gratis VST-sampler som jag inte testat ännu, Paax 2.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Samplers i VSTi-form är väl egentligen främst sampleplayers med olika möjligheter att lägga upp velocity-lager etc - och är inte till för att sampla med, eftersom du ju kan spela in i ditt DAW-program eller Wavelab eller liknande program i stället...

De ledande samplers som finns, är annars Steinbergs HALion och Native Instruments' Kontakt.

Redigerat: Som framgår av Claes nya signatur säljer han själv produkterna..

Här är en gratisvariant:

http://www.kvraudio.com/get/196.html

Och en riktigt billig:

http://www.kvraudio.com/get/69.html

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hello boys... (för det finns väl inga tjejer här?)

Ska testa Samplitude 10 (enbart PC) ett tag nu.

Jag behöver en sampler med föjande egenskaper:

Driftsäker/stabil.

Resurssnål / snäll mot CPUn.

Den ska vara kompatibel med många andra format (AKAI, EMU, Wave, etc).

Behöver inte sampla själv.

Behöver inte heller ha ett medföjlande bibliotek men om det är jädrans bra så kan det vara intressant.

Vilken sampler rekommenderar ni?

Tack som fan.

Mvh Omni.

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Absolut Kontakt!

Mycket kompetent och suverän hantering av funktionerna (drag&drop på det mesta).

Skitbra effekter och filter.

Jag har inte testat Kontakt 3 ännu, men den lär väl inte vara sämre än 2:an.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
pme (oregistrerad)

Ska den köras standalone. Dvs inte som en vsti så är gigastudio bäst när det gäller resurshantering. Men det är inte så kul om man ska köra den med tex cubase då är nog kontakt i någon form mer lättjobbat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej vänner.

Jag har behov av att spela en massa samplade reggaeblås (Wav-filer) på min keyboard. Finns det någon sample player som är billig eller ännu bättre som är gratis som jag kan köpa alt. tanka ned. Jag har använt Resaon för detta förut, men jag orkar inte hålla på och pilla med Rewire längre bara för att lägga på en lite blås. Finns det någon VSTi som kan användas. Den Halion one som kommer med min Cubase Studio 4 klarar uppenbarligen inte att spela wav-filer.

Tacksam för alla råd!

/Uffe

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
DieHard (oregistrerad)
Hej vänner.

Jag har behov av att spela en massa samplade reggaeblås (Wav-filer) på min keyboard. Finns det någon sample player som är billig eller ännu bättre som är gratis som jag kan köpa alt. tanka ned. Jag har använt Resaon för detta förut, men jag orkar inte hålla på och pilla med Rewire längre bara för att lägga på en lite blås. Finns det någon VSTi som kan användas. Den Halion one som kommer med min Cubase Studio 4 klarar uppenbarligen inte att spela wav-filer.

Tacksam för alla råd!

/Uffe

Jodå det finns en som var shareware men nu gratis. kommer nu inte ihåg vad den heter men kolla på kvr det var där jag såg att den nu var gratis nån gång i höstas.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Åh.. Jag testade Kontakt, men jag blir inte klok på detta.... Måste ju vara rocket Scientist för att fatta detta. Finns det inget enklare program som lätt låter mig ladda Wav filer timestretcha dessa så de spelar loopar lika snabbt vart jag än i skalan befinner mig?

/Uffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...