Jump to content
Annons

(parentes) - Back at nothing


Hur bra?  

5 röster

  1. 1. Hur bra?

    • 5. Jätte
      1
    • 4. Väldigt
      2
    • 3. Hyffsat
      1
    • 2. Inte särskilt
      0
    • 1. Riktigt kass
      0


Recommended Posts

Hallo gott folk i sommarvärmen!

Jag och mitt band har precis färdigställt ytterligare en låt. Denna gång med en kompis på gästsång.

ARTIST: (parentes)

MUSIK: (parentes)

TEXT: Henrik Hagström

MUSIKER: Leif Sand - sång, Kristoffer Sundberg - piano, orgel, solo git och kör, Henrik Hagström - Gitarr och turntable, Erik Hagström - trummor

Inspelat och producerat av oss själva i en källare och en lägenhet.

Mixat av mig.

Satsade på lite nyare Cardigans sound på låten.

Mer vintage än våra tidigare låtar.

Nå? Vad tycks? Är jag färdig med mixen eller borde jag justera något?

Höll på att glömma att bifoga länken till låten. Den finner ni här ---> Back at nothing

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
mjaco0 (oregistrerad)

Ljuvligt! Det är allt jag kan säga.

Jag har kanske fel, men jag tycker mig höra en något ostämd gitarr? Men det kan ju vara vibratot eller mina öron som fått för mycket bassängvatten de senaste dagarna.

Mycket fint!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljuvligt! Det är allt jag kan säga.

Jag har kanske fel, men jag tycker mig höra en något ostämd gitarr? Men det kan ju vara vibratot eller mina öron som fått för mycket bassängvatten de senaste dagarna.

Mycket fint!

Tack så mycket! 🙂

Ostämd gitarr? Hoppas jag inte att du hör. Vi har verkligen försökt att vara noga med stämningen. Skall lyssna igen för säkerhets skull.

Det ligger en gitarr med leslie ljud. Kan det vara den som får det att låta ostämmt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt trevligt det här. 🙂

Låter ganska amerikanskt vilket jag antar ni är medvetna om. (tänker då främst på sången).

Mixen har jag inget att anmärka på även om min lyssning inte är den bästa.

Sången är mycket bra men en aning falsk på ett par ställen. Tänker främst på "smile" vid 1.27. Annars är det bra känsla och vibrato på den. Själv har jag attans svårt att låta bli reverbet på sången men här är det ju ganska torrt vilket passar.

Gött med mycket gitarr. 🙂

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt trevligt det här.  🙂

Låter ganska amerikanskt vilket jag antar ni är medvetna om. (tänker då främst på sången).

Mixen har jag inget att anmärka på även om min lyssning inte är den bästa.

Sången är mycket bra men en aning falsk på ett par ställen. Tänker främst på "smile" vid 1.27. Annars är det bra känsla och vibrato på den. Själv har jag attans svårt att låta bli reverbet på sången men här är det ju ganska torrt vilket passar.

Gött med mycket gitarr.  😲

/M

Tackar så ödmjukast för för komentarerna Mathew!

Jag håller med dig i allt du skriver. Visst är det så att det låter lite amerikanskt med den typen av sång på.

Våra andra låtar har definitivt mindre amerikansk feeling. Inte för att det behöver vara fel med amerikanskt sound. 🙂

Sången är falsk... jo visst är den det. Jag bestämmde mig dock ganska tidigt att låta den fortsätta att vara det. Lite charmigt är det jue. Men du har helt rätt att just ordet "smile" är lite väl ute. Jag har varit väldigt nära att rätta till det flera gånger men alltid struntat i det i sista stund.

Att du anmärker på det är nog droppen som får bägaren att rinna över. A-tune here we come! :rolleyes:

De andra fraserna kommer jag nog att lämna som de är.

Visst är det svårt att mixa torr sång! Men jag tyckte verkligen det passade på denna låten.

I denna låt lät jag verkligen gitarrerna ligga högre än vanligt i mixen men jag tycker det hjälper att få fram en lite mer vintage-aktig känsla.

Tack för att du tog dig tid att lyssna!

/Kristoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att arret är bra i början. Piano, gitarrer och annat har sina tydliga platser. När stereogitarren kommer in förväntar man sig nåt häftigt, men det ebbar liksom ut i ett lite halvtrist solo. Dra ner sången på slutet.

Vid 1:25 är sången lite sur. Ja, vid 3.01 nånstans är det nåt som inte stämmer. Om inte gitarren kanske orgeln i förhållande till gitarrerna? Överhuvud är lite märkliga ansatser till nåt som inte kommer och när dom gör det händer det bara. Vet inte om du/ni fattar vad jag vill mena. Sen är det det nåt med sången som låter som att det saknas variation, enkelt uttryckt: expressivitet. Överlag låter det bra. Gillar första halvan bäst. Tycker kanske att låten borde ha hållit sig där. Taskigt svarat när du frågar om mix och jag i princip säger: gör om låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...