Jump to content
Annons

casio cz-1000


Nexustwins

Recommended Posts

Tjena, jag hart en casio Cz-1000. Problemet med den Ă€r att den inte verkar funka till midi med datorn. 🙂

I första hand vill jag att den ska kunna spela melodier som skickas frÄn datorn, men nÀr jag drar över piano rollen kan man bara höra ett klickande ljud, nÀr jag trycker pÄ play i mitt inspelnings program börjar det brusa i shyntens monitorer. (Fl-studio) (Headphones/line out).

Det verkar ju som om shynten "snackar" med datorn men den fukar inte att skicka midi signalen med.

1.Vad ska jag göra?

2.IvÀrsta fall finns det nÄgon billigt Usb-midi omvanlare? (har redan fyllt alla usb kontakrer med andra grejor som mick, osv.)

//Sebbe

ps.jag har redan en annan klav, vill bar fĂ„ den att funka 🙂. vore ganska kul =)

midi_inst.JPG

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Vart börjar det brusa sa du?

Du har kopplat frÄn midiinterfacet till midi in pÄ Casion, och frÄn Line out till ett par monitorer? Eller gÄr synten in i datorns line in?

Varför stavar du "synth" konsekvent "shynt"? Helt obegripligt.
🙂
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vart börjar det brusa sa du?

Du har kopplat frÄn midiinterfacet till midi in pÄ Casion, och frÄn Line out till ett par monitorer? Eller gÄr synten in i datorns line in?

Varför stavar du "synth" konsekvent "shynt"? Helt obegripligt.
🙂

NĂ€r jag trycker pĂ„ play,dĂ„ börjar det brusa. synthen Ă€r kopplad till spelporten pĂ„ ljudkortet. Line out/headphones Ă€r kopplat till en extern stereo som inte har nĂ„got med datorn att göra... 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har du en annan pryl att koppla pĂ„ spelporten? SĂ„ att vi kan utesluta ljudkortet. 😏

CZ-1000 har inte sÄ mÄnga röster. Skickar du en enkel ton pÄ midispÄret? Eller ett stort ackord?

Funkar midi ut frÄn synten?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)
Har du en annan pryl att koppla pĂ„ spelporten? SĂ„ att vi kan utesluta ljudkortet.  🙂

CZ-1000 har inte sÄ mÄnga röster. Skickar du en enkel ton pÄ midispÄret? Eller ett stort ackord?

Funkar midi ut frÄn synten?

Ska undersöka det, 😳

Edit:Har testat att skicka bĂ„de acord och enstaka toner, shynten har 4 röster som max tror jag 😉... Vad det gĂ€ller midi ut,sĂ„ förutsĂ€tter jag att den funkar eftersom allt annat funkar perfekt pĂ„ den...

Redigerat av Nexustwins
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tror inte att du har kopplat rÀtt!

Om du spelar pÄ synten, lÄter det ok i högtalarna dÄ?

Vilket ljudkort? RĂ€tt drivrutin?

Fungerar ljudkortet lokalt? (Kan du spela upp GM? Genral Midi)

Hur har du kopplat? Midi out pÄ PC'n till Midi in pÄ synten? Midi out pÄ synten till Midi in pÄ PC'n?

du kan ju börja med att testa sÄ att PC'n tar emot midi, strunta i ljudet sÄ lÀnge. NÀr du fÄr en indikation pÄ att datorn tar emot sÄ Àr det dags att testa sÄ att synten tar emot midi. Spela upp en midi-fil (se till sÄ att Midi "pekar" pÄ ljudkortet)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tror inte att du har kopplat rÀtt!

Om du spelar pÄ synten, lÄter det ok i högtalarna dÄ?

Vilket ljudkort? RĂ€tt drivrutin?

Fungerar ljudkortet lokalt? (Kan du spela upp GM? Genral Midi)

Hur har du kopplat? Midi out pÄ PC'n till Midi in pÄ synten? Midi out pÄ synten till Midi in pÄ PC'n?

du kan ju börja med att testa sÄ att PC'n tar emot midi, strunta i ljudet sÄ lÀnge. NÀr du fÄr en indikation pÄ att datorn tar emot sÄ Àr det dags att testa sÄ att synten tar emot midi. Spela upp en midi-fil (se till sÄ att Midi "pekar" pÄ ljudkortet)

Har kopplat midin till datorn genomljudkortets spelport (Funkar till midi). ljudet Àr bara kopplat ut till en stereo, alltsÄ det har inget med datorn att göra. Mailade CAsio för ett tag sedan, om drivrutiner. de sa att det skulle funka utan. och att det inte fanns nÄgra....

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

som sagt, vill inte vara nedvÀrderade, men utifrÄn ditt sÀtt att skriva om ditt problem sÄ Àr problemet lite större Àn att du inte fÄtt det rÀtt ihopkopplat... :-)

vi kan ta det pÄ en enklare nivÄ, men det krÀver din uppmÀrksamhet, ok? Det Àr nÀmligen inte lÀtt att hjÀlpa dig nÀr du inte lÀmnar mer info.

"Har kopplat midin till datorn genomljudkortets spelport (Funkar till midi). "

Det sÀger precis ingenting! Speciellt inte nÀr det verkar som om du Àr nybörjare pÄ midi...

Hur har du kopplat? Vad har du anvÀnt för kablar? Du svarade inte pÄ frÄgan om det överhuvudtaget lÄter nÄgot nÀr du spelar pÄ klaviaturet...

som sagt, vill du ha mer hjÀlp sÄ var lite mer "verbal" och lyhörd.

/Den enorme smariten

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

FÄ se nu.. Du har VSTi syntar i FL va? Och du har din Casio synth.. Den funkar utmÀrkt att anvÀnda som "input" dÄ du vill spela live och spela in i FL.. Men gör sÄ hÀr... Ha bara 1 kabel.. MIDI out frÄn din Casio till MIDI in pÄ ditt ljudkdort. Styr alltsÄ FL syntharna frÄn Casiosynthen och försök INTE att spela upp dina FL-alster till din Casio synth (kommer inte att funka).. Det kommer att lÄta apa.. SÄ det sÄ!

Lyssna pÄ det du spelar i dina högtalare anslutna till ditt ljudkort i stÀllet...

🙂

Jag fĂ„r en kĂ€nsla av att du inte riktigt vet vad MIDI Ă€r för nĂ„nting sĂ„ jag rekomenderar dig att lĂ€sa lite mer pĂ„ http://en.wikipedia.org/wiki/MIDI 😄

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

FÄ se nu.. Du har VSTi syntar i FL va? Och du har din Casio synth.. Den funkar utmÀrkt att anvÀnda som "input" dÄ du vill spela live och spela in i FL.. Men gör sÄ hÀr... Ha bara 1 kabel.. MIDI out frÄn din Casio till MIDI in pÄ ditt ljudkdort. Styr alltsÄ FL syntharna frÄn Casiosynthen och försök INTE att spela upp dina FL-alster till din Casio synth (kommer inte att funka).. Det kommer att lÄta apa.. SÄ det sÄ!

Lyssna pÄ det du spelar i dina högtalare anslutna till ditt ljudkort i stÀllet...

😆

Jag fĂ„r en kĂ€nsla av att du inte riktigt vet vad MIDI Ă€r för nĂ„nting sĂ„ jag rekomenderar dig att lĂ€sa lite mer pĂ„ http://en.wikipedia.org/wiki/MIDI 😎

Jag vet precis vad midi Ă€r, man kan enkelt sĂ€ga att det Ă€r en styrsingnal.alltsĂ„ inget ljud i sig. 😎.. Casio shynten funkar varken in eller ut ljudkortet har ingen separat midi in port, bara en spelport eftersom det Ă€r ett enkelt integrerat kort. drivrutinerna till det Ă€r bara windows egna men i kontroll panelen ser den ut att funka....

Shynten tÀnkte jag bara anvÀnda nÀr jag Àr mitt i mina produktioner till ett ljud i taget för att avlasta datorn...

Va det gÀller att koppla in ljudet i datorn, kommer det senare efterom midi:n Àr det viktigaste just nu.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Som sagt,,, vill du ha hjÀlp, eller driver du med oss?

Midi Àr en styrsignal.... hallÄ eller! Solen Àr nÄgot ljust. KnÀckebörd Àr nÄgot hÄrt.

vad har du för midikabel? Är det en midikabel? Eller Ă€r det bara en som liknar en midikabel?

Om du spelar pÄ klaviaturet, lÄter det nÄgot i högtalarna dÄ?

Vad jag kommer ihÄg sÄ finns det inte "Local off" pÄ CZ-1000, eller hur?

Mitt tips Àr att du försöker fÄ tag pÄ nÄgon i din omgivning som kan hjÀlpa dig! Hands on s.a.s.

Lycka till!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Som sagt,,, vill du ha hjÀlp, eller driver du med oss?

VArför skulle jag driva med er đŸ˜Č ?

vad har du för midikabel? Är det en midikabel? Eller Ă€r det bara en som liknar en midikabel?

Min midi kabel ser ut sÄhÀr:

1055083191.jpg

Om du spelar pÄ klaviaturet, lÄter det nÄgot i högtalarna dÄ?

Ja, det lÄter i högtalarna som jag kopplat den till...

Vad jag kommer ihÄg sÄ finns det inte "Local off" pÄ CZ-1000, eller hur?

Nej det finns det inte, dÀremot finns det en switch som heter "Apo". den ahr jag ingen aning om vad den gör...

Mitt tips Àr att du försöker fÄ tag pÄ nÄgon i din omgivning som kan hjÀlpa dig! Hands on s.a.s.

Har tyvĂ€rr inegn kunnig till hjĂ€lp 😄...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

:-) Ville inte förolÀmpa dig, men du har haft rÀtt virrig beskrivning pÄ ditt problem, och verkar inte ha lyssnat pÄ inlÀggen som skrivits.

Men men,,

Med midikablen sÄ menade jag inte adaptern som sitter pÄ ljudkortet, den du har en bild pÄ, utan kabeln som gÄr mellan synten och anslutningen pÄ adaptern.

Jag tror tyvÀrr inte att det finns annan lösning Àn att du fÄr leta reda pÄ nÄgon som kan hjÀlpa dig irl. BÀst Àr nog om du köper ett riktig ljudkort. Köp ett beg Audiophile 25/96 t.ex. Det kommer att lösa dina problem pÄ ett mycket smidigare sÀtt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag sitter pÄ en CZ5000 och hade liknande problem att anvÀnda den som midiklaviatur.... konstaterade med oscilloskop att midi out vart kaputt...

kanske e nÄge som gÀrna hÀnder CZ serien ?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Med midikablen sÄ menade jag inte adaptern som sitter pÄ ljudkortet, den du har en bild pÄ, utan kabeln som gÄr mellan synten och anslutningen pÄ adaptern.

Är du helt ute Ă„ cyklar? Det Ă€r midi kabveön som ser ut sĂ„...

Kolla sÄ att du verkligen har kopplat rÀtt. MIDI Out frÄn datorn till MIDI In pÄ synthen, och tvÀrtom. Tror det stÄr pÄ kabeln vilket som Àr vilket.

Har redan kollat 🙂...

Jag sitter pÄ en CZ5000 och hade liknande problem att anvÀnda den som midiklaviatur.... konstaterade med oscilloskop att midi out vart kaputt...

kanske e nÄge som gÀrna hÀnder CZ serien ?

Vad kostar ett occiloskop dÄ? GÄr det att hyra/lÄna?

ps. Ă€r din CZ5000 bra för övrigt ? 😛

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag sitter pÄ en CZ5000 och hade liknande problem att anvÀnda den som midiklaviatur.... konstaterade med oscilloskop att midi out vart kaputt...

kanske e nÄge som gÀrna hÀnder CZ serien ?

Vad kostar ett occiloskop dÄ? GÄr det att hyra/lÄna?

ps. Àr din CZ5000 bra för övrigt ? :rolleyes:

nja jag rÄkar vara elektroniknörd sÄ har ett eget hemma...kostar nog tyvÀrr 4 ggr mer Àn vad synthen kostade för dig =/

fÄr nog bege dig till nÀrmsta elektronikverkstad om du ska testa med ett sÄdant...

ett annat lite mer basic test Àr att du sÀtter synthen i "local off" och sedan kopplar midi OUT till midi IN synthen...sedan prova att spela pÄ klaviaturen - kommer det nÄge ljud frÄn synthen dÄ fungerar midi-portarna.... om inte, e det troligtvis midi OUT som e trasig....

för övrigt funkar min CZ5000 alldeles utmÀrkt! =) anvÀnder den faktist mest till warm-pad Ä subbas-ljud...ringmodulatorn Àr ocksÄ riktigt trevlig =)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...