musik (oregistrerad) Postat 26 juni 2006 Postat 26 juni 2006 (redigerat) Hej! Program: InterVideoCreator 2 och Windows Movie Maker PC: HP PC zd8048ea, 3.2 GHz, 512 Mb RAM. Intern hdd 80 GB, 4200 rpm, extern hdd 250 GB, 7200 rpm fw/usb 2-combo. PC:n rymmer max 2 GB RAM. Kan ej koppla s-vhs-kamera direkt till pc:n. Önskat material att redigera: Inspelad konsert på ca. 45 min. Bakgrund: Jag har en konsert jag överfört från S-vhs till dvd-r (på en kompis hemma-dvd-inspelare, Pioneer 250 GB). Den funkar att se som den är utan problem i olika dvd-spelare och även i min dator-dvd-brännare. Men nu vill jag redigera materialet, tona in och lägga in titlar bl.a. Materialet är uppdelat (vilket tycks ha skett "automatiskt" i Pioneer:en) i tre sekvenser om vardera cirka en kvart. När man ser på hela filmen (=konserten) från början till slut är det inga problem, den hackar inte vid skarvarna. Problem: När jag fört över dvd-r-skivan till pc:ns externa hdd (eller för den delen den interna - har prövat bägge varianterna), så stannat den upp/hackar till mellan de tre olika nämnda sekvenserna. Om jag bestämmer mig för att dela upp de tre sekvenserna i ytterligare sekvenser, så hackar den vid uppspelning (och även efter ny dvd-bränd skiva - har provat det också) vid skarven mellan en del av dessa nya sekvenser. Om jag väljer att lägga in titlar på materialet blir det riktigt "kul", då kan hela grejen stanna t.o.m. En intoningseffekt verkade den dock palla med nån minut in i materialet. Till saken kan jag säga att jag spelat in en femminuters musikvideo rakt upp och ned från en mini-dv-kamera och körde in materialet rätt in via fw i pc:n därefter, till den slöare inbyggda hdd:n. La på förtext och lite annat. Brände en dvd. Inga problem alls. Men då var ju materialet bara 5 minuter som sagt... Lösning: Fel i programvaran? Fel i pc:n? Köpa mer RAM-minne? Finns det i så fall verkligen inte något ställe som har billigare RAM än 4200 SEK per GB till nämnda pc? Det var priset de sa för 8 månader sedan... Beror felet på att materialet är såpass långt - en femminuters musikvideo klarade ju pc:n däremot av utan problem. Eller beror felet på att ursprungskällan var s-vhs, eller att materialet passerat många maskiner? Avslutningsvis: vad är det som bestämmer hur många sekvenser ett material delas upp på? I kompisens Pioneer-dvd-inspelare delades den 45 min långa konserten upp på 3 sekvenser om vardera cirka 15 minuter. Min egen testvideo från mini-dv-kameran delades upp i 18 sekvenser om vardera 15-20 sekunder i Windows Movie Maker. Bägge per automatik!? 😛 :musik Redigerat 26 juni 2006 av musik
Linus Postat 26 juni 2006 Postat 26 juni 2006 Du använder den externa disken va? Har du defragmenterat hårddisken?
musik (oregistrerad) Postat 26 juni 2006 Postat 26 juni 2006 (redigerat) Hej! Jepp, främst den externa hdd:n. Den har nåt på 244 GB ledigt utrymme (av 250 GB), så den behövde inte defragmenteras stod det. Jag har även provat att köra med den interna hdd:n istället gällande denna 45 minuters konsert (uteslutningsmetoden), men felet är detsamma: hack mellan sekvenserna, hur många eller få de än verkar vara. Provade att dela upp materialet i 14 sekvenser, men det blev inte bättre av det. Likaledes har jag provat att föra den lilla testvideon på 5 minuter via fw till dels den interna och dels den externa. Inga problem med något. När det gällde testvideon på 5 minuter jobbade jag i Windows Movie Maker, men tyvärr kunde jag inte göra det gällande konserten på 45 minuter, eftersom Windows Movie Maker inte kan öppna WOB-filer, utan bara jpeg, mpeg etc. Jag har ju alltså använt InterVideoCreator 2 därför - som är ett något lite mer avancerat program än Windows Movie Maker sägs det, för konserten. 😛 :musik Redigerat 26 juni 2006 av musik
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.