Jump to content
Annons

Säger ni "B" eller "H" ?


Umemagnus

B eller H?  

159 röster

  1. 1. B eller H?

    • 1. B
      114
    • 2. H
      40


Recommended Posts

Annons
  • Svar 92
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

  • 2 veckor senare...

Märkligt hur många som inte verkar veta vad som är vad här...

Vi bor i Sverige har jag för mig, och här (och i Tyskland) säger vi följaktligen h, i England säger man b-flat om h och b om b är ni med?

så enkelt var det! :rolleyes:

Gick på pianolektioner under 70-talet och är klassiskt skolad, min lärare var elev till Johannes Brahms elev och som någon sade här kommer man aldrig att tala om Bach´s b-moll-mässa va...

H är H och b är b och sluta nu upp med allt jävla Amerikaniserande som förenklar och förlöjligar vår kultur,psscchhh!

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
för att fransa ut i kanten lite.... På min gamla nyckelharpa (med förlaga från 1650) så har jag en ton mellan Bb och B, och en till, mellan c och c# .... Va kallas dom?! 😎

Hmm.... tonen Bb borde då vara A# o den däremellan är Bb, den närmast B alltså. O den mellan C o C# är C#, medan C# egentligen är Db.... eller? 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Shaidar (oregistrerad)
H är H och b är b och sluta nu upp med allt jävla Amerikaniserande som förenklar och förlöjligar vår kultur,psscchhh!

😎

Men, hallå!

Jag tänkte först bita ihop och låta det gå, men min 'typiskt Amerikanska' stolthet kan inte släppa dina ord utan anmärkning

(och ber om ursäkt för att detta blir lite "Off topic")

Först vill jag berätta lite om mig själv:

Jag flyttade till sverige från USA när jag var runt 20 bast och hade träffat hon som kom att bli min fru (och mor till mina 3 underbara barn 😆 ) när hon var utbytesstudent i USA. Efter mycket resande fram och tillbaka tog jag beslutet att prova att flytta hit, eftersom jag ändå inte visste vad jag ville göra med mitt liv. Jag kunde ju alltid åka hem.

Ja, och så flyttade jag hit i februari 1993, med mina livsbesparingar (ca 15.000 SEK). Jag hade förmånen att lära mig svenska på "Svenska för invandrare", ihop med folk från 16 olika länder.

När vårterminen var slut hade jag klarat kursen och kunde då använda språket stapplande men hjälpligt. I augusti 1993 bestämde min fru och jag att övergå till svenska.

I Februari 1994 klarade jag Riksteset för allmän behörighet i svenska, vilket gjorde det möjligt för mig att söka till Högskolan för högre utbildning, vilket jag också gjorde.

Efter det blev det jobb, barn, hus etc etc etc. Jag är stolt över vad jag har åstadkommit de sista 13 åren. På vilket sätt är JAG löjlig?

Som jag ser det så har svenskar varit extremt duktiga på att ta till sig uttryck och kulturinslag från andra länder i alla tider. För några hundra år sedan det Franska väldigt starkt i sverige. Därför går vi på "promenad", eller hur? Tänk hur det måste ha stuckit i öronen hos de bättre vetande på den tiden! "Kringvandring heter det ju!" LOL

Jag (och säkert du också), är ju extremt glad att sverige tog till sig jazz så snabbt. Annars hade vi väl inte haft Monica Zetterlund eller Charlie Normann eller många av de andra helt geniala svenska jazzartister.

Eller, tänk om den tidiga rockmusiken aldrig hade nått den Svenska gränsen. Sverige hade varit en stor industri (och en underbar hobby) fattigare, eller hur?

För tillfället är det helt enkelt så att USA är ledande på populärkultur. Det finns ingenting "förenklande" eller "förlöjligande" i det. Det är bara så det är med popkultur. Det kanske inte alltid kommer att vara amerikanerna som gäller, men just nu är det det. Men skyll inte för allt i världen på amerikanarna- de gör ju bara sin grej! Om världen väljer att apa efter, så är det inget att göra.

Och så tycker jag definitivt inte att det var löjligt när hundra tusentals "jävla" amerikanare kämpade, och offrade sina liv här i Europa i slutet av 1940-talet...

Florian, jag väljer att se det goda i alla människor, och misstänker att du inte avser att väcka anstöt med ett sådant påstående, men jag har svårt att inte jämföra detta med rasistiska uttalande om afrikaner, araber, judar m m - men det gjorde du tyvärr.

Snälla, tänk på det nästa gång...

Och, för att ta oss "On topic" igen så kan jag tilläga:

Jag säger Bb (B-flat) och B. Men det har ju sin förklaring 🥰

Precis som jag inte kan räkna på svenska när jag måste hålla koll på antal måsta jag köra toner på engelska också: A (Ej) B (Bi) F# (Eff-sharp) etc, Annars blir det galet...

Redigerat av Shaidar
Link to comment
Dela på andra sajter

Har tänkt lite på det där. Själv säger jag B men inte bess. Jag använder mig av # istället så jag säger Fiss och Ass (F# och A#). Men om man inte kör på nedsänkt (alltså Xess) så kanske man ska använda H och inte B?

För jag har hört att om man jobbar med "skolade" människor ska man inte blanda # med b.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Har tänkt lite på det där. Själv säger jag B men inte bess. Jag använder mig av # istället så jag säger Fiss och Ass (F# och A#). Men om man inte kör på nedsänkt (alltså Xess) så kanske man ska använda H och inte B?

För jag har hört att om man jobbar med "skolade" människor ska man inte blanda # med b.

A# heter väl Aiss?

Ass är väl ett sänkt A. Samma ton som Giss på en klav.

Link to comment
Dela på andra sajter

I boken Musiklära Gehörsträning Visharmonisering, av Ola Eriksson står följande:

C - ciss - cississ & cess - cessess

D - diss - dississ & dess - dessess

E - eiss - eississ & ess - essess

F - fiss - fississ & fess - fessess

G - giss - gississ & gess - gessess

A - aiss - aississ & ass - assess

H - hiss - hississ & b - hessess

Föst höjning av stamton ett halvt resp. ett helt steg.

Sedan sänkning av stamton ett halvt resp. ett helt steg.

I stället för h används i England m.fl. länder b.

Link to comment
Dela på andra sajter

Shaidar:

Jag har absolut inget emot någon människa varifrån den än kommer, jag är tex gift med en kvinna från Azerbajdzjan,har barn med en Zigenerska osv så du behöver inte vata orolig för rasism etc.

Det jag vänder mig emot i detta kanske lite plumpa uttalande men ändå korrekt i sammanhanget är den alltmer Amerikaniserade livsstilen vad gäller glättighet/plastighet/onyttighet/opersonlighet/ytlighet osv osv där allt handlar om ytan och fasaden (som alltid m USA kultur...)vad tror du Zappa gjorde redan 1963???

Han var bevisligen en vaken och upplyst herre som pekade på alla de brister och tokerier som den Amerikanska drömkulturen proppade människor med,eller hur,jag tror du håller med i detta fall och kanske flera till om jag skulle rada upp dem, kontentan är att det stora flertalet och speciellt kidsen inte har dessa filter/spärrar/kriterier att motstå skiten och skräpet som pumpas ut i form av tillbehör leksaker kläder och annat mkt kostsamt dravel och påtvingade nonsenshelvete som det medför;detta är det sämsta med USA+idioten och antikrist Mr.Bush förstås...

Självklart älskar jag Jazz och rock´n roll för fasen och det är en given input för vår moderna scen och process,dock inte utan färgning och inblandnig från oss och främst ifrån AFRIKA, och DÄR har vi ju ett ämne att diskutera,jävla slavdrivare där, samt förintelsen utav INDIANERNA och deras kultur,say no more Mr...

Vad gäller Amerikanarnas "fina" insatser under wwII här i EUROPA så kan jag bara skratta åt dina ord,jag känner äldre Tyskar och Fransmän (som båda givetvis hatade Nazismen och dess idioti)vilka helt uppriktigt berättat om Yankees beteende då de marscherade in i byarna i Bayern och södra Frankrike, vad tror du de gjorde,jo som alla parter i krig;de skövlade-våldtog och levde djävulen på riktigt svinmanér,hmmm åk för fan och kolla upp lite fakta innan du glorofierar Europas fuckade avfällingar, dock inte alla som sagt men halåååå.... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

😄

.. hur halkade ni in i den här diskussionen nu då, mina vänner? 😉

.. jag säger B förövrigt. Jag sa H när jag gick på musikskolan, men B har det blivit när jag själv skrivit musik. Det är väl datorprogrammens fel antar jag 😉

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
vad tror du Zappa gjorde redan 1963???

Började förpesta tellus med sin osvängiga, tråkiga och osexiga (läste nyss att Zappa nästan aldrig fick knulla) ickemusik?

Link to comment
Dela på andra sajter

är du verkligen så dom som du låter så tycker jag synd om din omgivning,eller har du kanske druckit för mycket så här på eftermiddagen...att uttala sig såsom du gör tyder ju på ett förkrympt intellekt snarare tillhörande primaterna än de som vistas här...att okunskapen tillåts detta gehör ostraffat måste genast åtgärdas,rena rama vandaliseringen av kulturella värden+ detta med att han aldrig fick knulla-vad läser du för skitlitteratur egentligen-kan ju inte vara annat än likställt med sensationsjournalistik av sämsta sorten,dina uttalanden kommer inte att gå förbi obemärkt i kommitén 😠 frukta varje gathörn om natten...

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
är du verkligen så dom som du låter så tycker jag synd om din omgivning,eller har du kanske druckit för mycket så här på eftermiddagen...att uttala sig såsom du gör tyder ju på ett förkrympt intellekt snarare tillhörande primaterna än de som vistas här...att okunskapen tillåts detta gehör ostraffat måste gensat åtgärdas,rena rama vandaliseringen av kulturella värden,dina uttalanden kommer inte att gå förbi obemärkt i kommitén 😠 frukta varje gathörn om natten...

Hotar du mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

vad tror du Zappa gjorde redan 1963???

Började förpesta tellus med sin osvängiga, tråkiga och osexiga (läste nyss att Zappa nästan aldrig fick knulla) ickemusik?

Haha! Ja fanimej. 😠 Med tanke på hur mycket den mannen bajsade ur sig så är det märkligt att så få verk blev något att ha.

edit: jag ser hellre en dokumentär om zappa än lyssnar på hans musik. Kul gubbe ändå.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...