Jump to content
Annons

Säger ni "B" eller "H" ?


Umemagnus

B eller H?  

159 röster

  1. 1. B eller H?

    • 1. B
      114
    • 2. H
      40


Recommended Posts

En förklaring jag fick, var att, när munkarna satt och skrev noter, så började dom slarva med att binda ihop "b":et hela vägen runt.. sen så blev det mer likt ett "h"... Hoppas ni fattar...

Kan det vara någon sanning i detta? Eller finns det någon annan bra förklaring??

(Ursäkta mig om jag stal ide´n till denna gallup från en annan tråd, Giggsy)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Annons
  • Svar 92
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag säger H...

har alltid sagt H

Fast mer logiskt så borde ju det heta B...

min piano lärare sade H nämligen så jag lärde mig noter den vägen..

c,d,e,f,g,a,h :rolleyes:

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör på den logiska vägen och säger därför B.

...utom när jag pratar med min far. Säger jag B till honom så tror han jag menar Bb... 😉:rolleyes:

edit: var tvungen att ändra av respekt till far min 🙂

Redigerat av binary78
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Märkligt nu då du säger det :rolleyes: .. I mina yngre dagar (typ för 30 år sedan) så sa jag H.. Numera säger jag B.. Men det kan bero på att jag lärde mig spela på syrrans fläktorgel där tonerna tydligt var utmärkta på en mässingplåt.. Och där stod det H i stället för B 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

B, såklart. Det är ju mest logiskt. Men helst säger jag inget alls, utan bara spelar. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Säger alltid H, eftersom B av vissa tolkas som Bb. Har märkt att jag själv ibland reflexmässigt spelar Bb om nån säger B... Följden blir alltså att jag, för att undvika missförstånd, säger H och Bb, vilket ju egentligen är heltokigt. Kanske borde börja säga B och B istället. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Jag säger B, men har fått höra H av diverse musik/gitarrlärare. Men några har sagt att B är det mer korrekta, fast här i Sverige är det okej att säga H.

Förut när jag spelade gitarr med två violinister i ett projekt på musikskolan, så blev fiolläraren helt förvirrad när jag snackade om "B:et", hon trodde att jag menade Bb. De kallar tydligen B för H och Bb för B.

Jag tycker själv det är upp till en själv vad man vill säga, spelar ingen större roll. Men visst tycker man att alla borde gå över till B istället för att säga H, det känns ändå fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är rätt snurrig kring det där. Men säger H av gammal vana. B är förvirrande eftersom det (felaktigt) syftar på Bb lika mycket som H. Det är lika jobbigt som det här med sommartid. När klockan visar tolv är den i själva verket elva. Eller ett....... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Säger självklart B och Bb. Finns ju ingen logik i att säga att B är lika med Bb 😉 med undantag när man spelar med klassiskt skolade musiker som inte har kapacitet och fantasi att bryta sig ur det föråldrade svenska systemet. 😄

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Säger man H om H och bess om Bb så har man alltid sitt på det torra när man snackar med insnöade svenskar och tyskar. Men vem fan bryr sig? Samma frekvens ju, det som är det viktigaste.. "Säg det i toner, och inte i ord, en stämma kan lätt bliva hård!"

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig känns det naturligast med H, det har jag lärt mig under alla år jag spelat i blockflöjtsensemble.. Men om jag spelar modernare musik i band eller så så är det B 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju ingen logik i att säga att H är lika med Bb

Där är jag nog böjd at hålla med dig! 😳😳

Link to comment
Dela på andra sajter

B säger jag för det heter B och ingenting annat. Basta!!  😳

Det heter B! Lär er det nu...  😳

Pratar du om den där svarta tangenten mellan A och H?

..........

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

B säger jag för det heter B och ingenting annat. Basta!!  😆

Det heter B! Lär er det nu...  😳

Pratar du om den där svarta tangenten mellan A och H?

..........

😆

MÄH!! Nääääeee 😠

...den heter bebe! 😳

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

"umemagnus"

jag har hört en liknade berättelse som din, fast i min version var det någon svensk snubbe (kommer inte ihåg namnet) som slarvade med handstilen, därav blev B till H..

så jag tror nog att det finns nån sanning i det 😳

edit:

vad jag vet så är det bara i Sverige som man säger H.. (kan ha fel) och det hade jag.. 😳

Redigerat av mange_andersson
Link to comment
Dela på andra sajter

här googlade jag fram en liten förklaring...

"Tidigare brukade tonerna B och Bess kallas H och B efter tysk förebild, men med amerikanskt inflytande kallas de numera ofta B och Bess, vilket är lite mer logiskt. Fast var vaksam eftersom bägge systemen fortfarande är i bruk."

källa: http://www.fritext.se/boms/musikl/musla.html

Redigerat av mange_andersson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...