Jump to content
Annons

dede+Vallhagen+två till: The Right to be Human


Recommended Posts

LÅTNAMN: THE RIGHT TO BE HUMAN

ARTIST/GRUPP: dede, Vallhagen å två till, dvs:

MEDVERKANDE: Svante Clementson (alla instrument), Håkan Lidbo (manskör), Stina Sterner (damkör), Bengt Vallhagen (sång)

GENRE: dedeistisk synth

LÅTLÄNGD: 4.21

KOMPOSITÖR: Svante Clementson, Håkan Lidbo, Bengt Vallhagen

PRODUCENT: dede och Lidbo (1988), Bengan Vallhagen (2006)

INSPELNINGSÅR: 1988 och 2006

FORMAT: mp3, 192 kb/s

STORLEK: 6+ MB

STATUS: Tokfärdig. ... ?

LÅTLÄNK se nedan

Kul! dede la upp en ofärdig grej HÄR som han gjort med Håkan Lidbo nån gång under medeltiden. Jag tyckte jag kunde gasta till lite och så blev det... Skönsjungande Stina anlitades oxå 😛

Resultatet bedömer ni som lyssnar, men det har lite tuggmotstånd det här 🙂 ... och så ska det ju va. Spretigt och sammanhållet, fult och snyggt...

Lyssna mer än en gång!

TheRightToBeHuman.mp3

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jösses. Maxell C90, Yamaha DX7, galen sång... och är det en Casio-trummaskin jag hör också? Kan vara en Yamaha det också iofs... Ett par samplade gitarrackord är det med dessutom. Gillar inte dem. Känns lite som en gammal trackermodul.

Vad ska man säga - detta funkade nog bättre under body-music-eran än det gör idag. Jag har lite svårt att orka ta till mig själva låten med den jobbiga produktion som ligger under. Kan ni inte ha kvar sångspåren (som ju är helt ok) och lägga på nytt fräscht arr?

Lyssnar igen. Gitarrsamplingarna och en ful trummaskinspuka ringer kvar i huvudet... Aaaargh 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjing Thomas!

Tack för att du tog dig tid att lyssna och skriva, även om det inte föll på läppen.

Själv är jag inte uppfödd på electronica och synthar (du har sett "Tjenare Kungen"? ... "Inget jävla moderatpiano"... 🙂 ), utan började väl snegla mot maskinmusik (som lyssnare) först när skottet mellan industrisynthen och heavy metal började suddas ut nångång tidigt 90-tal (ministry m fl band). Ratta en synth har jag aldrig gjort, innan jag pillade på min första VST för två år sen.

Så, jag har ingen "trendhistoria" att luta mig mot. Jag vet faktiskt inte vad body är för något.

Mycket svammel 😳 ... vad jag vill ha sagt? Jo, förutom möjligen lite brus/trötthet i grundmixen (det du menar med maxell C90), så tycker jag att dedes grundmaskineri låter nog så gott som det som är modernt i dag. Jag undrar om en helmodern produktion skulle göra helheten kring detta bättre. Kanske, kanske inte.

Men visst är det en smaksak.

Tack igen för kommentarer!

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bengan, du får väl lägga till dig själv i kompositörsraden eftersom du gjort sångmelodin! Tack för den och din fina sånginsats. Jag tycker detta blev lyckat!

Tomas, bodymusik vet jag inte vad det är. Klart man kan göra om låten från scratch. Fast då blir det en helt annan grej. Kan ju bli bättre men också tappa 80-talscharmen. Ingen trummaskin utan en Akai s900 sampler. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta var ju helt strålande, vet inte vilket av alla 1000 fack som detta låter som dominerar. Förväntade mig mer galet prydd 8bits synthljud då herr Dede var med, men detta var ju en skön blandning av Sisters of Mercy, Devil Doll och Skönheten och Odjuret (ja... disney) med en härlig maskinell genialitet alstrad av den galna maskinisten.

Det jag kanske skulle kunna önska är ett lite mer genomarbetat slut, är lite allergisk mot låtar som inte har ett tydligt eller överdrivet oväntat slut... skriver själv ofta så att det slutar med.

Jag tror att i ett väl uttänkt format så skulle detta kunna få en trevlig utgång.

Vallhagen... du har gjort ngt förbaskat intressant på detta, skall ni inte ta och starta en fast sättning och utveckla soundet (inte för mycket,, för det är väldigt bra). Tyvärr har jag inget förslag på bandnamn, men ska försöka komma med idéér.

Link to comment
Dela på andra sajter

steflund!

Tackar ödmjukast för komplimanger och hurrarop! Jag fick ditt PM oxå, tackar o bockar även för det 🙁

Kul att du uppskattar. Verkligen!

Slutet är nog dessvärre svårt att göra något åt, då originalet från -88 bara finns tillgängligt som ett stereospår. Om man inte vill jönsa till det med en hevvymetalatombombssmäll eller nåt 😱 ...

Fast sättning? Tja varför inte. Internet är stort, och det är bara 40 mil till malmö 😎

Nu: sill, soccer o soffa...

tjing

Bengan

**

PS: dede: your rite, jag lägger till mig i kompositatorlistan.

Link to comment
Dela på andra sajter

56 neladdningar och bara två svar! :rolleyes:

Heder till Thomas och Steflund! 😏

Ja vi kanske får bilda ett band, Bengan! Namnförslag mottages tacksamt!

Link to comment
Dela på andra sajter

den galna maskinisten.

Rätt kul att ordet galen kommer igen när det gäller beskrivningen av mig!: "En galen eloktrinikingengör" (Sydvenskan) "En galen professor" (Schlager). Kan det vara slumpen?

Nån mer som vill tycka till? Två tummar upp och en ner än så länge. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
cosmic_frog (oregistrerad)

hmm jag säger bara det, Flummig låt! Skön dedeistik synth låt ni gjort :rolleyes:

Gillar den faktist, bra jobbat 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Lustig blandning mellan Bowie och hårdrock (och lite tidig Pink Floyd kanske?) Intressanta ackorduppbyggningar. Visst är det skruvat, men på ett välgörande sätt. Kanske inte den första skivan herr och fru "Svensson" sätter på i stereon när dom kommer hem från jobbet till sin hårt belånade villa. Men jag kan tänka mig andra, mer öppna för nya intryck. Detta var nog lite mindre utflippat än vad jag räknat med. Även ett popsnöre som jag har inte svårt att ta åt sig detta. Suggestivt, bra ljud, ska lyssna mer på andra grejer ni gjort!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack codmic frog!! Härligt att du diggar!

Där se du Stajo. Du var lite tvekande till instrumentalversionen men Bengan fick ihop en sångmelodi utefter min text och komp. Tack för lyssningar.

Hacke du är gammal nog för att ha varit med på Atarins förlovade tid men är liksom Thomas allergisk mot 80-talssounden. Du är inte ensam. Ljust trummorna har stött på patrull även utanför forummet. Jag fick rådet att stämma dem utifrån basen (som är en Dx7 samplad till en Akai s612 om jag inte missminner mig. Det blev mer tyngd så än när synten linades direkt. Plus att jag fick en synt över till annat).

Nå, själv har jag inget emot ljuden. Så denna version får stämpeln färdig. Tills vidare. Kanske kommer en ny version i framtiden o.g.v.. Tack för lyssning och jag håller med om samtliga sånginsatser.

Hej, Tokai! Vadå väntat sig utflippat? :rolleyes: Du måste absolut med på nästa IRL-träff.

Vi har ju inte supit ihop sedan 1981! Jag ställer upp med sovplats. Glad att du kan ta till dig detta. Vi har kanske lite olika normer? Eller inte? Jag vet inte faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sången är helt lysande. Inkl körerna. 😮

Sedärja! Tackar:)

Fler såna kommentarer och man sover ännu gosigare om nätterna. Jag ska framföra det till Stina oxå.

***

Kul och komma hem efter ett par semesterdar och hitta lite positiv respons.

Cosmic Frog: Bockar bugar!

Stajo: Tack för det!

Tokai: Kul tankar och jämförelser. "Skruvat på ett välgörande sätt" känns som ett alldeles utmärkt omdöme 😮 ... Jämförelsen med Bowie är lite kul, jag har aldrig tidigare tänkt på det eller hört det som jämförelse, men nu på sistone har jag fått höra det från fler håll kring olika verk.

***

föffan dede, nu blir det skivkontrakt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner mig väldigt kluven till den här låten. Ena stunden tycker jag att sången är skitbra och liksom lagom "halvfalsk" (alltså på ett bra sätt) (nu pratar jag om den manliga sången alltså) och att låten är originell och lagom "skitig" men andra stunder tycker jag bara att det låter stökigt, ostrukturerat och opolerat i största allmänhet. Nu pratar jag alltså inte om olika delar av låten utan olika gånger då jag lyssnar på den. Måste bero på vilket humör jag är på???

Link to comment
Dela på andra sajter

Lindebergmusic (oregistrerad)

Heltokigt med ganska mörk stämning. Hur gör du när du komponerar sån här musik.

Vad kallas stilen? Jag tror jag gillar detta, hehe. Så brutalt befriande på något sätt.

Ska lyssna ett par gånger till och se vad som händer.

Ha det!

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Ena stunden tycker jag att sången är skitbra och liksom lagom "halvfalsk" (alltså på ett bra sätt) (nu pratar jag om den manliga sången alltså) och att låten är originell och lagom "skitig" men andra stunder tycker jag bara att det låter stökigt, ostrukturerat och opolerat i största allmänhet. ...

Festligt. Det tycker jag oxå 🙂 ... Men nästan all gånger jag lyssnar så gillar jag den.

Säkert en humörsfråga. Eller kanske vilken musik man "normalt" omger sig med? Jag märker ibland/ofta att jag behöver ställa om den "inre lyssningen" när jag t ex lyssnat på nutida mangel flera timmar, och lägger på en naket producerat skiva från 70-talet.

Men... om den är bra ibland, så är den väl bra 😄 ...

Tack för kommentaren 😛 Lyssna på🙁

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul grej med tidsmaskin och allt men jag vet inte riktigt vad jag skall tycka om det. Det är intressant men jag vet inte om det är bra. Jag misstänker att det blir bra om jag lyssnar mer på det dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Heltokigt med ganska mörk stämning. Hur gör du när du komponerar sån här musik.

Vad kallas stilen? Jag tror jag gillar detta, hehe. Så brutalt befriande på något sätt.

Ska lyssna ett par gånger till och se vad som händer.

Ha det!

/Johan

Hallå lindebergmusic:)

dede hade fixat all musikgrund och en text, så hur han komponerar får han svara på... han dyker väl upp här får man förmoda.

När jag fixade sångmelodi så satt jag och trallade/lyssnade med textbladet i näven och låten på repeat; och så bara var den där; "millions would die... ". Resten var bara att pussla på.

Kul att du "tror att du gillar" 😄 ... mörkt brutalt befriande. Varför inte!

tjing!

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Heltokigt med ganska mörk stämning. Hur gör du när du komponerar sån här musik.

Hej, Johan!. I detta fallet kom texten först: Jag åkte runt i Bosnien/Kroatien med Josip Broz Titos gammle Chaufför sen andra världskriget. Han visade alla krigsmonument som fanns uppsatta lite överallt och berättade om den vrede han kände när han förenade sig med partisanerna som sextonåring för att driva ut okupanterna. Sedan försökte jag göra musik som accentuerar texten. Normalt börjar jag alltid med trummor/bas och lägger sen på lite klangfärger. Sångaren (i detta fall Bengan) får sen fria teatertyglar att skapa en melodi. Så gör man new wave enligt mig. Det funkar enligt mig bra när personkemin stämmer mellan mig och den som ska slutföra det hela. Vilket jag alltså tycker det gör i duon dede/Vallhagen.

Hellpig Ja lyssna flera gånger! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag misstänker att det blir bra om jag lyssnar mer på det dock.

Än finns det hopp!!!

Ärligt; Det är klart att allt inte faller alla i smaken. Naturligtvis är det skitskoj om du lyssnar mer och... vad säger man... vänjer dig?

Tack för lyssning och kommentar Hellpig 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...
  • 2 år senare...

Tophe, Kan bero på att VDGG är mina favoriter sedan det begav sig på tidigt 70-tal. Vallhagen har faktiskt fått PH-känsla även i annat han gjort. Produktionen är som nämns i början av tråden egentligen 1980-tal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...