Jump to content
Annons

Animal Keyboard - City Chase


Recommended Posts

# LÅTNAMN: City Chase

# ARTIST/GRUPP: Animal Keyboard

# GENRE: Bitpop

# LÅTLÄNGD: 2:48

# KOMPOSITÖR: Animal Keyboard (Martin Wiklund)

# PRODUCENT: Martin Wiklund

# INSPELNINGSÅR: 2006

# FORMAT: mp3

# STORLEK: 3,85 mb

# STATUS: Färdig demo

KLICKA HÄR FÖR ATT LYSSNA PÅ LÅTEN!

Tyvärr så försämrar spelaren på sidan ljudkvalitén lite. Ladda ner låten för att få en 192 kb/s-fil!

Tjohoj, första grejen jag postar här. Detta är en låt jag knåpat ihop till mitt nya projekt Animal Keyboard, där jag gör bitpop med bland annat ett leksakskeyboard från Lasses Leksaker i Eskilstuna. Den tjuriga tanten som jobbade där låtsades verkligen förstå när jag babblade massa om att jag ville ha det där snygga lo-fi-soundet för att göra lite oldschool-aktig musik. :] Fast hon kallade iofs alla keyboards där för orglar, så ja. 😎

Hursomhelst! Jag mikade högtalaren på min Amazing Band Animal Keyboard och körde igång. Jag skippade alla djursamplingarna (som för övrigt är astuffa) i denna låt och körde enbart med "pianot" och "orgeln", som egentligen är samma ljud fast med olika attack.

Använd utrustning:

Cubase SX 2

Amazing Band Animal Keyboard

Yamaha RX-11

Albino 2

Ja, jag skulle gärna vilja veta vad ni tycker om mitt nya projekt. Jag ursäktar om knastrar lite då och då, det är min stenåldersmixer som är lite knas. 🙂 Hörs kanske bara i hörlurar dock.

Enjoy!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Rättså mysig låt faktiskt. Lite blyg kanske? Tycker den skulle kunna mixas lite mer "in your face". Många snygga ljud håller sig lite väl långt i bakgrunden.

Sen tycker jag att det hör till genren med mer blippiga trummor. Och hysteriska arpeggion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lekte faktiskt med nästan exakt ett likadant keyboard för några månader sen. Tänkte att "en sån här vill jag ha!!". =)

Tycker din andra låt var tuffare faktiskt.

Jävligt mysiga båda två som sagt. Själv tycker jag det är coolare med det lite råare SID-soundet när det kommer till sånt här. Lite argare bas och så. Men du vill väl knappast att din musik ska låta så arg kan jag tänka mig.

Hmm. Men vafan. Det här är askul. Köp mer grejer. Ett hardsid-ljudkort för mer edge. Ett midines till ditt NES (för en sån har du väl?) för charmens skull. Google it.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag lekte faktiskt med nästan exakt ett likadant keyboard för några månader sen. Tänkte att "en sån här vill jag ha!!". =)

Tycker din andra låt var tuffare faktiskt.

Jävligt mysiga båda två som sagt. Själv tycker jag det är coolare med det lite råare SID-soundet när det kommer till sånt här. Lite argare bas och så. Men du vill väl knappast att din musik ska låta så arg kan jag tänka mig.

Hmm. Men vafan. Det här är askul. Köp mer grejer. Ett hardsid-ljudkort för mer edge. Ett midines till ditt NES (för en sån har du väl?) för charmens skull. Google it.

Haha, tufft. Ja, jag smälte när jag såg den. Såg en annan liten grej för 79 kr som bara hade ett ljud, men det ljudet var ett så himla grymt leadljud, så det var nära att jag köpte båda.

Tackar! Den är rätt ny den med. Dock så var den gjord innan jag köpte min Animal Keyboard. Lite Mario-inspirerad sådär. :]

Jag hade tidigare ett band som spelade sån här musik, fast med riktiga instrument. Skrev några tuffa låtar då, kanske kan göra om dem till samma sound som mina nyare.

Jo, jag gillar SID-soundet också, fast jag försöker få ett lite mjukare sound. Försöker ju till exempel inte härma SID-trummor utan kör med min RX-11, som jag tycker har sköna ljud. Basen är också ganska mjuk, precis som du säger.

Jag planerade att börja göra riktig chipmusik förut, men sen kollade jag på priser och det känns inte helt värt att lägga ut pengar på sånt. Och leksaker känns nästan lite mer eget på nåt sätt. 😆 Och tyvärr, jag äger inte ett NES, hur mycket jag än skulle vilja. 🙂

Tack för kommentaren. 🙂

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

Haha tack, trodde ingen mindes dessa gamla låtar. Spelat live med Animal Keyboard några gånger när jag höll på. Tycker att basgångarna i låtarna fortfarande är absolut de bästa jag gjort i mitt liv. 🙂 Blivit erbjuden kontrakt två gånger men tackat nej båda gångerna! Coolt va?! 😆

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...