Jump to content
Annons

Monitorfunderingar


Rico Rider (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons

Hallå alla monitorhögtalare intresserade,

Skall inte göra detta inlägg allt för långt, för att det skulle lätt gå att fylla ett par A4 sidar med detta ämne.

Skall bara försöka avfärda ett par missuppfattningar innom detta ämne.

Som ett exempel, jag brukar rekomendera Genlec 1030 eller 1031 som närfälts monitorer, en kommentar jag ofta hör i från dom som inte har arbetat med dessa högtalare, (och som oftast inte har arbetat några hyffsade monitor högtalare över huvud taget)

är att "dessa högtalere är för bra, dom är för neutrala, vem har studiomonitorer hemma"

Det är inte omöjligt att man kan uppleva det som så när det spelas färdig CD-musik hos någon affär som provisoriskt demonstrerar dom och kanske gämför med någon annan "studiomonitor" med mer fläskig bas och diskant återgivning.

Fördelen med en bra designad monitor är att den beter sig på ett gynnsamt vis i kontrollrumet gällande spridning och fas återgivning när du har ställt upp dom framför mixerbordet i ett någorlunda symetriskt kontrollrum.

Följer man dessutom rekomenderad placering och EQ inställnings instruktion så träffar man ganska rätt med en gång, också är det bara att tuta å köra.

När man sedan första gången gör en mix i dessa "neutrala högtalare" så upptäkte man hur lätt det var att avgöra stereobild, balansera sångstämmor, bedömma reverb och ambience och även att sätta en änvändbar botten även om inte högtalaren bompade på ner till 20Hz.

Sedan uptäcker man också att inspelningen låter ok i alla andra uppspelnings sammanhang, allt från klockradion till grymme hem disco anläggningen.

Givetvis så finns det många andra monitorer som är mycket bra, men jag satsar på Genlec för det har visat sig att dom funkar i dom flesta sammanhang med ett tillfredställande mix resultat.

Ett par 1030 eller 1031 går att köpa för under 10.000:- paret begagnde, och är en investering som du inte kommer att ångra.

Link to comment
Dela på andra sajter

gzede (oregistrerad)

Bra skrivet tycker jag Bo 🙂 . Jag kör själv med genelecs minsta lilla 1029a och den imponerade ordentligt på mig. Väldig skärpa på ljudet. Använder dom iofs inte till sådär överdrivet avancerade projekt utan mest som PA-högtalare faktiskt. En uppgift dom klarar galant.

Jag vill inte rekomendera några andra eftersom jag inte testat några andra..

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj!

Instämmer med de senare inläggen och trots att det mesta redan sagts, så kan jag dela med mig av några erfarenheter.

I studion som jag tillbringar större delen av min vakna tid har vi för närvarande inga "bra" monitorer. Vad som finns att tillgå är ett par KEF C10 som faktiskt är helt OK som referenshögtalare.

Problemet som uppstår när man gjort en mix är dock detsamma som många andra beskrivit d.v.s. att det nästan alltid blir kompromisser p.g.a. att man inte "hör" så bra som man borde. Oftast resulterar det i att allt under 100 Hz låter endera FÖR mycket eller öken. Eller både och.

Därmed inte sagt att man INTE kan göra en bra mix i dessa. Det är klart man kan. Det tar bara VÄLDIGT lååång tid 😏 eftersom man måste springa runt och provlyssna i mängder av olika anläggningar för att få ett grepp om hur det låter.

Så vem ska man lita på när man inser att ens högtalare inte håller måttet och man blir rekommenderad att köpa det "dyraste" (bästa) för att bli kung bakom reglarna?

Krasst sett så är ALLT tyckande SUBJEKTIVT 🙁 ! Allas åsikter är färgade på nå´t sätt, även om STUDIO skulle göra ett s.k. "oberoende test". Inget ont om tidningen, den är skitbra! Men är en seriös tidnings tester objektivare än andra? Knappast! Testet lär dock vara gjort av någon som har stor erfarenhet inom området och därmed kan göra en bedömning utifrån sina preferencer och erfarenheter som baseras på kunnande. Dock subjektivt!

Ska man därmed hänga läpp och skita i allt, byta jobb och använda sin utrustning som bokstöd eller klädhängare i stället?

Nä, varför det???

Ett förslag, bland alla andra fantastiska tips här på forumet, är att man kollar in vad som används av många, då mängden eventuellt kan säga nå´t om kvalitén.

Varför använder t.ex. väldigt många Genelecs 1030? Gissningsvis är det en bra produkt, så då är det bara att ställa sig nästa fråga: Vilka är alternativen?

Och nästa: Har jag råd? Vilka högtalare lär vara bäst i prisklassen under? Kan jag låna hem några olika modeller för en jämförelse? Trivs jag med soundet? Tycker jag om färgen? Etc.

Till slut borde man komma fram till ett resultat man kan leva med! Eller?

Letar ju själv efter ett par monitorer som är "bättre" och detta resonemang funkar för mig, trots att mina kunskaper är begränsade.

Kanske kan det funka även för DIG 😉 ! Lycka till.

/Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, dom är tyvärr inte till salu och jag kanske bör förtydliga att det är hi-fi högtalare. Har dock sett ett par KEF C15 (förmodl. storebror till C10) utannonserade som studiomonitorer men kan inte komma på var. Antar att det var endera på Vendolin eller Musikermagasinets sajt, så kolla där 😏 .

/Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Spendera dina 5000 på ett par beggade bättre monitorer istället. Det kommer du att ha igen, helt klart.

Leta runt på nätet efter recensioner. Stick iväg till dina butik med några plattor du tycker låter bra som du kan, och jämför.

Kan dom inte ge dig tillräckligt bra pris på dom du fastnar för så leta begagnat.

Jag personligen skulle vara mycket försiktig om jag skulle köpa beggade monitorer eller mickar! Var noga med att verkligen lyssna igenom dem innan du beslutar dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas du är ironisk... 😆

Nopes det stämmer. Utom de gånger som de klantar sig och glömmer det förstås... Jag har för mig att det var senaste Jennifer Brown-albumet som var nermixat på endast Genelec's, och det lät superbra genom dem. Men den lät totalt skit genom ett stort PA, pga att de missat att testa plattan ute.

För att återgå till monitorval, så har jag lyssnat på alla högtalare som tagits upp i denna tråden (utom Adam, som jag dock inte hört något annat än bra om), och mitt val av de jag lyssnat på hade varit: Fostex PM-1, Genelec 1031 eller Event 20/20 Bas. Personligen har jag Fostex PM-1 hemma (prisvärda som fan ja 😉), de låter väldigt nära Genelecs, dock saknar de som sagt den djupare basen 🙂

En annan skoj (och relativt billig) monitor är Genelec 1029. De ser ut som små datorhögtalare, men de låter väldigt mycket större... Och bättre!

Det ska tilläggas, för att kunna bedöma mitt inlägg lite mer objektivt, att

1. jag producerar house & breaks, så jag väljer monitorer därefter

2. jag tål inte Tannoy-soundet 😄

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

kollade på jam.se under deras monitor-kategori och de verkar ju skrika om "KRK V4". är de något att ha? och hur är de jämfört med de andra som det talas om här (Tannoy, ADAM, Alesis)?

ska köpa några monitorer så fort jag får lön (imorgon) men vill orientera mig en aning.

Link to comment
Dela på andra sajter

KRK tillhör absolut kategorin godkända monitorer - men personligen gillar jag ADAM bättre...

Det är många som inte gillar Genelec eftersom allt låter bra i dem - och det kan därför vara viktigare att referenslyssna i andra högtalare om man använder sådana, än om man använder mer naturtrogna monitorer. Jag vet inte om det gäller alla deras modeller, så ta det med en nypa salt - men enligt den uppfattning jag har fått själv av dem, så är det inte helt gripet ur luften...

Alesis och Tannoy ligger några snäpp under, men Event är helt ok.

Några monitorer som säkert är värda en provlyssning, är NHT. Jag har inte hunnit lyssna på dem ännu, men ska försöka ta mig i kragen och masa mig in till MI-7 och göra bot och bättring... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom riktigt stora pop-producenterna sitter i och för sig och mixar på jättesmå superdåliga högtalare så att det ska låta så bra som möjligt för dom vanliga mäniskorna som trots allt ska lyssna på det.

Patrick

Hoppas du är ironisk... 😉

Haha.. hoppas oxå de!

Ja ska nog köpa ett par Tannoy nu till månaden 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tannoy Reveal Active är det många som pratar gott om.

Ja om man gör rock och akustisk musik är de riktigt bra. Gör man elektronisk klubbmusik bör man akta sig för Reveal Active tycker jag. Jag jämförde Reveal Active med några andra, bland annat Fostex PM-1, Behringer Truth, Mackie HR624 och Genelec 1031. Tannoy är kända för sitt speciella sound, och Reveal Active är inget undantag. De är väldigt tydliga och skrikiga i mellanregistret, och det klarar jag inte av att lyssna på. Inte på den musiken (house) som jag gör i alla fall.

Men som sagt, akustisk musik är vad de ska användas till enligt mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Håller lite med om det där om att det kan funka utmärkt att mixa i sin stereo anläggning. Ett tips är väll att inte processa ljudet för mycket, och att lyssna genom flera olika anläggningar så man inte får den där chocken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjaba,

Det skrivs mycket bra här om monitorer, nästan allt man behöver veta . Tänkte ändå peka på några saker som kan vara avgörande för ett val av monitorer.

*Bra studior har 2 uppsättningar (eller ännu fler) med monitorpar. Husets monitor är topptrimmat och frekvensanpassat och kalibrerat till kontrollrummet. Här hör teknikern vad han GÖR med mixen om han så råkar flytta en regel en tusendels millimeter. Plånböcker under 100k Skr, göra sig icke besvär. Här råder alla märken ,men endast deras toppmodeller.

*Ett annat par monitorer som låter färgade, kraftlösa och odefinerade (som de flesta högtalare som följer med anläggningar i budgetklassen, som jämförelselyssning, kan du krama ur en bra mix ur dom så är du kung!

Men vi andra då ? som bara har 10 kvm över för våra musikaliska excesser?

*Gör likadant fast med några skillnader.

Ut och lyssna på ett par monitorer som PASSAR DITT ÖRA. Du kommer att sitta med dom i många många timmar och ett par öron är inte det andra lik. Ta med en cd-skiva som du känner till väl, helst något som du själv har mixat färdigt. Det är INGEN BRA IDEE att köpa ett par monitorer ohörda i något fall. Glo inte på märke eller snygga lysdioder, ta dom bästa du tycker för din budget. Ni kommer att jobba ihop under många år.

*Dom allra flesta människor som tycker om att lyssna på musik är INTE studionördar eller audiofiler, dom har en kompaktanläggning i 2000 kronorsklassen komplett med högtalare och förväntar sig en upplevelse, därför skaffar du till ett par ganska kassa jämförelsemonitorer, t.ex ett par små som brukar följa med små kompaktanläggningar, det är HÄR som mixen måste sticka ut och tävla med produktioner som kostad flera årslöner i enbart mixning/mastering sessions.

*En tumregel : små lyssningsrum = små högtalare. Sitter du framför ett skrivbord med skärmen i mitten och högtalarna vid varsin sida = nearfield. Har du dina monitorer på en stor mixningskonsoll och en gångglugg mellan vägg och konsoll = Midfield.

*Ditt lyssningsrum kan bli föremål för justeringar. Om du sitter långt bort från ett monitorpar då hör du också ditt rum genom reflektiva ljud, kan skapa problem som hörs i mixen . Ett bra exempel är basregistret som väldigt enkelt låter för mycket på grund av felaktig lyssningsposition/placering av högtalarna. På grund av att du hör så mycket bas mixar du ner basen tills du tror att du hittat ett bra neutralt läge, med resultatet att din mix låter mycket trött och kraftlös i basen när du väl har mastrat den och vill spela upp i polarens anläggning.

tack för ordet

Link to comment
Dela på andra sajter

Reveal Active är inget undantag. De är väldigt tydliga och skrikiga i mellanregistret, och det klarar jag inte av att lyssna på. Inte på den musiken (house) som jag gör i alla fall.

Aha ! Det låter som våra gamla goa migränframkallande yamaha ns 10. Men det finns en tanke bakom 😆

På grund av Tannoyens övertydliga mellanregister har man fått en kalibreringsmöjlighet , om man är ute efter soundet som passar på diskotek.

Såhär : Man mixar sitt alster med beskuret mellanregister så det låter angenämt ur revealen och vips !.........man har mixat till en hängmatta i frekvensspektrat som betonar bas och diskant som passar på klubb och diskotek 🙁

Precis samma fenomen som med dom rysliga NS10:orna som vartenda större studio hade en gång i tiden (Då allt skulle låta pang på rödbetan)

Reveal Active skulle man ju kunna klassa som lämpligt för Rock också 😛

Är det inte underbart med teknik så säg ?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Om man vill köpa billiga och ganska bra monitorer tipsar jag om "Canton Plus Media 3" låter relativt bra för 2600:- för ett par ... självklart är dom aktiva! 😄

Ha det bäst

Viktor den vad? 🙂

Jag skulle nog tipsa om att spara lite och lägga på en eller två tusenlappar. Efter ett tag vill man ändå köpa upp sig ett snäpp, och då har man lgt ut tillsammans 7000 istället för 4500 på en gång! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv Tannoy Reveal Active. Jag älskar dom. Jag har också hört andra tycka att dom är bra. Men vad vet jag. Alla säger väl att sina "gears" är bra. Eller? Förövrigt min första post  😕

Jag köpte ett par såna när jag var på Dream Theater i Sthlm (man måste ju passa på :rolleyes:) och jag älskar dom också redan. Äntligen kan jag slippa mina sketna hörlurar! 😆

Yeah! den konserten var fruktansvärt bra faktiskt. Jag har precis köpt en triaxis och en 2:90, så nu ska jag ha ett ett vettigt gitarrljuden i den svängen kirrat i alla fall. mwahaha. För att ankntyta till tråden kan jag väl säga att jag har ett par behringer som jag tyckte var guld tills jag lyssnade på samma mixar i ett par genelecs modell större. Nu tycker jag de är bra, värda sina pengar, men definitivt inget att hänga i julgranen allt för många år. ALLT man gör i inspelningsväg/mixningsväg går genom monitorerna, och får man en förvriden bild där kommer alla steg i mixen och bli det. bara en liten parentes sådär.

Redigerat av Loud
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...