Jump to content
Annons

Monitorfunderingar


Rico Rider (oregistrerad)

Recommended Posts

Rico Rider (oregistrerad)

Är på g att köpa aktiva monitorer till min hemstudio. Har kollat in Alesis M1 aktive, Fostex PM-01 och Pm-05, Behringer Truth B2030, Midiman Studiophile. Dessa ligger i 4000:- klassen för ett par. Vilken variant är den bästa?

Är Tannoy Reveal Active (eller liknande 6000 kronors monitorer) värda sina extra tusenlappar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Testa www.turnkey.co.uk...

De har jäkla bra priser på Tannoy reveal.. Frakten är runt 400:- men du tjänar ändå en hacka på det.. så kan du slänga in nå´t mer för samma pengar som du hade fått köpt dem för hemma.. (Det gäller det mesta ur deras magnifika sortiment.. Men du sviker iofs dina svenska motsvarigheter.. Fast de här tar ut överpriser..)..

Gå in och kika iaf..

Pusa

Link to comment
Dela på andra sajter

Generellt sett så är monitorer värda sina extra tusenlappar hela vägen.

Ju mer pengar du kan lägga på din lyssning desto bättre mixar kommer du att göra.

Glöm för guds skull inte att kolla beggat marknaden. Där kan du göra rejäla klipp.

Jag har precis bytt monitorer till ett par 20/20 BAS som jag köpte för 5500:-

Ca 10000 mindre än listpris på ett par nya.

Vad jag glömde i en tråd om subbar är:

Att sukta efter subbar är lätt att göra och vanligt förekommande. Men det handlar också om att lära sig sin lyssning. Mina spelar ner till 38Hz, och under där är det faktiskt inte speciellt mycket vital information.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Andersson (oregistrerad)

Hej!

Nybörjare inom studioinspelning(hårddisk) och förlåt min eventuella ignorans... men varför lyssnar man inte genom en hyggligt neutral hifi-anläggning - den man har hemma redan, har inga monitorer men man kanske ska önska sig det i julklapp?

En annan sak, placeringen av högtalarna är avgörande för ljudets karaktär... och det borde ju gälla monitorer också eller?

Vänliga hälsningar

/Peter Andersson

Link to comment
Dela på andra sajter

Nybörjare inom studioinspelning(hårddisk) och förlåt min eventuella ignorans... men varför lyssnar man inte genom en hyggligt neutral hifi-anläggning - den man har hemma redan, har inga monitorer men man kanske ska önska sig det i julklapp?

Det finns inga direkt neutrala hifianläggningar i den lägre prisklassen.

Den vanligaste "effekten" blir att man får en mindre chock när man lyckligt skall spela upp sin guld-mix på nån annans hifianläggning.

Monitorer är verktyg. Huvudsaken är att man lyckas göra bättre mixar med dom.

Slå till på nått i 4-5000kr klassen. Nästa steg i kvalitet ligger runt 20000:-

Link to comment
Dela på andra sajter

st@ffan.com (oregistrerad)

Jag är mycket nöjd med mina Event 20/20.

En hi-fi-anläggning går inte att producera musik med eftersom den har till uppgift att färga ljudet. Vice versa så låter inte "vanlig" musik särskilt roligt i 20/20-orna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Andersson (oregistrerad)

"Det finns inga direkt neutrala hifianläggningar i den lägre prisklassen."

Hm, det kanske inte gör det längre men det fanns vad jag minns(läst)... Ljudtekniska sällskapet rekommenderade ett antal produkter för några år sen som skulle vara i möjligaste mån neutrala, mao Hifi... och som inte kostade skjortan, tvärtom.

Tack för tipset ändå! Förresten är det paret för 4-5000kr som du menar?

"En hi-fi-anläggning går inte att producera musik med eftersom den har till uppgift att färga ljudet."

Näe, då är det inte hifi vi talar om... En hifi-anläggning syftar just till att återge det ursprungliga ljudspåret/källan utan förvrängning. Men det kanske är olämpligt, av andra skäl, att producera musik genom en hifi iallafall, vad vet jag...

Vänliga hälsningar

/Peter

Ps. Hur gör man sån där snygg inramning av citat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Pulse. (oregistrerad)

Jag har ett par "Alesis M1 Active MK2" aktiva monitorer tycker dom funkar kanoon bra, med tankte på vad dom kostar idag. Klart värt pengarna. Men har du gott om pengar att spendera på ett par studio monitorer så finns det ju en hel del o välja på. Men så va de tyvär inte i mitt fall 😄 ,har varken lust eller råd att lägga 20-30 papp på ett par monitorer även om dom låter såååååå brrraaaa. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Nybörjare inom studioinspelning(hårddisk) och förlåt min eventuella ignorans... men varför lyssnar man inte genom en hyggligt neutral hifi-anläggning - den man har hemma redan, har inga monitorer men man kanske ska önska sig det i julklapp?

En annan sak, placeringen av högtalarna är avgörande för ljudets karaktär... och det borde ju gälla monitorer också eller?

Vänliga hälsningar

/Peter Andersson

Jag måste hålla med dig, många springer och köper monitorer för 5000kr för att de läst i ett test att de är neutrala och bra. Sanningen ligger dock i flera saker. Först och främst är inte våra öron neutrala, vilket gör att folk uppfattar ljudet i ett par monitorer på olika sätt. Dessutom färgas ljudet av rummet monitorerna befinner sig i.

Den absoluta standarden på monitorer är antagligen Yamaha NS-10. Vilket är bland de mer färgade monitorer man hittar, väldigt lite bas, lite brukigt ljud och inte speciellt mycket övre diskant. Trots detta går det att göra utmärkta mixar med dem, inte för att dem är neutrala och frekvensraka, utan för att de låter ganska naturligt och är välkända. Detta gör att en tekniker enkelt kan hoppa in i en studio och ha en referenslyssning som han känner igen.

Precis på detta vis fungerar det med den hemmaanläggning man har. Man lyssnar på skivor i den hela dagarna och har haft den i 10 år. Den är inte frekvensrak och neutral men detta spelar ingen roll eftersom man vet hur de låter och antagligen trivs man med ljudet eftersom man ej gjort sig av med dem. Därför mixar man med andra skivor som referens inte för att få en frekvensrak mix och på så vis väga mixen fel i högtalarna utan man eftersträvar hur man är van att det skall låta i sin anläggning. Vilket är ett bra mått på hur mixen bör låta.

Problemet med detta är de frekvenser som inte återges korrekt, detta är vad man möjligtvis behöver monitorer till, alternativt kan det fixas i mastering processen. Givetvis är ett par bra monitorer en underbar hjälpreda i studio, men allt jag vill säga är att underskatta för guds skull inte eran gamla trogna hemmastereo och köp monitorer efter öronen. Inte efter recensioner och kända märken, ta med favorit skivan och lyssna igenom den. Välj de monitorer dina öron gillar mest som fortfarande passar plånboken.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Patrick L (oregistrerad)

Har ett par Tannoy reveal active som alla andra har...

Jag tror det är bra att ha ett par monitorer som många använder. Då blir det liksom som standard för lyssning.... typ som Yamahas NS10 var när dom kom. Nu är väl inte revealerna någon sån standard än men ändå.

Monitorer handlar inte om att det ska låta fett o bra. Jag fick en chock första gången jag gick in i en stor jättestudio. Min första reaktion var.....vad dåligt det låter.....dåligt...nja beror på hur man ser det...det är så här det låter egentligen. Efter ett tag vänjer man sig och tycker att det ljudet också är fint.

Jaja .... revealerna är bra men skär basen vid 60 vilket gör att du inte hör den där feta subbasen du precis spelat in. Jag testade dom med en sublåda till. Då blev ljudet kanon och jag mixade inte basen för högt vilket det lätt kan bli med sån återgivning.

Dom riktigt stora pop-producenterna sitter i och för sig och mixar på jättesmå superdåliga högtalare så att det ska låta så bra som möjligt för dom vanliga mäniskorna som trots allt ska lyssna på det. Sen gäller det ju förståss att jämföra med monitorerna så att men kompromissar rätt. Det ska ju låta bra var man än spelar låten.

Patrick

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom bättrade på den, för ursprungs versionen var tydligen riktigt hemsk. Är dock lite skeptisk till att verkligen alla företag som tillverkar prylar i inspelningsbranschen ska göra egna monitorer. Jag tror dock att det är bättre att köpa ett par bra passiva än ett par lika dyra fast aktiva.

Event 20/20 är passiva och dom kan man få tag i till rätt bra priser, plus att köra dom med tex ett Samson steg som inte heller är speciellt dyra.

Så 4790 för ett par BX8 skulle jag ALDRIG betala dock!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Andersson (oregistrerad)
Därför mixar man med andra skivor som referens inte för att få en frekvensrak mix och på så vis väga mixen fel i högtalarna utan man eftersträvar hur man är van att det skall låta i sin anläggning. Vilket är ett bra mått på hur mixen bör låta.

Låten "ska" ju passa in med andra låtar... man vill ju som konsument inte hålla på att vrida på rattarna på stereon för varje "ny" låt så det är ju någon form av standard man vill finna(utan att tappa den originella karaktären) med en mix, antar jag. Och då är väl en "välkänd" anläggning ett bra redskap.

Har dock provat och upptäckt att det kan låta förhållandevis bra och "homogent" (i jämförelse med andras musik) i mina Apolla datorhögtalare 😛 vid mixning men att samma spår låter riktigt dåligt i AP-3:orna(hifi), för mkt bas mm.

Det viktiga verkar vara att ha dels tillräckligt avslöjande(så att inget oväntat dyker upp vid "konsumtion") högtalare/monitorer samt att man har lyssnat in sig på dem ordentligt.

Bla bla bla bla bla... 🙂

Vänliga hälsningar

/Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Ok, jag skulle vilja ha en enkel bra förklaring på detta:

Vad är den praktiska skillnaden på Aktiva gentemot Passiva monitorer?

(Ursäkta min okunskap 😄 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag skulle vilja ha en enkel bra förklaring på detta:

Vad är den praktiska skillnaden på Aktiva gentemot Passiva monitorer?

(Ursäkta min okunskap 😄 )

Passiva monitorer är delade med ett passivt delningsfilter och drivs av ett externt slutsteg.

Aktiva kan delas upp i två varianter, som tyvärr har fått samma namn i Sverige;

"Powered", som är samma sak som passiva, men med ett inbyggt slutsteg i högtalarlådan.

"Active", som är delade med ett elektroniskt delningsfilter och har ett slutsteg till varje register, dvs ett slutsteg för bas, ett för mid och ett för diskant om det är en trevägsdelning.

Vilket som är bäst kan man diskutera till leda och "de lärde" är inte heller överens, så man får lita på sin instinkt ibland... 😮

Jag kan tillfoga debatten lite mer bränsle också... 😎

Tidigare körde jag med ett par Alesis Monitor One. Eftersom jag använde dem under flera år, så kunde jag till slut få till mycket bra mixar med dem, som lät bra i alla möjliga anläggningar också.

När jag sedan skaffade mina ADAM P-11A, så var det ungefär som att ta bort en filt som hade legat över monitorerna - och plötsligt hörde jag hur mycket fel det fanns i alla gamla mixar. Jag kunde dessutom börja göra välljudande mixar direkt - utan någon inkörningsperiod. I mina inspelningstester av diverse mikrofoner, hade jag svårt att höra skillnad mellan en del micar när jag hade mina gamla monitorer - men skillnaderna skar igenom som en varm kniv i smör när jag lyssnade med mina ADAM. Det är ju en rejäl prisskillnad och säkert orimligt dyrt för många med sådana monitorer - men jag vill ändå nämna att det faktiskt kan vara lönt att betala lite mer - framför allt när det gäller lyssningen. Det finns väldigt många monitorer som påstås vara "raka" och "ärliga" - men efter att jag har lyssnat på ett antal olika, så har jag svårt att tänka mig några ärligare och mer naturtrogna monitorer än ADAM S3A (som tyvärr kostar lite för mycket för min plånbok...). Det finns tyvärr vissa andra, välkända märken som enligt min mening är hypade och inte förtjänar sitt höga pris...

När det gäller NS-10 i egenskap av "studiostandard", så finns de mycket riktigt i väldigt många studios - men den främsta orsaken till det är att Yamaha delade ut ca 1000st (eller om det var 1000 par) sådana gratis till olika studios i reklamsyfte. I filmindustrin kallas det "product placement"... De används sällan till själva mixningsjobbet - men de används ofta som referenslyssning, eftersom de låter kasst ända tills mixen är helt perfekt.

När det gäller HiFi resp studiomonitorer, så tillverkar vissa av monitortillverkarna även HiFi-högtalare, men då rör det sig inte om HiFi i vanlig bemärkelse - utan snarare Hi-End. HiFi är ett utslitet begrepp och innefattar enligt de flestas ordförråd en inbyggd hängmatta som gör att ljudet blir behagligt att lyssna på för gemene man - men som också försvårar mixning eftersom man behöver bra upplösning i just mellanregistret (där det ju finns många saker som slåss om utrymmet...) - men om man är tillräckligt envis, så kan man säkert lära sig mixa med ett par sådana också... 🙂

En "normal" HiFi-anläggning är en billig sak som kommer från Siba eller Elgiganten - och inte de välljudande (läs: dyra...) anläggningar som går långt utanför HiFi-specifikationerna och som man lika gärna hade kunnat använda i en studio...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
bjorn (oregistrerad)

Jag är jävligt trött på allt subjektivt tyckande om vad som låter bäst??? Som amatör är man ju helt utlämnad. Frågar man efter råd så är det oftast att ju dyrare ju bättre. Få musikaffärer har lyssningsrum där man kan provlyssna. Skandal! 😮

Jag skulle vilja att tidningen Studio genomför ett SERIÖST brett upplagt monitortest! Rigga upp högtalarna bakom ett draperi. Genomför blindlyssningstest med en erfaren panel. Kombinera lyssningstest med mätning av frekvensgång och distorsion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här finns ett sådant test som har utförts av en tysk tidning för ett bra tag sedan och där finns ett gäng närfältsmonitorer med.

Någon liknande test hade varit mycket trevligt om någon svensk tidning också kunde göra - helt klart! 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Andersson (oregistrerad)

Hej Claes!

Tackar för dina intressanta mikrofontester, på annat håll, som gav en hel del för mig som nybörjare inom studioinspelning.

Undrar om du, eller någon annan, vet om Shures SM58 är lika tunn och vass som Shures Beta 58?

Kan man kompensera den "obefintliga" basen, i efterhand, med EQ och få ett bra resultat vid hårdiskinspelning? Står i valet och kvalet att skaffa just SM58 eller Studio Projects billiga kondensatormik för allroundbruk...

Vänliga hälsningar

/Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv Tannoy Reveal Active. Jag älskar dom. Jag har också hört andra tycka att dom är bra. Men vad vet jag. Alla säger väl att sina "gears" är bra. Eller? Förövrigt min första post 😉

Jag köpte ett par såna när jag var på Dream Theater i Sthlm (man måste ju passa på 🙂) och jag älskar dom också redan. Äntligen kan jag slippa mina sketna hörlurar! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tänkt köpa ett par BX8:or, men jag har inte bestämt mig riktigt än, kan lägga absolut max 5000 på monitorer så det får bli nåt sånt. Har vart och lyssnat på dom och jag tycker dom låter helt ok!

Kan iofs bero på att dom högtalarna jag använder nu är dom som följde med datorn, äckelpäckelhögtalare, vad som helst är bättre än dom... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Spendera dina 5000 på ett par beggade bättre monitorer istället. Det kommer du att ha igen, helt klart.

Leta runt på nätet efter recensioner. Stick iväg till dina butik med några plattor du tycker låter bra som du kan, och jämför.

Kan dom inte ge dig tillräckligt bra pris på dom du fastnar för så leta begagnat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...