Jump to content
Annons

Kass dist i billig fenderstärlare


JimmyN

Recommended Posts

Tjena

Brorsan fyllde 16 här om dagen och som den lilla rocker han är och som den snälle storebrodern jag är så köpte jag såklart grabbens första elgitarr och stärkare.

Blev ett väldigt billigt paket från musikbörsen. Fender Metal-pack för 1700kr, innehållandes en Squirt strata-kopia och en liten 15W fenderförstärlare. (15G tror jag den hette)

Normalljudet var helt okej, Kan inte klaga. Däremot ljudet med dist var helt fruktsnasvärt dåligt. Det liksom bara grötar. Det ryter inte alls på metalmanér utan mer grumlar som en trasig högtalare eller liknanade. Dessutom går det knappt att urskilja toner. Satt större delen av kvällen igår och försökte experimentera fram ett ljud man kunde leva med, testade alla kombinationer av mickar, gain, med hörlurar (ifall den lilla 8-tummaren kanke inte klarade det)

Eftersom han bor hemma så är volym-tal 1 på stärkaren mer än tillräckligt så jag tror inte större doningar behövs, men kan man ordna upp hårdrockssoundet med t.ex en effektpedal eller något liknanade? Själv vet jag inte så mycket om sånt här.

Hilfe! 😱

edit: Snabb extrafråga som någon kanske kan svara på. Jag upplever att svajjet på gitarren är igång hela tiden. Tonen låter liksom wa-wa-wa-wa-wa vilket gör ackord lite odistinkta. Kan man justera detta på något vis?

Mvh

Redigerat av JimmyN
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjena

...

Eftersom han bor hemma så är volym-tal 1 på stärkaren mer än tillräckligt så jag tror inte större doningar behövs, men kan man ordna upp hårdrockssoundet med t.ex en effektpedal eller något liknanade? Själv vet jag inte så mycket om sånt här.

Hilfe! 😱

edit: Snabb extrafråga som någon kanske kan svara på. Jag upplever att svajjet på gitarren är igång hela tiden. Tonen låter liksom wa-wa-wa-wa-wa vilket gör ackord lite odistinkta. Kan man justera detta på något vis?

Mvh

ja, någon effektpedal kan nog hjälpa till, som sagt så är det sällan mycket till dist i sådana billiga/små sträkare.

det där med svajjet får du gärna utveckla. menar du att det svänger om varje enskild ton? ge en närmare beskrivning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena

...

Eftersom han bor hemma så är volym-tal 1 på stärkaren mer än tillräckligt så jag tror inte större doningar behövs, men kan man ordna upp hårdrockssoundet med t.ex en effektpedal eller något liknanade? Själv vet jag inte så mycket om sånt här.

Hilfe! 😠

edit:  Snabb extrafråga som någon kanske kan svara på. Jag upplever att svajjet på gitarren är igång hela tiden. Tonen låter liksom wa-wa-wa-wa-wa vilket gör ackord lite odistinkta. Kan man justera detta på något vis?

Mvh

ja, någon effektpedal kan nog hjälpa till, som sagt så är det sällan mycket till dist i sådana billiga/små sträkare.

det där med svajjet får du gärna utveckla. menar du att det svänger om varje enskild ton? ge en närmare beskrivning.

Okej. Någon specifik och billig pedal man kan rekommendera brodern?

Ja det svänger om varje enskild ton. Tänk att du tar ett ackord och slår alla strängarna. Då urartar tonen i ett lätt svajj eller ett mjukt vibrato om man så vill. Ljudet klingar alltså inte rent i tonen en längre stund innan det börjar svajja. Det gör att om man försöker kompa så låter det liksom "rörigt"

Jag har tittat lite på stallet men lyckades inte riktigt lista ut hur man skulle kunna göra det stelt istället så att det inte svajjar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Behringer har billiga pedaler (ca 200 kr). Billigare hittar du nog inte. Bra är dom ju inte direkt, men jag antar att du inte vill köpa en pedal för samma pris som paketet du köpte. Även med en Behringerpedal så kan du nog ratta in ett bättre ljud än vad du har nu.

EDIT: recensioner

behringer dm100

Redigerat av Snow Brigade
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Först köpte du den billigate gitarren och den billigaste förstärkaren. Nu undrar du hur det kan låta så skit. Jag kan bara säga åt dig att fundera en par gånger riktigt noga om du verkligen tror den billigate pedalen kommer att lösa ditt problem...

Bra funderat. Bortkastade pengar. För bra dist får du ju lätt punga ut lika mycket för en bra pedal som hela projektet har kostat hittils.

Kanske mest prisvärt att bara jamma på, tills det blir en riktig uppgradering (om brorsan din bara orkar hålla på och spela typ)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Först köpte du den billigate gitarren och den billigaste förstärkaren. Nu undrar du hur det kan låta så skit. Jag kan bara säga åt dig att fundera en par gånger riktigt noga om du verkligen tror den billigate pedalen kommer att lösa ditt problem...

Bra funderat. Bortkastade pengar. För bra dist får du ju lätt punga ut lika mycket för en bra pedal som hela projektet har kostat hittils.

Kanske mest prisvärt att bara jamma på, tills det blir en riktig uppgradering (om brorsan din bara orkar hålla på och spela typ)?

Det rena ljudet lät ju ok. Det är klart att en Behringerpedal fixar till en bättre dist än den nuvarande (utifrån hans beskrivning). 200 spänn är det väl värt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om det här är relevant men en gång i tiden när vi startade vårt första band så var min mor så otroligt snäll att hon köpte en förstärkare till mig. Gubben i butiken sa att det var en klassiker och en av de bästa förstärkarna som fanns. Jag ville lira hårdrock. Förstärkaren var en Fender Twin. Det funkade inte alls! Idag hade jag gärna haft kvar den men för 80-tals metall var den inte helt rätt 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Först köpte du den billigate gitarren och den billigaste förstärkaren. Nu undrar du hur det kan låta så skit. Jag kan bara säga åt dig att fundera en par gånger riktigt noga om du verkligen tror den billigate pedalen kommer att lösa ditt problem...

Bra funderat. Bortkastade pengar. För bra dist får du ju lätt punga ut lika mycket för en bra pedal som hela projektet har kostat hittils.

Kanske mest prisvärt att bara jamma på, tills det blir en riktig uppgradering (om brorsan din bara orkar hålla på och spela typ)?

Tror du jag står med hakan i backen och inte förstår ett dugg? Kul attityd... verkligen.

Givetvis har jag försökt tänka ut den tekniska aspekten. Jag har tillräckligt mycket erfarenhet inom HiFi/Audio överhuvudtaget för att ha en förståelse för var svaga punkter kan tänkas ligga. Just instrument och tillbehör har jag dock inte fillrat med så mycket.

Tanke: Gitarren och förstärkaren låter rent och bra (utöver svajjet som nog är en justeringsfråga). Först när man trycker in distknappen så är ljudet dåligt.

Slutsats från min sida: Just disten är en svag punkt eftersom den nog inte fick så många kronor av de hundralappar denna förstärkare är sammansatt av.

Lösning: Tipsa brorsan om en pedal runt 500 - 700kr som kan lösa problemet. (Så bra det går för dom pengarna såklart)

Redigerat av JimmyN
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja boss har en del bra pedaler. Kolla in:

www.bossus.com

Där finns ljudprov på pedalerna oxå.

En Boss Metalzone vore kanske att rekommendera? Det är robusta pedaler, och du får en...hmm....klassisk tät rätt maffig och lite grötig dist. Jag tycker den låter rätt avskyvärt. Men jag spelar ju inte hårdrock. När jag inte hade spelat gitarr så länge så tyckte jag att den var jättehäftig. Så det tycker nog din brorsa också. Det är en sån där typ av dist man gillar i början, och ganska rätt när man spelar hårdrock också. Mycket sustain.

Redigerat av Snow Brigade
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Tror du jag står med hakan i backen och inte förstår ett dugg? Kul attityd... verkligen.

Med typ 10 inlägg och din frågeställning utgick jag från att du hade "hakan i backen och inte förstår ett dugg". Inget fel med det. Ska jag anta att du är arfaren, och du inte varit det, sku du ha kalla mig elitist eller va? Nog om det och välkommen hit.

Tanke: Gitarren och förstärkaren låter rent och bra (utöver svajjet som nog är en justeringsfråga). Först när man trycker in distknappen så är ljudet dåligt.

Slutsats från min sida: Just disten är en svag punkt eftersom den nog inte fick så många kronor av de hundralappar denna förstärkare är sammansatt av.

Slutsats2: Elementet klarar inte av distortion, utan beter sig lika illa hur bra "ingående" dist du än har.

Slutsats3: Slutsteget klarar inte av distortion, utan beter sig lika illa hur bra "ingående" dist du än har.

Slutsats4: Gitarren ger ut gröt, vilket blir gröt hur du än kör och rattar.

Jag är fortfarande övetygad om att 200 kr eller t.o.m 700 kr är bortkastade pengar i blindo. Gå tillbaka till butiken grejerna kom ifrån, välj på några pedaler där, ta din bror med och provspela. När ni är nöjda, åker ni hem, tittar på nätet och köper pedalen begagnad.

Frågeställning: Skulle din bror varit nöjd med soundet om du inte skulle ha påpekat för honom att det var illa? Vet han vad han är ute efter? I pedalbutiken hjälper det om man har klar förebild för sitt sound.

Link to comment
Dela på andra sajter

Slutsats2: Elementet klarar inte av distortion, utan beter sig lika illa hur bra "ingående" dist du än har.

Slutsats3: Slutsteget klarar inte av distortion, utan beter sig lika illa hur bra "ingående" dist du än har.

Slutsats4: Gitarren ger ut gröt, vilket blir gröt hur du än kör och rattar.

Det här kan du ju inte veta. Det är lite överdrivet kanske. Det kan ju vara så. Men hur vet du det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du jag står med hakan i backen och inte förstår ett dugg? Kul attityd... verkligen.

Med typ 10 inlägg och din frågeställning utgick jag från att du hade "hakan i backen och inte förstår ett dugg". Inget fel med det. Ska jag anta att du är arfaren, och du inte varit det, sku du ha kalla mig elitist eller va? Nog om det och välkommen hit.

Tanke: Gitarren och förstärkaren låter rent och bra (utöver svajjet som nog är en justeringsfråga). Först när man trycker in distknappen så är ljudet dåligt.

Slutsats från min sida: Just disten är en svag punkt eftersom den nog inte fick så många kronor av de hundralappar denna förstärkare är sammansatt av.

Slutsats2: Elementet klarar inte av distortion, utan beter sig lika illa hur bra "ingående" dist du än har.

Slutsats3: Slutsteget klarar inte av distortion, utan beter sig lika illa hur bra "ingående" dist du än har.

Slutsats4: Gitarren ger ut gröt, vilket blir gröt hur du än kör och rattar.

Jag är fortfarande övetygad om att 200 kr eller t.o.m 700 kr är bortkastade pengar i blindo. Gå tillbaka till butiken grejerna kom ifrån, välj på några pedaler där, ta din bror med och provspela. När ni är nöjda, åker ni hem, tittar på nätet och köper pedalen begagnad.

Frågeställning: Skulle din bror varit nöjd med soundet om du inte skulle ha påpekat för honom att det var illa? Vet han vad han är ute efter? I pedalbutiken hjälper det om man har klar förebild för sitt sound.

Har inte att göra med hur mycket man antar att någon vet. Det har med hur man presenterar vad man själv vet att göra. Och din ton gjorde att jag kände mig idiotförklarad. Jaja. Vi glömmer det. Taclar hjärtligt för välkomnandet! 😄

Slutsats2: Elementet klarar inte av distortion, utan beter sig lika illa hur bra "ingående" dist du än har.

Hade den tanken. Kopplade i ett par bra lurar och ljudet är identiskt.

Slutsats3: Slutsteget klarar inte av distortion, utan beter sig lika illa hur bra "ingående" dist du än har.

Det vet jag tyvärr inget om. Alltså ifall dist skulle vara särskilt effektkrävande eller liknanade. Förstärkaren spelar på så låg volym att man lätt kan samtala i rummet. Det är inga replokalsvolymer. Slutsteget i sig borde såeledes belastas rätt lite.

Slutsats4: Gitarren ger ut gröt, vilket blir gröt hur du än kör och rattar.

Gitarren ger ju inte gröt när man kör i normalt läge? Klingar tvärtom ganska bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Det här kan du ju inte veta. Det är lite överdrivet kanske. Det kan ju vara så. Men hur vet du det?

Har aldrig använt svartagubben, men nu är den nog på plats.

😄

Om alla trådar skull få besvaras bara om man vet svaret med 100% skulle forumet vara ganska tom, eller va? Försökte spinna vidare på alternativa slutsatser som skulle hjälpa till att lösa problemet och frågan på "var är felet". Alternativa synpunkter.

Men du har ju rätt förstås. Vad fan vet jag om sånt här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här kan du ju inte veta. Det är lite överdrivet kanske. Det kan ju vara så. Men hur vet du det?

Har aldrig använt svartagubben, men nu är den nog på plats.

😄

Om alla trådar skull få besvaras bara om man vet svaret med 100% skulle forumet vara ganska tom, eller va? Försökte spinna vidare på alternativa slutsatser som skulle hjälpa till att lösa problemet och frågan på "var är felet". Alternativa synpunkter.

Men du har ju rätt förstås. Vad fan vet jag om sånt här.

Jag tolkade dig lite annorlunda.

Min tolkning var, med lite avrundningar, ungefär "det är helt kört, dina grejer är värdelösa". Om man överdriver lite.

Excuse moi. Ursäkta. Pardon me. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...