Jump to content
Annons

Flight - America


Recommended Posts

Oj! Här blev jag förvånad! Riktigt jäkla bra! Impad! Men du, upp med sången, den drunknar nu ju!  🙂

Jag lyfter på hatten! Bra som fän!  🙂

Tjosan, tack så mycket, Thimmie!

Det där med sången är så sjukt svårt. Några gnäller om att den ska ner lite, några gnäller om att den ska upp. Hur ska man kunna välja?

Kan sången bli för hög? 🙂

Min personliga åsikt är att den (sången) ska upp. But you are the boss.

Jag har hört många tekniker resonera såhär ang. sångnivån.

"När du tycker att mixen är klar och sångnivån ligger perfekt. Plussa på 1,5-2 dB till. NU är du klar."

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För det första: jag lyssnar i mina datorhögtalare (som iofs är ganska bra).

Gillar inte slidegitarren så mycket, dels för att det låter lite Kentcountry och dels för att den låter surt, som florian redan påpekat. Men det är ju en personlig sak som ni inte ska bry er om ifall ni gillar det. 🙂

Ambiensgrejerna som kör själva (med nån delaygitarr?) i breaket tycker jag ska höjas, och sången skulle jag också vilja ha fram mer. Vid 3:46 när trummisen slår hårdare på kaggen så tycker jag att det känns som att den bryter igenom med ett dovt ljud och jävlas med mina öron... nu känns det som att jag bara dissar men jag tycker att det är skitbra förutom dessa smågrejer. 🙂 Bra jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj! Här blev jag förvånad! Riktigt jäkla bra! Impad! Men du, upp med sången, den drunknar nu ju!  😆

Jag lyfter på hatten! Bra som fän!  😎

Tjosan, tack så mycket, Thimmie!

Det där med sången är så sjukt svårt. Några gnäller om att den ska ner lite, några gnäller om att den ska upp. Hur ska man kunna välja?

Kan sången bli för hög? 😉

Min personliga åsikt är att den (sången) ska upp. But you are the boss.

Jag har hört många tekniker resonera såhär ang. sångnivån.

"När du tycker att mixen är klar och sångnivån ligger perfekt. Plussa på 1,5-2 dB till. NU är du klar."

😉

Jag har hört det där förut, men litar inte riktigt på det. Gnäller några på att sången är för stark och några på att den är för svag och jag själv tycker att den ligger bra, är det nog inte mycket att göra :rolleyes: Kanske får göra några fler volymregelåkningar för att den ska sitta riktigt bra överallt.

Surikatmamma: Tack för kommentarerna! Ska titta på de saker du nämner. Men slidegitarren får vara som den är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra! Behöver några lyssningar till iofs, men kommer säkert att växa.

Instämmer i att gitarrslingorna är lite sura, annars låter gitarrerna riktigt bra. Sångaren är som bäst när han uppnår någon slags lågmäld desperation (eller hur jag ska beskriva det, typ som när han sjunger "a transit constitution"). Snygga disharmonier i sångmelodin! Skön ljudbild, lagom slamrig.

Skall jag hitta något att anmärka på så får det väl bli att det möjligen saknar en aning originalitet, fast det kanske ändrar sig efter ett några fler lyssningar.

Bra jobbat! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul med lite pop från dig, Mornel! 😆

Kommenterar efter att ha lyssnat igenom låten 2 ggr (snart tre) i lurar. Så det handöar om spontana kommentarer, ingen djuplodande.

Låten är snygg. Mixen är bra, men jag tror ni kan göra bättre! Därför kommer lite (petig) kritik.

Jag upplever att mixen distar mer och mer ju längre in i låten man kommer. Koolt på ett sätt, men disten känns lite platt och örontröttande.

Ett annat problem är diskanten. Tycker att cymbaler och essen i sången är för skarpa i förhållande till övrigt (transienter i trummor och gitarrer och rösten i övrigt).

Sedan tycker jag att bastrumman är lite klumpfotad. Som att ni dragit på botten i ett för trumman och uppmickningen opassande register. Den låter boomig på ett ihåligt sätt.

Lite mer botten på gitarrer skulle inte skada, och kanske lite mer kropp på basen, typ lägre mellanregister.

Slutligen ett problem som kanske inte går att göra så mycket åt (beroende på hur det är inspelat). Stereobilden på överhänget känns fladdrig och instabil, framförallt i de mer energifyllda partierna. Det kan bero på fasfel mellan överhängsmickarna, men även överkomprimering.

Kolla fasen mellan alla trummickar en extra gång. Kanske Phasebug eller liknande plugg kan hjälpa er. Testa också att lätta på kompressionen under de starkare partierna.

Tack för lyssningen och lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

svängig o schysst låt..tycker att den öppna hihaten låter lite skumt.kan iofs ha o göra med mp3an, (om d nu e det!! )

annars enjädrans svängig och schysst låt. diggar det som fan!!

skivsläpp? 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lyssnat igenom låten några gånger i monitorerna nu och i ärlighetens namn har jag inget att klaga på när det gäller mixen. Det är liksom smaksaksskillnader.

Jag gillar för övrigt att slidegitarren är lite sur. Det behövs något som irriterar lite (på ett bra sätt).

Vad jag menade med att basen skulle ta mer plats var mest att jag tycker den följer gitarren lite för mycket. Men den funkar onekligen som den är nu med. Det är nog bara jag som är skadad av att ha spelat i en trio för länge 😮

Tycker det låter klockrent hursomhelst. Ni ska vara riktigt stolta över dethär 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt!

Antecknar era synpunkter och dem med mig till när vi ska slutföra. Toppenschysst!

Slänger nog upp en till låt i dagarna också, om ni orkar höra mer :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj! Här blev jag förvånad! Riktigt jäkla bra! Impad! Men du, upp med sången, den drunknar nu ju!  😆

Jag lyfter på hatten! Bra som fän!  😄

Tjosan, tack så mycket, Thimmie!

Det där med sången är så sjukt svårt. Några gnäller om att den ska ner lite, några gnäller om att den ska upp. Hur ska man kunna välja?

Kan sången bli för hög? 😆

Min personliga åsikt är att den (sången) ska upp. But you are the boss.

Jag har hört många tekniker resonera såhär ang. sångnivån.

"När du tycker att mixen är klar och sångnivån ligger perfekt. Plussa på 1,5-2 dB till. NU är du klar."

🙁

Jag har hört det där förut, men litar inte riktigt på det. Gnäller några på att sången är för stark och några på att den är för svag och jag själv tycker att den ligger bra, är det nog inte mycket att göra 😲 Kanske får göra några fler volymregelåkningar för att den ska sitta riktigt bra överallt.

Surikatmamma: Tack för kommentarerna! Ska titta på de saker du nämner. Men slidegitarren får vara som den är.

Lyssna nu på Linus! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Utebliven energi, vad pratar ni om? Håller inte alls med, det finns hur mycket energi som helst i detta.

Det beror väl på att låten slutar lite väl tidigt när energin väl kommit igång. Jag jämför lite med, för att ta ett svenskt exempel, TTReuters -Dagslända, som inte slutar förrän publikhavet kommit i extas. Eller för att ta ett amerikanskt exempel, Dream Syndicates - Days of Wine and Roses.

Det var så jag menade. Florian kanske tänkte på något helt annat. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Utebliven energi, vad pratar ni om? Håller inte alls med, det finns hur mycket energi som helst i detta.

Det beror väl på att låten slutar lite väl tidigt när energin väl kommit igång. Jag jämför lite med, för att ta ett svenskt exempel, TTReuters -Dagslända, som inte slutar förrän publikhavet kommit i extas. Eller för att ta ett amerikanskt exempel, Dream Syndicates - Days of Wine and Roses.

Det var så jag menade. Florian kanske tänkte på något helt annat. 😛

Det kanske är något dom kan fläska på med live 🙂

Jag tycker allt låter väldigt bra, lite dystert och lite glatt, lite sisådär mellangött. Det är skönt med de lugna partierna, man får verkligen tid att tänka, det är underbart när man väljer att skapa låtar på det sättet så man slipper få allt i en stor hink med vatten över sig samtidigt.

Detta har jag väldigt svårt att förklara så att det blir förståeligt men jag tycker att det låter grumligt och dovt när sången kommer in, lite som att lägga högtalarna i en stor gryta med gröt och försöka pressa det där igenom. Samt det som någon nämde tidigare gällande S-ljuden som efter ett antal lyssningar skär igenom mer och mer.

Förutom grötincidenten är det hela mycket vackert framfört, bra spelat !

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar gitarrspelet som en galning! Schysst ljud ni fått till! Gillar slidegitarren på introgrejen sjukt mycket! Kanske för få hookar för att bli singel men har iofs bara lyssnat en gång.. Skulle lätt platsa på ett albumi a f. Snyggt jobbat pågar! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Grym låt, gillar det som fan... det låter mycket som log på den tiden de stavade med bara g. 😎

men (allt är ju trots allt smaksaker):

Tycker att det saknas lite bredd i hela produktionen, särskilt när ni öser på, har ni varit försiktiga med panoreringar?

Trummorna är även lite stickiga i övre diskanten (ovh alltså, öppen hihat och ride tänkte jag på) och låter mono och kanske en aning för komprimerade.

Basen saknar lite kropp och kärna.

Högre volym på gitarrer tycker jag, de spelar ju så fina saker 😄

Nu kanske min kritik låter som väldigt mycket, men det är ju mest småpill egentligen och högst personliga åsikter, jag tycker ni är ett skitbra band och sångrösten är grymt fin 🙂.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker nog att det saknas lite bas på hela mixen. upp med sången lite och kanske deessa den. Det är lite vassa ss och ttt. Nivåerna är bra annars. Gitarren sticker lite, i melodipartierna men det beror nog mer på att det är mycket som slåss.

Cymbalerna låter riktigt snygga. Men kanske lite mer bett i virveln. Ligger den på egen kanal så pressa den lite lite.

Arrangemanget är snyggt som diamanter och hallonsaft. Och låten helt okej lite mycket mangel på slutet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt vacker låt, med en väldigt bra sångare. Fina ljud och bra dynamik.

Enda anmärkningen är väl att det gitarrer som mest "kompar" skulle kunna ha lite mindre reverb för att skapa mer utrymme till de oljelena plocken. Slidegitarren och de andra plocken skulle nog kunna kännas ännu lenare och mysigare om de kontrasterade mer mot de andra gitarrerna. Trummorna är kanske lite låga på vissa ställen men de är en petitess. Riktigt bra jobbat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite smal mix som nämnts men va fan, jag struntar i ljudet för låten är riktigt bra och sången är lysande och sångmelodierna är bra och gitarrliret är bra och helhetsarret är bra och trummor och bas också! Hör gärna mer av det här bandet! :rolleyes:

Vad associerar jag till....Death Cab for Cuties och Appleseed Cast kanske, men det finns så mkt mer att associera till. Kul!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitbra! Älskar manglet i slutet! 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Roligt, tack!

Vi har sett över lite småsaker i mixen efter era tips, och det blev mycket bättre. Jag håller med om att mixen är lite smal, men det får den fortsätta vara. Vi gjorde den bred från början, men har gått tillbaka och dragit in saker i mitten, för det blev alldeles för rörigt. Såhär i efterhand tycker jag att vi hade kunnat dubba fler gitarrer så att vi kunde göra mixen mer "stereoig" utan att få det att kännas flygigt, men det får bli till nästa gång.

Så fort vi gjort omslag och tryckt till låtarna med en limiter kommer fyra stycken, inräknat den här, upp på vår websida. Lär bumpa tråden då 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Mixningen är helt ok, största problemet här ligger i liret.

Det lyfter inte för att trummorna är träigt spelade och gitarrerna ostämda, till exempel.

Om vi ändå tittar på mix så saknas det bredd (ut med gitarrerna) och botten (upp med 60 hz). Kicken tar för stor plats i mellanregistret och blir lite dödsmetallaktigt påträngande, som så ofta i demos.

Dessutom behöver sången kapas i nederkant för att inte krocka med en av gitarrerna vid 500-700 hz nånstans.

Eq-breaket vid 3:40 är för slappt genomfört för att funka, kontrasten måste bli större.

Låten och arret gillade jag, bra jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

[bump]

Flyttade förra veckan och hittade då min Flight-cd som jag köpte av mornel. Lyssnade på denna låten igen, och den är så gryyyymt bra. Tänkte därför att jag skulle bumpa denna tråden, för länken funkar ju fortfarande =)

[/bump]

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...