Jump to content
Annons

Skillnad på högtalare


fogden2000

Recommended Posts

Annons

NS-10 var faktiskt en hemmahögtalare från början. Som dom typiskt såg ut hemma hos folk för massa år sen. Slutna lådor, två element. Av någon ganska outgrundlig anledning spred de sig över studiovärlden. Alla studios på den tiden hade "riktiga" monitorer monterade i väggen. Massa ljudtryck där. Och då passade väl lite rassel-grejor som man kunde lägga ovanpå mätarhyllan ganska bra.

Viktigaste var nog att NS-10 var extremt ärliga i det kritiska mellanregistret. Lyckades man få till en mix som lät uthärdligt i dessa skräphögtalare så var det för att man fått till det i mellanregistret. Bas finns liksom ingen och inte så himla mycket diskant heller. För att kolla bas och diskant kopplade man över till sina riktiga monitorer i stället.

Typiska hemhögtalare idag är inte särskilt ärliga. Det finns naturligtsvis en enorm spännvidd där. Men går du in på On-off och tittar så är det burkar som är gjorda för att få allt att låta ungefär lika. Hellre dölja problem än visa dem. Hellre lite bumpa i basen än analytiskt visa upp exakt vad som finns där. Burkarna hos On-off är nästan alltid basreflex med en port avstämd kring 100 Hz så bastrumman känns i kroppen. Ärliga är inte ett ord som passar på dem. Sen finns det självklart HiFi högtalare som är avsedd att vara raka och ärliga. B&W-s största modeller hittar man tydligen ganska ofta i mastring-studios. Vi pratar de där för 100.000:- för paret då, ingen aning om de mindre burkarna.

Typiska studiomonitorer idag är tänkta att vara just ärliga. Visa analytiskt exakt vad som finns i materialet, varken mer eller mindre. Och tar man de kända märkenas lite dyrare modeller stämmer det oftast bra. Sen finns det ju budgetmodeller av monitorer också där jag undrar om det inte mest är priset som fått styra vad som kunde ingå i burken, kanske priset mer än kvalitet.

Alldeles oavsett vilka högtalare du har så är det möjligt att lära sig mixa och mastra bra på dem. Det handlar då om att "lära sig" hur det skall låta. Bland annat genom att lyssna på resultatet i en massa olika anläggningar för att se hur det du hör i studion översätts till "verkligheten" där ute. Det är inte ovanligt att det som låter himmelskt i studion kan låta ren skit i en bilstereo. En bra mix eller mastring utmärks ofta av att den låter uthärdligt eller till och med bra i stort sett överallt.

Några tankar bara.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes:

NS-10, med sitt fruktansvärt överdrivna mellanregister och obefintliga bas låter skit till att börja med... 

Alldeles korrekt.

Mellanregistret är inte ens särskilt bra i NS10 - det är bara det att mellanregistret är oändligt mkt bättre än diskanten och framförallt basen (som knappt existerar).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...