Jump to content
Annons

vill bli klar med denna


Recommended Posts

Annons

mjo, det var ju onekligen annorlunda 😎

Jag tycker idén är lysande, men det blir lite för mycket. Sången och trummorna och en bråkdel av det andra hade räckt gott och väl. Det hade känts tillräckligt annorlunda det också.

En annan tanke är kanske att behålla gitarrprylarna (eller vad det nu är), men dra ner dom rejält i volym. De är alldeles för dominanta och ansträngande, får nästan lite ont i öronen av det.

Kanske skulle göra underverk att bara skära bort mellanregister på ovan nämnda spår också.

hmm, men som sagt jag gillar tanken. Lite bas också kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

mjo, det var ju onekligen annorlunda 😄

Jag tycker idén är lysande, men det blir lite för mycket. Sången och trummorna och en bråkdel av det andra hade räckt gott och väl. Det hade känts tillräckligt annorlunda det också.

En annan tanke är kanske att behålla gitarrprylarna (eller vad det nu är), men dra ner dom rejält i volym. De är alldeles för dominanta och ansträngande, får nästan lite ont i öronen av det.

Kanske skulle göra underverk att bara skära bort mellanregister på ovan nämnda spår också.

hmm, men som sagt jag gillar tanken. Lite bas också kanske.

Ok, tackar för en bra och givande kommentar, verkligen. Har kanske rätt i att det blir lite väl mycket av det speciella, grejjen är den att det mesta jag lyssnar på har en ganska annorlunda karaktär och det är sånt som fångar mitt intresse. Men jag ska fundera på att skala av låten lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

nån mer som har något att säga?

Visst! 😕 Det börjar lysande. Som lite Faust på gott humör. Vid middle8-partiet (eller vad man ska kalla det) kring 1:43 så tappar jag intresset och det återfås inte.

Men detta kan säkert bli något! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Sången är lite väl "snäll" och tappar lite gentemot gitarrgrejorna.

Mer diskant och pys och fräs också tycker jag.

Kanske en el-gura, typ baklänges-solo eller nåt efter "sticket". Något vasst distat liksom. Annars en mycket trevlig låt tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag INTE fastnar för är discotrummorna. Disco är många saker men "annorlunda" är inte någon av dem.

Annars gillar jag ljudkollaget. Måste ha krävts mycket tid och jobb. Men med dom här trummorna pressas allt annat undan för att ge det minst intressanta mest fokus.

Önskar jag hade en "Disco Sucks" t-shirt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Cool och annorlunda låt. Fräckt arrad. Bra, bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan vad kul med alla fina kommentarer. Ska verkligen ta åt mig era åsikter.

@tbruce: danke! förstår nog precis vad du menar med den röriga melodin. Det är reverse-ljudet som är lite krångligt att fixa ackordföljden på. Anser dock att det bidrar till det speciella så jag vill nog ha kvar det.

@vessongs: kul att du gillade det övriga ljudet iallafall. Trummorna var faktiskt ett stort frågetecken när jag gjorde låten. Brukar vanligtvis köra med nåt skruvat men tungt beat till mina låtar men nu kände jag att jag ville ha lite drag och kanske nåt man till och med skulle kunna tänka sig att svänga sina lurviga till. därav "disco-beatet". Får dock ta mig en funderare igen.. hmm

@thimmie: bockar och bugar. Schysst att du gillade arret. Försöker alltid att få produktionen att låta "mänsklig"

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
😲 Forumets "enfant terrible" är tillbaka.

Word.

Trasig efter en trafik olycka & sjukskriven tills god knows when...men vacrare & visare...& kanske lite drygare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Trasig efter en trafik olycka & sjukskriven tills god knows when...men vacrare & visare...& kanske lite drygare...

Ajdå! 😲 Skärpan i tangentbordet har du kvar iaf. Gott det! Välkommen tillbaka och önskar dig all bättring! 😉 (sorry OT barberaren)

Link to comment
Dela på andra sajter

jäkligt intressant. första gången någonsin jag fastnat för något så annorlunda första gången jag lyssnat på det. rörigt, ja... ja men dra ner volymen på vissa grejjer. (ovanstående inlägg), så blir det rörigt på ett bra sätt (om man nu kan säga så 🙂 ). Discotrummorna tycker jag inte att det är nåt större fel på. Att säga att discotrummor aldrig blir annorlunda håller jag inte med om. klart discotrummor inte låter annorlunda i discomusik, men när man blandar så mycket stilar. då blir det ju annorlunda.

känns som om nåt störande högt (typ vitt brus-) ljud är med i början. Det kan du skippa. Man vill inte bli störd när man lyssnar på musik, definitivt inte av musiken 😛 .

snyggt tycker jag iaf. trots att det inte är min musiksmak.

/adama

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt, är dock tveksam till discotrummandet. Det är är alldeles för kraftfullt mot den sprödare och finstämda sången 😄 , passar inte ihop 🙂 . Var är diskanten? Det låter som musiker och sångare stängt in sej i garderoben och spelar. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt, är dock tveksam till discotrummandet. Det är är alldeles för kraftfullt mot den sprödare och finstämda sången 🙂 , passar inte ihop 😛 . Var är diskanten? Det låter som musiker och sångare stängt in sej i garderoben och spelar. 😉

tack alla återigen för lyssningen. Skitkul med så schyssta kommentarer. Mer diskant verkar vara något som efterlyses. Ska det vara på hela kalaset då eller är det bara sången som behöver det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt, är dock tveksam till discotrummandet. Det är är alldeles för kraftfullt mot den sprödare och finstämda sången 🙂 , passar inte ihop 😛 . Var är diskanten? Det låter som musiker och sångare stängt in sej i garderoben och spelar. 😉

tack alla återigen för lyssningen. Skitkul med så schyssta kommentarer. Mer diskant verkar vara något som efterlyses. Ska det vara på hela kalaset då eller är det bara sången som behöver det?

Inte på mastern, utan på enskilda instrument. Typ sången och trummorna kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

snyggt och annorlunda 😛. Håller med dede, når ett klimax vid 1.38 sedan tappar den lite. Riktigt skön melodi må jag säga. Kan tycka det blir lite grötigt ibland, går det att separera slingorna ännu lite mer så de framträder bättre?

Kul!

Link to comment
Dela på andra sajter

gufv (oregistrerad)

gillar den vemodigt lite varma stämningen. sången faller mig inte i smaken men den är helt klart intressant.

gitarrplocksample?stuket är det som gör låten utan tvekan. påminner om four tet.

Redigerat av gufv
Link to comment
Dela på andra sajter

gillar den vemodigt lite varma stämningen. sången faller mig inte i smaken men den är helt klart intressant.

gitarrplocksample?stuket är det som gör låten utan tvekan. påminner om four tet.

Four tet.. jo man tackar.. Får väl erkänna att han (kieran hebden som han heter) är en av mina största inspirationskällor. tanken var väl också att försöka få till nåt som påminner lite om the books fast i ett mer lättlyssnat skick.

Link to comment
Dela på andra sajter

jäkligt intressant. första gången någonsin jag fastnat för något så annorlunda första gången jag lyssnat på det. rörigt, ja... ja men dra ner volymen på vissa grejjer. (ovanstående inlägg), så blir det rörigt på ett bra sätt (om man nu kan säga så :rolleyes: ). Discotrummorna tycker jag inte att det är nåt större fel på. Att säga att discotrummor aldrig blir annorlunda håller jag inte med om. klart discotrummor inte låter annorlunda i discomusik, men när man blandar så mycket stilar. då blir det ju annorlunda.

känns som om nåt störande högt (typ vitt brus-) ljud är med i början. Det kan du skippa. Man vill inte bli störd när man lyssnar på musik, definitivt inte av musiken 😛 .

snyggt tycker jag iaf. trots att det inte är min musiksmak.

/adama

Ska lägga till lite saker i mellanpartiet och framåt för att intresset skall bevaras. Detta får bli när jag hämtat min utrustning från gamla lägenheten. Det verkar också som vissa saker behöver sänkas i volym. Vad tycker ni? Funderar på att sänka gitarrplocket men är rädd att sången blir för dominant då. Är inte riktigt säker på balansen där. Skulle vara skitbra om man kunde få lite tips och råd här. Är tyvärr ingen fena på mixning.

Link to comment
Dela på andra sajter

😳 Skön stämning! Jättebra sång, egentligen för snäll för min smak. Först gillade jag inte trummorna men man vänjer sig lite efterhand. Det känns dock inte som om soundet hänger ihop med resten av musiken och ibland blir det lite väl mycket baskaggande. Vid 2.18 borde du kasta in nån oboe, cello, andra stråkar, elakare gitarr eller nåt annat kul som sticker ut och följer med resten av låten.
Link to comment
Dela på andra sajter

Simon and Garfunkel säger jag direkt. Alltså skitfin sång, som låter perfekt

Cool början med eq:an

Skippa trumkompet genast. Eller ändra på det, mycket lättare, typ bara hihat + nån tamburin eller dyligt, bongos kanske

Skoj baklängesgrej. Fast lite för långt.

Poppigt? För långa mellanspel för att det ska vara poppigt. Kill your darlings som det heter. Mer raka rör mellan vers och refräng.

Redigerat av Tokai
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ok jag behöver verkligen hjälp nu vad gäller trummorna. Bytte som sagt ut den hårda "discotrumman" efter klagomål till lite kongas plus lite annat. Vill verkligen ha era synpunkter på hur det låter nu. Har jag äntligen hittat rätt eller är slagverksgåtan olöst? Snälla hjälp!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Få se

Cool början.. Låter väldigt IDM, påminnner mig om Locust Toybox en hel del. Nu kom trummorna. Skönt stuk på dom. Baklängesgitarr blir det här också. Låter fint och ganska harmoniskt. Hela låten har ett bra sound och temat känns väldigt varmt och mysigt. Som en liten berusning 🙂

Som sagt, en häftig låt och ett bra arbete! Ett spår man plockar fram för att må bra 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...