Jump to content
Annons

Ett litet liveset


dbd

  

11 röster

  1. 1. Ett litet liveset

    • Eleventy billion points
      3
    • Ännu mer poäng!
      4


Recommended Posts

Satte mig ner och pulade med Ableton live för första gången häromdan. Jag blev helt fast! På fem timmar hade jag gjort fem nya låtar och satt ihop dem till ett liveset, som jag spelade in live genom att trigga loopar.

Fem timmar är inte så lång tid för att göra fem låtar och sätta ihop ett set, så ni som ska klaga på ljudbild osv kan gå och lägga er igen 😳

Tänkte bara dela med mig om det finns någon som gillar lite funkig klubbmusik. 😄

LÅTNAMN: Nej.

ARTIST/GRUPP: Jag

GENRE: Liveset - Funkig klubbmusik

LÅTLÄNGD: 15:06

KOMPOSITÖR: Jag

PRODUCENT: Jag

EV. MEDVERKANDE: Ralph Hütter, Florian Schneider

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: MP3 - 128 kbps

STORLEK: 13.3 MB

LÅTLÄNK: Download

EDIT: OBS OBS MKT VIKTIGT! DETTA ÄR MENAT FÖR DANSGOLVET, INTE FÖR OPERAN!

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Dreamland Project (oregistrerad)

SKulle gärna ladda hem och lyssna, men mitt modem i kombination med dålig lina och ännu sämre tålamod pallar nog inte med en 13.3 Mb Download 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter snyggt och sansat men svänger rätt rejält ändå.

Jag kan inte säga att jag känner till mjukvaran du använt till mixen och heller inte

hur mycket handverk detta är, men det spelar absolut ingen roll... för jag gillar detta och det svänger som sagt!! gimme some more aight!! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter snyggt och sansat men svänger rätt rejält ändå.

Jag kan inte säga att jag känner till mjukvaran du använt till mixen och heller inte

hur mycket handverk detta är, men det spelar absolut ingen roll... för jag gillar detta och det svänger som sagt!! gimme some more aight!! 😕

Tack, skoj att du gillar det! "Hantverket" är väl att jag gjort låt-delarna, och sedan satt ihop dem till loopar som jag triggat efter varandra live så det blev låtar. Inget superavancerat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du berätta hur du gjort setet använder du ett session fönster eller mixar du mellan 2 applicationer.

lite förmycket disco, skön skiss du kan jobba vidare på den

i en mix på golv skulle jag också dansa

Triggar allting i ett sessionfönster, 8 tracks i mixern och multibandkompressor + EQ på mastern. Ja självklart ska jag jobba vidare med Ableton Live, det är hur skoj som helst! Detta var första setet jag gjorde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra sväng, bra tryck i ljudet och bra urval av ljudklipp, men det känns trots allt för repetitivt och enahanda bitvis om du frågar mig. Trots att det växlar från funk/disco till datorspelsmusik a la Commodore 64. Eller så är det kanske avsett för dansgolvet (?) och då funkar det säkert.

Den första basgången är dessvärre för hårt manglad och låter onaturlig. Live är väldigt bra, men det kan inte uträtta mirakel.

Det där helcrazy gitarrtwangandet som kommer in vid 8:10 är helt klart min favorit. 😕

/MvH Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Chillyson (oregistrerad)

Jag har säkert fått frågan tusen ggr.

-Måste jag kunna spela för att göra musik.

Svar.

-Nej, det räcker att du gillar musik och har en data.

Och ett program med färdiga loopar och blablablabla.

Sen är det bara att klicka lite här och var så får du ihop några låtar.

Jag int tycka om detta.

SÅÅÅÅ enformigt och träkigt.

Inte konstigt att du gjort fem låtar så snabbt.

Inget hantverk alls.

Credit för att du skulle kunna bli den första realtids DJ:n.

(kanske finns redan)

Jag vet,jag är elak och skulle troligvis inte kunna göra det bättre men är man en mammut så är man,en kvarleva från stenåldern.

Jag har sett Ableton live och testat litelite, men det var inget musicerande utan en leksak för icke musiker.

Nu får man sååååå mycket s**t för detta inlägg men det är min åsikt och hoppas den går att respektera.

😆😆😮

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Jag har säkert fått frågan tusen ggr.

-Måste jag kunna spela för att göra musik.

Svar.

-Nej, det räcker att du gillar musik och har en data.

Och ett program med färdiga loopar och blablablabla.

Sen är det bara att klicka lite här och var så får du ihop några låtar.

Jag int tycka om detta.

SÅÅÅÅ enformigt och träkigt.

Inte konstigt att du gjort fem låtar så snabbt.

Inget hantverk alls.

Credit för att du skulle kunna bli den första realtids DJ:n.

(kanske finns redan)

Jag vet,jag är elak och skulle troligvis inte kunna göra det bättre men är man en mammut så är man,en kvarleva från stenåldern.

Jag har sett Ableton live och testat litelite, men det var inget musicerande utan en leksak för icke musiker.

Nu får man sååååå mycket s**t för detta inlägg men det är min åsikt och hoppas den går att respektera.

😆😆😮

Jag gissar att du sällan går på klubb och dansar?

Blir kanske mest lite bärs på Sweden Rock, frugan hemma med ungarna?

Jag brukar inte ge mig in i demofeedback på stilar jag inte behärskar; typ duktiga-musiker-spelar-fittig-tysk-hårdrock-med-jazz-twist, och skulle vilja råda dig att göra detsamma.

För oss som är intresserade av house, techno och breaks är det nämligen högst ointressant att höra att en gubbe tycker musiken är "sååååå enformig".

Hantverket, då.

Nu vet jag ju inte exakt, men jag tvivlar på att dbd tagit 12-13 loopar från nån samplingsskiva och gjort sitt liveset av. Tvärtom skulle jag tro att processen är ganska komplicerad.

För övrigt är det typiskt att så kallade riktiga musiker bryr sig mer om hur musiken är gjord än hur det faktiskt låter.

Men det är klart, här finns ju inga paradiddlar eller dubbla baskaggar, inga 5-minuterssolon och inga falsettsångare i trånga byxor, och då är det ju automatiskt statisk och icke intressant musik, eller hur?

"Realtids DJ" förresten?

Kanske bättre att vara tyst, när man så uppenbart babblar om saker man inte förstår? Din åsikt går att respektera först när du brytt dig om att ens försöka förstå vad du lyssnar på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har säkert fått ...

Jag gissar att du sällan går på klubb och dansar?

Blir kanske mest lite bärs på Sweden Rock, frugan hemma med ungarna?

Jag brukar inte ge mig in i demofeedback på stilar jag inte behärskar; typ duktiga-musiker-spelar-fittig-tysk-hårdrock-med-jazz-twist, och skulle vilja råda dig att göra detsamma.

För oss som är intresserade av house, techno och breaks är det nämligen högst ointressant att höra att en gubbe tycker musiken är "sååååå enformig".

Hantverket, då.

Nu vet jag ju inte exakt, men jag tvivlar på att dbd tagit 12-13 loopar från nån samplingsskiva och gjort sitt liveset av. Tvärtom skulle jag tro att processen är ganska komplicerad.

För övrigt är det typiskt att så kallade riktiga musiker bryr sig mer om hur musiken är gjord än hur det faktiskt låter.

Men det är klart, här finns ju inga paradiddlar eller dubbla baskaggar, inga 5-minuterssolon och inga falsettsångare i trånga byxor, och då är det ju automatiskt statisk och icke intressant musik, eller hur?

"Realtids DJ" förresten?

Kanske bättre att vara tyst, när man så uppenbart babblar om saker man inte förstår? Din åsikt går att respektera först när du brytt dig om att ens försöka förstå vad du lyssnar på.

Amen!

Mycket bra uttryckt nattvaktaren!

dbd: ska ta och lyssna såfort jag kommer hem från jobbet... e ruskit nyfiken!

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Faktum är att dbds set är riktigt riktigt bra, har haft det i lurarna igår och idag.

Jag tror att det skulle funka mer än väl på rätt dansgolv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Chillyson (oregistrerad)
Jag har säkert fått frågan tusen ggr.

-Måste jag kunna spela för att göra musik.

Svar.

-Nej, det räcker att du gillar musik och har en data.

Och ett program med färdiga loopar och blablablabla.

Sen är det bara att klicka lite här och var så får du ihop några låtar.

Jag int tycka om detta.

SÅÅÅÅ enformigt och träkigt.

Inte konstigt att du gjort fem låtar så snabbt.

Inget hantverk alls.

Credit för att du skulle kunna bli den första realtids DJ:n.

(kanske finns redan)

Jag vet,jag är elak och skulle troligvis inte kunna göra det bättre men är man en mammut så är man,en kvarleva från stenåldern.

Jag har sett Ableton live och testat litelite, men det var inget musicerande utan en leksak för icke musiker.

Nu får man sååååå mycket s**t för detta inlägg men det är min åsikt och hoppas den går att respektera.

😆  😆  😮

Jag gissar att du sällan går på klubb och dansar?

Blir kanske mest lite bärs på Sweden Rock, frugan hemma med ungarna?

Jag brukar inte ge mig in i demofeedback på stilar jag inte behärskar; typ duktiga-musiker-spelar-fittig-tysk-hårdrock-med-jazz-twist, och skulle vilja råda dig att göra detsamma.

För oss som är intresserade av house, techno och breaks är det nämligen högst ointressant att höra att en gubbe tycker musiken är "sååååå enformig".

Hantverket, då.

Nu vet jag ju inte exakt, men jag tvivlar på att dbd tagit 12-13 loopar från nån samplingsskiva och gjort sitt liveset av. Tvärtom skulle jag tro att processen är ganska komplicerad.

För övrigt är det typiskt att så kallade riktiga musiker bryr sig mer om hur musiken är gjord än hur det faktiskt låter.

Men det är klart, här finns ju inga paradiddlar eller dubbla baskaggar, inga 5-minuterssolon och inga falsettsångare i trånga byxor, och då är det ju automatiskt statisk och icke intressant musik, eller hur?

"Realtids DJ" förresten?

Kanske bättre att vara tyst, när man så uppenbart babblar om saker man inte förstår? Din åsikt går att respektera först när du brytt dig om att ens försöka förstå vad du lyssnar på.

Jag ventilerar inte mina fördomar om olika musikstilar för det klarar du mer än väl av.

Men för att inte göra denna post till en post där du/ni ska skälla på mig så svarar jag inte mer i denna tråden med respekt för låtskrivaren.

Bara för att klargöra vissa saker för herr besserwisser.

Detta är ett öppet forum och om man lägger ut låtar så är det väl bara bra ifall man får feedback från olika håll.

Att angripa folk man inte känner och uttrycka sig sig så klumpigt som du gör, får mig bara att ingnorera dig i fortsättningen.

Respektera varandras åsikter och försök att låta bli att göra en massa påhopp om saker ni inte vet om.

Läser tråden men kommer inte att svara i den mer, förutom om låtskrivaren vill ha en diskussion.

Tack.

Och ja,jag är en gubbe,ja jag är helt oförstående och ja jag har fyra barn och ja jag har en fru och ja jag är en hårdrockare.

Skönt att se att någon läst på.

Du missade en sak,jag hatar långa solon.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

Respektera varandras åsikter och försök att låta bli att göra en massa påhopp om saker ni inte vet om.

...

"Respektera folks åsikter...inte vet om"?

Var det inte du som skrev:

Inte konstigt att du gjort fem låtar så snabbt.

Inget hantverk alls.

Det är väl du som pratar strunt här och inte jag?

Och som sagt, man kan inte räkna med respekt för sina åsikter när man inte alls bryr sig om att försöka förstå vad man pratar om.

Jag lägger mig som sagt inte i din yxpatetik till melodiös korvkioskrock och förväntar mig att i fortsättningen få slippa läsa att det är tjatigt med bastrummor som slår på alla fjärdedelar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt jobbat!

Visst är det ett underbart program för just sådana här prylar?

Enda klagomålet jag har är att man hör Live:s kassa default-timestretching. Hackar ganska mycket på melodislingorna och basgångarna, men det går ju såklart att tweaka till.

Snart kommer 4:an!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sett Ableton live och testat litelite, men det var inget musicerande utan en leksak för icke musiker.

Fel, det är en leksak för klubbmusiker 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag int tycka om detta.

Jaså? Jag tyckte det blev helt okej!

SÅÅÅÅ enformigt och träkigt.

Varit på en techno-klubb någon gång?

Inte konstigt att du gjort fem låtar så snabbt.

Inget hantverk alls.

Nej det är inte alls konstigt, för så här gick det till 😆 Jag har blandat loopar från mina egna gamla låtar och loopar jag har liggande som jag klippt upp och meckat om så de passar in i setet. Och det går snabbt. Jag kan inte säga att det är ens i närheten lika mycket arbete som att göra en låt från grunden, men man kan ju fråga sig vem som jobbar med musik som inte använder sig av loopar ibland?

Credit för att du skulle kunna bli den första realtids DJ:n.

(kanske finns redan)

"Realtids DJ:s" finns ja, de flesta elektroniska artister som skriver att de spelar live jobbar exakt på detta sättet.

Jag vet,jag är elak och skulle troligvis inte kunna göra det bättre men är man en mammut så är man,en kvarleva från stenåldern.

Nej du är inte elak, du förstår bara inte bättre 😆 Min musik vänder sig inte till folk som inte gillar det, praktiskt va!?

Men för att inte göra denna post till en post där du/ni ska skälla på mig så svarar jag inte mer i denna tråden med respekt för låtskrivaren.

Ingen fara. Du får gärna ventilera din åsikt om min musik, men du får ju räkna med att folk inte håller med också 😮

Med klubbmusik säger jag så här: Skit samma hur den är gjord, huvudsaken är att det låter bra, att folk tycker det är bra, att det är lite orginellt och framför allt, att folk dansar! Bara man har skoj, det är vad det handlar om i grunden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med klubbmusik säger jag så här: Skit samma hur den är gjord, huvudsaken är att det låter bra, att folk tycker det är bra, att det är lite orginellt och framför allt, att folk dansar! Bara man har skoj, det är vad det handlar om i grunden.

helt korrekt!

jag tror de flesta här på forumet, eller de flesta musiker över huvudtaget, producerar musik, eller iaf började producera musik för att det är kul... en hobby helt enkelt. Jag kommer ihåg när man va liten (mindre 😆 ) och tog hjälp av allt möjligt för att göra något som nästan var i närheten av att möjligtvis kunna kallas för musik av en tondöv hörselskadad person.. men vad gjorde de? Det var kul, det var därför man gjorde de... samma sak är det nu... det är kul!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ähhhähähä... coolt! 😄 Och definitivt tillräckligt inspirerande för att jag oxå ska titta närmare på Ableton Live. Fan då. Hur ska man hinna?? 😆

06:15 Månne det där brass ljudet komma från en FB-01?? 😆

Hur mycket av looparna har du gjort själv och hur mycket har du plockat? Och var plockar du egentligen dina loopar? Du verkar ha samlat på dig en bra buffé, så du kanske har bra tips på bra källor? 🙂

Riktigt många coola loopar faktiskt... dutti ponke! 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är dags att det kommer nån "Club-music Generator 2.0" som man bara matar in massa loopar i så kör den igång. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Och var plockar du egentligen dina loopar? Du verkar ha samlat på dig en bra buffé, så du kanske har bra tips på bra källor? 😎

Ja du, det är hur blandat som helst. Många har jag fått från kompisar som också producerar. En del från gratis-bibliotek på nätet. Nu brukar jag leta igenom folks /sample-kataloger på Direct Connect och sortera ut det som är bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...