Jump to content
Annons

Perrra - Det heter faktiskt B O T


Recommended Posts

Ordet kommer från Robot. Uttalet är inte det viktigaste då flera människor uttalar det på olika sätt p.g.a dialekter osv. Lyssna på hur en skåning uttalar det och jämnför det sedan med en norrlänning ska ni se att man kan nog täcka in både boot, båt och bått.

Jag är skåning så in i röven, och jag säger "bått". Det kommer som sagt från "robot", och då blir det "bått" oavsett om du säger "robot" på svenska eller engelska. Eller oavsett svensk dialekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 160
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Btw Perrra, vet inte om du är ironisk, men du skapade defintivt inte uttalsfelet "elajt" .. det har sagts så på demoscenen hur många år som helst innan Pigeon, Obbe och Lidköpingsgänget kom med Mircwar-idén till dig ..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Den första sjunger Bååååt den andra Boooot. Det heter väl för fan Bått?

Inte fan säger man robååååt eller roboooot. Man säger robått (om det nu är från ordet robot det kommer) dvs med ett kort Å-ljud.

eko 😆

Redigerat av Sonnert
Link to comment
Dela på andra sajter

Den första sjunger Bååååt den andra Boooot. Det heter väl för fan Bått?

Inte fan säger man robååååt eller roboooot. Man säger robått (om det nu är från ordet robot det kommer) dvs med ett kort Å-ljud.

Du reggar dig här bara för att upprepa något vi alla redan konstaterat i tråden flera gånger om?

Heja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jorå jag kan säga det precis hur som helst - nu till exempel med lite alkohol i blodet blir det robaut 😉

*sarkasm*

Det jag menar är att folk uttalar det olika - what's the problem? Tänk på att språket utvecklas och bara för att en viss skara människor uttalar det på ett visst sätt inte behöver det bli ett absolut faktum på uttalet. Se all form av uttal som en nyans på språket istället för att slå hårt med pekpinnarna. Vi har ett språk som heter rikssvenska. Det använder vi när vi skriver, inget annat. Resten av språket är olika från person till person - hur saker och ting är enbart relativa. Vem är det som säger att jag inte får säga boot, baut eller vad som helst? För det första så är det ett importerat ord och jag lovar att det inte är upptaget i svenska akademin än så därför kan vi inte ens använda det om vi skall prata korrekt svenska.

"Jag känner en automatiserat skript på en Internet-skift-samtals kanal och hon heter Anna".

Kan bli lite jobbigt att sjunga 😆

*/sarkasm*

Edit : Typos

Redigerat av MrDweeb
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har ett språk som heter rikssvenska. Det använder vi när vi skriver, inget annat. Resten av språket är olika från person till person - hur saker och ting är enbart relativa.

Jo, visst är det så. Men lite av syftet med just språk är att använda det för att kommunicera. Och kommunikation sker alltid på mottagarens villkår. Förstår inte mottagaren vad du menar med ett visst ord så blir ordet tämligen meningslöst. Om en majoritet av de man kommunicerar med inte förstår vad man menar med ordet eller misstolkar det så räknas det grovt som ett fel.

Svenska akademins uppgift är inte att bestämma språket utan att dokumentera det. Således spelar det ingen roll om de hunnit skriva ner termen än, det är de facto standard som gäller.

Om nån skulle göra en låt om att han känner en gräddboll som heter Bertil och nån stackars förvirrad göteborgare skulle göra en parodi på den och bestämt hävda att "Jag säger gräddboll men det heter faktiskt munk" skulle ingen i hela norden fatta vad lelle Kålle dillar om.

Vill man kommunicera med omvärlden får man nog försöka anpassa sig lite efter språket som används i allmänhet, inte vad en minoritet småkids använder sig av bara för att de aldrig hört ordet uttalas och istället gissat sig fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den första sjunger Bååååt den andra Boooot. Det heter väl för fan Bått?

Inte fan säger man robååååt eller roboooot. Man säger robått (om det nu är från ordet robot det kommer) dvs med ett kort Å-ljud.

Du reggar dig här bara för att upprepa något vi alla redan konstaterat i tråden flera gånger om?

Heja.

Yes, jag missade sista sidan och tyckte då att det var på sin plats att sätta ner foten eftersom det fortfarande fanns vissa meningsskildaktigheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja nu vet jag inte om jag köper det du säger. Jämnförelsen är väldigt tunn. Det är inte samma ord.

Tänk på hur folk säger Kexchoklad! Nej det heter inte Schecks utan Kex?

Ja jag använde ett extremt exempel. Schecks och Kex är irrelevant eftersom båda orden har samma betydelse. Boot och bot (bått)har två helt olika betydelser och ligger inom samma ämnesområde, därför är det väldigt lätt för missförstånd.

Det var därför jag använda munk-exemplet. Munk har redan en betydelse inom ämnesområdet (bakverk) därför är det ingen som fattar att Kålle syftar på en gräddboll.

Link to comment
Dela på andra sajter

nåja 65.000 MP3 downloads från min site på 1.5 dag är väl helt ok iaf 😆

Det är verkligt jätteroligt att du är så stolt.

- Jag skapade Mircwar låtarna -

- Jag skapade ordet Elajt -

- Jag skapade ordet Mirkk -

Så stolt - när du egentligen borde skämmas.

Link to comment
Dela på andra sajter

nåja 65.000 MP3 downloads från min site på 1.5 dag är väl helt ok iaf 😆

Det är verkligt jätteroligt att du är så stolt.

- Jag skapade Mircwar låtarna -

- Jag skapade ordet Elajt -

- Jag skapade ordet Mirkk -

Så stolt - när du egentligen borde skämmas.

Nähähä, men vadå skämmas? 😱 Vad ska han skämmas för? Ok, att tillrättavisa någons fel med ett ännu större fel är ju en generös dos pinsamt, men hans antijantelagsquote ovan är ju ändå sann och ger mer backlog-credit än vad Abborrejägaren har att komma med. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, jag älskar dig mannen. Krossa alla brats!

Ja, han är värd lite flyt, men man kan inte ha en rullstolsbunden till att springa maraton. Verkligheten är ond och selektiv.

Redigerat av Henkera
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu finns det hemporrbilder med basshunter på internet. När kommer asshunters?

Men länka dåååååååååååh.

Den där Jonas Abborrejägare Altberg har visst Tourettes syndrom:

http://www.arbetarbladet.se/article.php?id...avdelning_2=125

Lite trist för killen faktiskt. Så lite flyt i livet är han säkert värd. 😄

Nää...inte kan jag länka en sån bild hit... :rolleyes:

Men kan ge dig en "liten" ledtråd...sen får du luska ut resten själv

www.passagen.se

klicka på debatt

vidare till nöje och underhållning

hemligt skvaller

hitta tråden "vem är detta"

på det andra svaret

klicka på länken

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu finns det hemporrbilder med basshunter på internet. När kommer asshunters?

Men länka dåååååååååååh.

Den där Jonas Abborrejägare Altberg har visst Tourettes syndrom:

http://www.arbetarbladet.se/article.php?id...avdelning_2=125

Lite trist för killen faktiskt. Så lite flyt i livet är han säkert värd. 😄

Nää...inte kan jag länka en sån bild hit... 😄

Men kan ge dig en "liten" ledtråd...sen får du luska ut resten själv

www.passagen.se

klicka på debatt

vidare till nöje och underhållning

hemligt skvaller

hitta tråden "vem är detta"

på det andra svaret

klicka på länken

De e okej. Den spammades på msn och i nån annan tråd här inatt. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nähähä, men vadå skämmas? 😎 Vad ska han skämmas för? Ok, att tillrättavisa någons fel med ett ännu större fel är ju en generös dos pinsamt, men hans antijantelagsquote ovan är ju ändå sann och ger mer backlog-credit än vad Abborrejägaren har att komma med. 🙂

Att han gjorde fel är irrelevant det han bör skämmas för är hans musik och sin stolthet som IRCare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nähähä, men vadå skämmas?  😲 Vad ska han skämmas för? Ok, att tillrättavisa någons fel med ett ännu större fel är ju en generös dos pinsamt, men hans antijantelagsquote ovan är ju ändå sann och ger mer backlog-credit än vad Abborrejägaren har att komma med. 😄

Att han gjorde fel är irrelevant det han bör skämmas för är hans musik och sin stolthet som IRCare.

Låter väldigt jante det där. Du ska skämmas över att vara stolt. Jaja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter väldigt jante det där. Du ska skämmas över att vara stolt. Jaja.

Har du redan glömt vilken sorts människa jag är hackeman? Det var ju knappt ett år sen jag sist frekventerade detta forum.

Redigerat av Shadows
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter väldigt jante det där. Du ska skämmas över att vara stolt. Jaja.

Har du redan glömt vilken sorts människa jag är hackeman? Det var ju knappt ett år sen jag sist frekventerade detta forum.

Klart jag inte glömt. Varför tror du jag tetas med dig? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Lålla mig .

Tack för att kommentarer på denna 😲

ni och över en halv miljon andra har tankat ner just denna låt .

puss på er 😆

/Perrra

Hehehe...Nice work...

btw...

BOT, BÅÅT, BOOT...

Boot torde det vara eftersom programet/scriptet såg till att "KICKA"

störiga/klantarselsnorungar från iRCARna.

Kickar gör man med sin BOOT: KÄNGA

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Cleff (oregistrerad)
Jag vet inte om detta redan sagts, men på P3 uttalar dom titelt "båtten Anna"

Staten kan man lita på 😎

Det låter som de uttalar titeln korrekt...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...