Jump to content
Annons

Perrra - Det heter faktiskt B O T


Recommended Posts

Annons
  • Svar 160
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Vad säger ni chex eller kex?  😏

Kex, såklart!

man e väl inte dum?!?

😱

edit: inget illa menat 😲

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom att kex är ett lånord (cakes på engelska) uttalar jag det med k, även om svenska uttalsregler säger att ett k framför en mjuk vokal ska uttalas med sje-ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad säger ni chex eller kex?  😳

Det där är dialektalt. Så kopplingen till bått vs. boot är inte lika klar.

Västra Sverige säger 'chex', östra Sverige säger 'kex'.

Inget av dem är fel. 😠

Vi på den östra sidan är mera tyska i vårt uttal. Själv säger jag kex och tycker att det är logiskt 😆

Men jag är inte helt utan undantag. T.ex. kiosk, där säger jag 'sjossk' och inte kiiosk som tyskarna säger.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad säger ni chex eller kex?  😆

Det där är dialektalt. Så kopplingen till bått vs. boot är inte lika klar.

Västra Sverige säger 'chex', östra Sverige säger 'kex'.

Inget av dem är fel. 😆

Vi på den östra sidan är mera tyska i vårt uttal. Själv säger jag kex och tycker att det är logiskt 😎

Men jag är inte helt utan undantag. T.ex. kiosk, där säger jag 'sjossk' och inte kiiosk som tyskarna säger.

Kiosk är också ett lånord, och uttalas schåsk. Se min förklaring till uttalet av kex ovan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är västsvensk men säger "kex"...

För att återvända till låten 😎 inte för att vara sån men varför får denna uppenbart covrade låt vara kvar när man själv snällt får ta ner låtar som innehåller små oskyldiga samplingar? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

http://video.google.com/videoplay?docid=2015570935756570908

Har inte hört orginalet innan, men i mina öron så uttalar han det ju helt rätt? 😎

Jag menar, drar man ut på "bått" så blir det ju väldigt likt "båt"...

Charmig låt f ö. 😆

Nu andra gången jag hör den så inser jag att han mest bara utalar det fel p.g.a. sin dialekt. Han säger även Hååået istället för hårt och spamaj istället för spammar.

Skönt med nån som gör Rosa Helikoptern techno och går in stenhårt för det. 😆

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså... [bÅTT] kommer för sjutton från engelskan, där man uttalar O som Å i detta sammanhang.. Har ni någonsin hört en engelsman säga: " [ Aj djus' såw a bot"?

haha, Man kör helt numera med en engelsk term, som på svenska uttalades [boot] då folk inte förstod att det var en engelsk term som bör uttalas [bått].

Försök att säga Boot till en egelsman och se om han förstår.... "Why, are you having trouble with your computer" kommer han säga tillbaka.

Summan av kardemumman är att DET INTE ÄR FEL att uttala det [bÅTT], det är däremot, om m an ska vara petig, mer fel att säga [bOT] av den enkla anledning jag har angivit häröver.

Vilket betyder att Asshunter versionen anklaga Basshunter för att säga fel, när det är asshunter som själva har fel.... pinsamt.

Att det desutom är kaggig kvalitet på låten gör den inte bättre, klagig röst osv.

Perrra har ju gjort sköna låtar förrut, men här blir han ju ägd av sitt eget försök till en parodi på en låt som faktiskt har blivit väldigt stor.

Du hade nog kunnat göra en bättre parodi, men det gjorde du inte, IMO.

Link to comment
Dela på andra sajter

Perra, det heter fan inte "boot". Det uttalas "bått".

Shit vad bra att göra en sån här låt mot någon när man själv har helt fel. Maken till dumhet får man ju leta efter 🙂

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Skönt med nån som gör Rosa Helikoptern techno och går in stenhårt för det. 🙂

/Majken

Sköööönt? 😆😆

Jag blev vettskrämd av den där videon!! Vad fan håller människan på med, liksom?! 😆

Mycket jobbigt att beskåda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt med nån som gör Rosa Helikoptern techno och går in stenhårt för det. 🙂

/Majken

hahaha

exakt "I en rosa helikopter" med dom 14 åriga tjejerna ja ..

2 sköna grejer till är när han åker bil i 60 och när han dansar på en trampbåt.

kan inte bli mer patetiskt <3

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag - mot bättre vetande - lyssnat på båda versionerna. Visst fasen uttalar Basshunter det rätt. Parodin slår lite i tomma luften, om man säger så... 😮

För övrigt heter det inte "tjuken", eftersom k före hård vokal uttalas just "k". Däremot är det relevant att fråga om det heter "keps" eller "tjeps". I det fallet har låneordet segrat över de svenska uttalsreglerna. Liksom i fallen "keso" och "kefir".

Link to comment
Dela på andra sajter

http://video.google.com/videoplay?docid=2015570935756570908

Har inte hört orginalet innan, men i mina öron så uttalar han det ju helt rätt?  😉

Jag menar, drar man ut på "bått" så blir det ju väldigt likt "båt"...

Charmig låt f ö.  😮

Nu andra gången jag hör den så inser jag att han mest bara utalar det fel p.g.a. sin dialekt. Han säger även Hååået istället för hårt och spamaj istället för spammar.

Skönt med nån som gör Rosa Helikoptern techno och går in stenhårt för det. 🙂

/Majken

hahaaha, hade också helt missat hela denna "grej".

Fasen va skoj det hade varit att sitta och lyssna på när dom brainstormade fram denna video 😄

(Bosse)

..... okej grabbar... fåsenu...nu ligger det till såhär; vi har en låt, där det är en snubbe som känner en bot, som han kallar "Anna"....

(Sture)

-Vatusan är det för speciellt med att uppkalla sin jolle till "Anna"?

(Bosse)

-nej, nej, nej.... alltså... de är ett program som kan kicka folk från chatten..

(Sture)

-ahh, ok... (Sture fattar fortfarande inte, men håller med, för att inte verka helt lost)...

(Bosse)

-OK, hur ska videon se ut? Vi måste ha nåt som kidzen gillar...

(Sture)

-Givet... men med sådär djup å innehållsrik text så måste vi ha en riktigt dramatisk story.. ja mena.. det får ju inte se töntigt ut... (sture blundar, och söker i djupet av sitt inre) ... vänta nu... nu jäklar har jag det!!!

(Bosse)

-Giv it to me!

(Sture)

- Javisst..dehär kommer du att gilla! Lyssna här... Killen sitter å chattar, å är litehemligt kär i ett dataprogram... sen hoppar han ner i sin beachbuggy.. å justja, glöm inte att han ska ha en liten tofs i håret..

(Bosse)

-De klart...men..

(Sture)

-Avbryt inte... sen så åker han in till "coola stället", ser lite allvarligt vakten i ögonen, säger också till honom att han minsan har en bot som heter Anna.. vakten fattar precis, och släpper in honom...

(Bosse)

-Woooohoo!!!! Fasen, Sture.. vi kommer att få en "Oscar" för denhär!

(Sture)

- Men det är inte slut där... nädu, här kommer "twisten"... bot:en är tydligen en brud, ja, en såndär dockusåpablondin, duvet...

(Bosse)

-JA!

(Sture)

-Javisst! Sen så hoppar hon i Beachbyggyn, åsså åker dom vidare i 80 km/h...

(Bosse klappar Sture på ryggen, och är helt till sig, kunde inte i sin vildaste fantasi tänka sig att det kunde bli SÅ bra)

🙂😄

----------------------------

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det verkligen rätt eller fel i uttal? I så fall är dialekter inte bra... eller som de sjöng potatoo / potaato. Och hur kass låten än är så lyckades killen nå ut till kidsen. Han visste vad som gällde för dem, satsade järnet och nådde fram. 😛😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Var ni inte med när dessa grejerna regerade?

Quake och IRC har aldrig regerat. Men för tio år sedan, när det var som mest populärt , då var vi med och uttalade logiskt och korrekt.

Ska vi förvänta oss att nån n00b lanserar låten "Det heter faktiskt nob" om tio år? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ordet kommer från Robot. Uttalet är inte det viktigaste då flera människor uttalar det på olika sätt p.g.a dialekter osv. Lyssna på hur en skåning uttalar det och jämnför det sedan med en norrlänning ska ni se att man kan nog täcka in både boot, båt och bått.

Jag bygger mitt påstående på grund av att ordet kommer från robot och detta utalas väldigt olika på vart ifrån man kommer.

Redigerat av MrDweeb
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bygger mitt påstående på grund av att ordet kommer från robot och detta utalas väldigt olika på vart ifrån man kommer.

Med vilken dialekt uttalas det roboot? Visst, skånskan lägger till ett par diftonger men det blir aldrig boot.

Jag har också hängt på IRC sen 94-nångång och aldrig hört någon uttala det boot. Men jag kan förstå om svenska kids som inte förstår innebörden av ordet uttalar det fel, men det är garanterat en minoritet och därför defakto fel uttal.

Denhär parodin är ju som sagt bara pinsam. "Enya är inte reeejv"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...