Jump to content
Annons

MÅSTE ha sångare!


EkenMusiX

Recommended Posts

jo jag tackar ja... svårt att komma med i dagens business alltså.. Man ska verkligen kunna göra ALLT på en gång.. sjukt galet är vad det är! 😄

Men det är oxå sjukt skoj ibland.. 😄 Jag förstår att det inte var meningen att hacka men HUR man skriver blir mer och mer viktigt i dagens datorsamhälle där "skrift" är det enda kontaktmedlet. Kan ju inte påstå att jag är bäst i stan på att prata/skriva hehe... Men man ser det ju ofta lättare hos andra än hos sig själv av någon förunderlig anledning. 😄

Tror dock att han hade lite texter på gång. Han började skriva en ny låt så fort han hade hört mig sjunga haha.. Tänk om jag var så flitig! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 96
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Tjenare, jag söker en hårdrockssångare som jag skulle kunna samarbeta med över nätet ( hahahahah 😆 )

då söker jag ungefär hammerfall, edguy, Lordi 😆  sångare, om ni fattar ungefär vad jag menar

sångaren ska ha känsla själv, att t.ex kunna komma på bra texter, och sjunga härliga meloodier automatiskt 🙂 ( gehör, och känsla )

Men också såklart, kunna sjunga bra!

jag står för all annan bakgrundsmusik isf 😆

vore jättetacksam om det finns någon som känner sig motiverad! 😄

exempel på vad jag behöver sång på: exempel

hör av er!

//Eken

intressant koncept att skriva bakgrundsmusik och låta någon annan komma på melodin och texten. Det betyder ju att personen som kommit på melodin & texten automagiskt har fler rättigheter till låten än du 🙂

och vad skulle det leda till? hehe 😄

skulle han bränna upp låten i nån gammal soptunna? hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

det beror väl på.. om man är en elak människa så kan man väl göra som ni säger, men kolla till exempel på Djonas och Nexustwins ingen av dom "fajtas" väl om låten, dom e shyssta och delar på skiten istället för att: "jag ska ha den, den är min!"

men ja.. det som avgör är väl om man är snäll, eller dum? 😆

iofs är det inte sång vi snackar om här, utan gitarr..men ändå

Redigerat av mars_volta
Link to comment
Dela på andra sajter

det beror väl på.. om man är en elak människa så kan man väl göra som ni säger, men kolla till exempel på Djonas och Nexustwins ingen av dom "fajtas" väl om låten, dom e shyssta och delar på skiten istället för att: "jag ska ha den, den är min!"

men ja.. det som avgör är väl om man är snäll, eller dum? 😆

iofs är det inte sång vi snackar om här, utan gitarr..men ändå

Men det är ju fortfarande nån som måste stå som låtskrivare, och nån som måste stå som textförfattare... Dessvärre så ser reglerna fortfarande ut såhär, de har fortf inte insett att det kan finnas ett konstnärligt värde även i själva inspelningen, som ibland väger lika tungt eller t o m tyngre än melodi/text...

Link to comment
Dela på andra sajter

det beror väl på.. om man är en elak människa så kan man väl göra som ni säger, men kolla till exempel på Djonas och Nexustwins ingen av dom "fajtas" väl om låten, dom e shyssta och delar på skiten istället för att: "jag ska ha den, den är min!"

men ja.. det som avgör är väl om man är snäll, eller dum? 😆

iofs är det inte sång vi snackar om här, utan gitarr..men ändå

Men det är ju fortfarande nån som måste stå som låtskrivare, och nån som måste stå som textförfattare... Dessvärre så ser reglerna fortfarande ut såhär, de har fortf inte insett att det kan finnas ett konstnärligt värde även i själva inspelningen, som ibland väger lika tungt eller t o m tyngre än melodi/text...

hmm.. ok 😆 .. ser ingen lösning i nuläget.. har ingen som kan sjunga som jag ens känner , eller som bor i närheten. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

det beror väl på.. om man är en elak människa så kan man väl göra som ni säger, men kolla till exempel på Djonas och Nexustwins ingen av dom "fajtas" väl om låten, dom e shyssta och delar på skiten istället för att: "jag ska ha den, den är min!"

men ja.. det som avgör är väl om man är snäll, eller dum? 😆

iofs är det inte sång vi snackar om här, utan gitarr..men ändå

Men det är ju fortfarande nån som måste stå som låtskrivare, och nån som måste stå som textförfattare... Dessvärre så ser reglerna fortfarande ut såhär, de har fortf inte insett att det kan finnas ett konstnärligt värde även i själva inspelningen, som ibland väger lika tungt eller t o m tyngre än melodi/text...

hmm.. ok 😆 .. ser ingen lösning i nuläget.. har ingen som kan sjunga som jag ens känner , eller som bor i närheten. 😆

men 😄 , om jag både skriver texten och melodin då, så sångaren bara står för att ha spelat in sång? blir det samma resultat ändå i sånna fall?

Link to comment
Dela på andra sajter

det beror väl på.. om man är en elak människa så kan man väl göra som ni säger, men kolla till exempel på Djonas och Nexustwins ingen av dom "fajtas" väl om låten, dom e shyssta och delar på skiten istället för att: "jag ska ha den, den är min!"

men ja.. det som avgör är väl om man är snäll, eller dum? 😆

iofs är det inte sång vi snackar om här, utan gitarr..men ändå

Men det är ju fortfarande nån som måste stå som låtskrivare, och nån som måste stå som textförfattare... Dessvärre så ser reglerna fortfarande ut såhär, de har fortf inte insett att det kan finnas ett konstnärligt värde även i själva inspelningen, som ibland väger lika tungt eller t o m tyngre än melodi/text...

hmm.. ok 😆 .. ser ingen lösning i nuläget.. har ingen som kan sjunga som jag ens känner , eller som bor i närheten. 😆

men 😄 , om jag både skriver texten och melodin då, så sångaren bara står för att ha spelat in sång? blir det samma resultat ändå i sånna fall?

Så vitt jag vet så skulle isåfall hela upphovsrätten vara din. Iaf till själva verket - inspelningen är jag inte helt säker på, det får nån annan svara på. Men jag skulle tro det, eftersom det är du som håller i inspelningen också (antar jag).

Link to comment
Dela på andra sajter

det beror väl på.. om man är en elak människa så kan man väl göra som ni säger, men kolla till exempel på Djonas och Nexustwins ingen av dom "fajtas" väl om låten, dom e shyssta och delar på skiten istället för att: "jag ska ha den, den är min!"

men ja.. det som avgör är väl om man är snäll, eller dum? 😲

iofs är det inte sång vi snackar om här, utan gitarr..men ändå

Men det är ju fortfarande nån som måste stå som låtskrivare, och nån som måste stå som textförfattare... Dessvärre så ser reglerna fortfarande ut såhär, de har fortf inte insett att det kan finnas ett konstnärligt värde även i själva inspelningen, som ibland väger lika tungt eller t o m tyngre än melodi/text...

hmm.. ok 🙁 .. ser ingen lösning i nuläget.. har ingen som kan sjunga som jag ens känner , eller som bor i närheten. 😮

men 🙂 , om jag både skriver texten och melodin då, så sångaren bara står för att ha spelat in sång? blir det samma resultat ändå i sånna fall?

Så vitt jag vet så skulle isåfall hela upphovsrätten vara din. Iaf till själva verket - inspelningen är jag inte helt säker på, det får nån annan svara på. Men jag skulle tro det, eftersom det är du som håller i inspelningen också (antar jag).

ok. lät ju fint 🙂😕

Link to comment
Dela på andra sajter

men  , om jag både skriver texten och melodin då, så sångaren bara står för att ha spelat in sång? blir det samma resultat ändå i sånna fall?

Då är det du som ägen rätten till låten och om du har spelat in den äger du även rätten till inspelningen.Däremot kan du inte släppa inspelningen utan sångarens/sångerskans tillåtelse.

Jo förresten ...

----Bump-----

Link to comment
Dela på andra sajter

men  , om jag både skriver texten och melodin då, så sångaren bara står för att ha spelat in sång? blir det samma resultat ändå i sånna fall?

Då är det du som ägen rätten till låten och om du har spelat in den äger du även rätten till inspelningen.Däremot kan du inte släppa inspelningen utan sångarens/sångerskans tillåtelse.

Jo förresten ...

----Bump-----

okej. men då fixar nog dethär sig 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare, jag söker en hårdrockssångare som jag skulle kunna samarbeta med över nätet ( hahahahah 😕 )

då söker jag ungefär hammerfall, edguy, Lordi 😲  sångare, om ni fattar ungefär vad jag menar

sångaren ska ha känsla själv, att t.ex kunna komma på bra texter, och sjunga härliga meloodier automatiskt 🙂 ( gehör, och känsla )

Men också såklart, kunna sjunga bra!

jag står för all annan bakgrundsmusik isf 😮

vore jättetacksam om det finns någon som känner sig motiverad! 🙁

exempel på vad jag behöver sång på: exempel

hör av er!

//Eken

intressant koncept att skriva bakgrundsmusik och låta någon annan komma på melodin och texten. Det betyder ju att personen som kommit på melodin & texten automagiskt har fler rättigheter till låten än du 🙂

och vad skulle det leda till? hehe 🙂

skulle han bränna upp låten i nån gammal soptunna? hehe

Bra svar Eken!

Link to comment
Dela på andra sajter

det beror väl på.. om man är en elak människa så kan man väl göra som ni säger, men kolla till exempel på Djonas och Nexustwins ingen av dom "fajtas" väl om låten, dom e shyssta och delar på skiten istället för att: "jag ska ha den, den är min!"

men ja.. det som avgör är väl om man är snäll, eller dum? 😛

iofs är det inte sång vi snackar om här, utan gitarr..men ändå

Skulle det gå så långt (tror inte det iofs, men man vet aldrig) att pengar börjar bli inblandade kan du nog inte ens lita på din egen mamma i dte läget 😄🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

det beror väl på.. om man är en elak människa så kan man väl göra som ni säger, men kolla till exempel på Djonas och Nexustwins ingen av dom "fajtas" väl om låten, dom e shyssta och delar på skiten istället för att: "jag ska ha den, den är min!"

men ja.. det som avgör är väl om man är snäll, eller dum? 😛

iofs är det inte sång vi snackar om här, utan gitarr..men ändå

Skulle det gå så långt (tror inte det iofs, men man vet aldrig) att pengar börjar bli inblandade kan du nog inte ens lita på din egen mamma i dte läget 😄🙁

Beror väl kanske på hur mycket pengar. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väldigt lätt att dela upp hur mycket värde man lägger i varje insats. Till en av skivorna vi spelade in bestämde vi innan att texten var värd 20% då det var mycket mindre energi som lades på detta... arrangemang var ytterligare 20%. Att jag skrev de flesta texterna och kom med idén är väl att jag försöker vara rimlig i mina önskemål. Att jag dessutom skrev 70% av all musik och arrangemang gör ju att det inte spelade så stor roll för mig egentligen då NCB pengarna droppade in.

M.a.o går detta att komma överens om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare, jag söker en hårdrockssångare som jag skulle kunna samarbeta med över nätet ( hahahahah 😛 )

då söker jag ungefär hammerfall, edguy, Lordi 🙂  sångare, om ni fattar ungefär vad jag menar

sångaren ska ha känsla själv, att t.ex kunna komma på bra texter, och sjunga härliga meloodier automatiskt 😱 ( gehör, och känsla )

Men också såklart, kunna sjunga bra!

jag står för all annan bakgrundsmusik isf 🙂

vore jättetacksam om det finns någon som känner sig motiverad! 😱

exempel på vad jag behöver sång på: exempel

hör av er!

//Eken

intressant koncept att skriva bakgrundsmusik och låta någon annan komma på melodin och texten. Det betyder ju att personen som kommit på melodin & texten automagiskt har fler rättigheter till låten än du 😱

Aldrig hört talas om topliners?

Redigerat av kallemio
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan dock vara bra för honom att veta att om han gör massa bakgrunder ( för det är ju det det blir och det blir något bra av det så kommer inget att tillfalla honom då han varken gjort text eller melodi.

Det beror ju på vad man kommer överens om! Finns inga givna regler! Man kan exempelvis göra som jag gör!

1 Om jag gjort en hel låt med text och musik och vokalist kommer in och sjunger och ändrar lite i melodi samt ändrar mer i texten är vi bägge kompositörer!

2 Om jag gjort en musikbakgrund och vokalist kommer in och gör text och melodi är vi bägge kompositörer!

Det är det allra enklaste - att så fort man gör något tillsammans med någon har båda gjort låten lika mycket!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså vad spelar "upphovsrätten" för någon roll?

kan inte människor få göra låtar på vilket sätt dom vill / hur dom vill med vem dom vill utan att man ska behöva bry sig om det..

för vad spelar det för något roll egentligen?

är det inte kul att kunna göra som "mars volta" . en låt som man sedan får någon att sjunga/skriva text till för att man själv kanske inte kan/vill ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jo klart man får 😄!

Detta var nog mest skrivet i all välmening så inga ska behöva bli ovänner utifall ngn specicfik låt mot alla odds skulle göra succé!

Nää det förstår jag ju men det känns ju sorgligt om man börjar tänka pengar/rättigheter ens innan man har börjat fundera över låten..

Jag menar jobbar man får att "slå" eller för att man älskar musik?

Jag påtar ju på för att jag älskar musik och struntar fullständigt i om jag ska ha pengar av att folk lyssnar/använder/tar sönder/pissar på det jag gör...

men men , nevermind..

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen är att det är en bra fråga och jag förstår dig helt och hållet! Med alla dessa popsnickrare som totalplankar ngn annans (Abba) låt

(vem kan Hans mena 😄!) eller nåt annat tråkigt så blir man ju bara ledsen av att höra skiten! Alla som gjort något riktigt bra har älskat sin musik

i första hand och sin pengar i andra hand! Det är först när man gör musiken för att tjäna pengar i första hand som det blir dåligt!

Eller så är musiken helt enkelt dålig 😛! Hur man än vrider och vänder på det är det bästa att göra musik för att det är kul i första och i andra hand!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hans & Karllinus

alltså. det är väl som hans säger, skulle ju vara grymmt att göra nåt nytt!

( ser jag det som ) inom musiken alltså, tänker inte på pengar än så länge,

men om det blir så nån solig dag kör jag med att: eftersom jag (kommer) skriva sångtext, samt melodi, så blir väl det mesta mitt? alltså om sångarn bara sjungit det han ska.

hehe 😕 vill ju säkra mig!

eftersom anser jag att det är rättvisast, 90 % vs 10 % ?

Redigerat av mars_volta
Link to comment
Dela på andra sajter

Hans & Karllinus

men om det blir så nån solig dag kör jag med att: eftersom jag (kommer) skriva sångtext, samt melodi, så blir väl det mesta mitt? alltså om sångarn bara sjungit det han ska.

Om sångaren bara sjungit det han ska så blir han artisten som (ofta) tjänar merparten utav alla pengarna 😕!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hans & Karllinus

men om det blir så nån solig dag kör jag med att: eftersom jag (kommer) skriva sångtext, samt melodi, så blir väl det mesta mitt? alltså om sångarn bara sjungit det han ska.

Om sångaren bara sjungit det han ska så blir han artisten som (ofta) tjänar merparten utav alla pengarna 😲!

men FUCK! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...