Jump to content
Annons

Elohim har släppt en ny demo - Ge gärna kritik


Recommended Posts

LÅTNAMN: Erased in Peace (från demon Mark Black)

ARTIST/GRUPP: Elohim

GENRE: Melodisk progressiv dödsmetal

LÅTLÄNGD: 4:18

KOMPOSITÖR: Martin Svensson, Jocke Karlsson & Elohim

PRODUCENT: Jocke Karlsson & Elohim, mix/master av Varg Strand

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK: 6,1 MB

STATUS: Färdig Demo

LÅTLÄNK: http://audio.digfi.com:9030/23032.mp3

Kom gärna med kommentarer om låten, mixen, arret, ja allt vettigt du kan komma på! 😕

Postar ytterligare en låt om nån vecka.

www.elohimband.com

Redigerat av the_Voice
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Well, till börja med så brukar jag inte lyssna på death så jag vet inte oim jag är ute och cyklar med mina kommentarer.. 🥰

Det är väl inget fel med låten men jag blev förvånad eftersom jag tycker att den låter ganska snällt mot vad jag hade förväntat mig. Harväl någon föreställning om att den här genren skall låta lite mer sunkigt, det här var ju på snudd kommersiellt. *hukar mig för flygande yxor*

Gitarrerna är väldigt dominerande. Jag hör ingen bas alls. Trummorna borde ökas lite i volym och sången lite upp med. Men som sagt det är så jag skulle vilja ha det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för dom orden!

Demon har pressats och släppts så om-mixning går inte att göra men det är kul att höra vad ni tycker!

Killen som mixade/mastrade tog "bara" 5 månader på sig att göra jobbet...till slut orkar man bara inte säga: Höj basen! fler gånger.... Sad but true.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter helt ok detta... Känns dock som ljudet har betydligt mycket mer potential. Ljuden känns bra separerade från varandra kanske lite höga gitarrer men det är nog mest smaksak. Välspelat är det också. Men allt känns så tunt tyvärr Inget tryck i kaggen lite lam bas och inget riktigt smack i virveln heller tycker jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det låter platt och tunt om mixen, ingen botten nånstans. Hoppas ni låter någon annan mixa nästa gång om ni upplever att han inte kunde leverera vad ni ville ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi hade önskat att det skulle vara mer tryck i basen som på så sätt skulle ge mera botten men det gick inte att få enligt mixkillen... Förstår inte men utan att säga för mycket kan jag väl vidhålla att han lovade mer än han kunde hålla....

Men men som sagt det är en demo och vi ska ha ett fetare ljud på skivan som kommer framöver! Tack för alla åsikter

Link to comment
Dela på andra sajter

Jackbob (oregistrerad)

Jag gillade gitarrljudet mycket, det är ungefär sådär jag själv vill ha det. Vad använde ni för grejor till inspelingen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi spelade in gitarrerna i ett Pro-Tools HD3 system.

Den ena gitarren gick genom en Marshall Mode Four 4x12:a, uppmickad med 2 mickar, en SM 57:a och en Beta 57:a. Signalen gick genom en TL Audio M3 Tubetracker som har en fantastisk EQ där jag rattade bort vissa frekvenser och lade till vissa.

Den andra gitarren spelades in genom en Peavey 5150 med tillhörande 4x12 låda och samma uppmickning som ovan ungefär och samma signalväg till mixerbordet.

Visa solon spelades in med en AKG 414C som mick på stärkaren.

Vid mix kördes gitarrpaketet genom EQ, ISA 430, LA 2 Kompressor och en Telefunken limiter enligt killen som gjorde det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi lirar ju den musiken vi tycker om så visst finns det paralleller dit. 😱

Det är jag själv som sköter sången.

Okej, bra att veta inför kommande släpp! 🙂

Tack för din åsikt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha en från Her whisper, trevligt. :rolleyes: Vi har ju bytt länkar på våra hemsidor.

Det blir inte samma kille som mixar plattan som mixade demon kan jag lova.

Den niten går man bara på en gång.

Tack för din åsikt iaf! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för en aha upplevelse på hagarocken!

Får väl vara ärlig o erkänna att jag inte riktigt begriper mig på er genre...-men att se er live var riktigt imponerande! Satans vilken energi ni levererar...snortajjta ljudmassor som t.o.m fick mig, att lite diskret, vifta undan myggen i takt...

Ni låter 10000 gånger bättre live än på demon ni postat här ...övriga forumister har redan påpekat bristerna, men utöver dessa så tycker oxå att de feta stråkmattorna ska ges lite mer utrymme...

Lycka till med den kommande skivan!

Från gubben i SLASH... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi hade önskat att det skulle vara mer tryck i basen som på så sätt skulle ge mera botten men det gick inte att få enligt mixkillen...

...haha årets newbieskämt 😉 ;)

Håller med om det mesta som sagts här innan. Tycker arrangemanget är bra, följsamt. Gillar den lugna delen. 🙂

Ni spelar bra, det hörs att ni kan era grejer men som sagt ljudbilden kan förbättras.

Rock on dudes. 😄

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt gött tycker jag. Välspelat och bra driv. Inget att klaga på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gott spelat och framfört! Tyvärr gör den märkliga mixningen (som låter som en mix för att bedöma kompgitarrljudet - är ni säkra på att ni fått rätt version?) att låten inte kommer till sin rätt. Jag hade gärna velat höra vad basisten spelar tex 😏

Lyssnade på era låtar på hemsidan och det verkar faktiskt som om de flesta lider av samma mixproblem. Kommer ni att mixa om någon av dem i närtid?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju skitbra...snällt och styggt på samma gång.

Är du medveten om att du låter som "Stanne" i Dark Tranquillity...som för övrigt är sveriges andra bästa deathröst efter Björn Strid...Grymt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Vi hade önskat att det skulle vara mer tryck i basen som på så sätt skulle ge mera botten men det gick inte att få enligt mixkillen...

...haha årets newbieskämt 😄😲

Jag ska förtydliga lite tor jag. Visst kunde han säkert fixa mer bas men han menade på att den var dovt inspelad och inte lät bra.... Efter över ett års arbete och hundra samtal till honom om mixen orkade jag helt enkelt inte tjata eller vänta längre. Vi fick ta att basen var dåligt mixad helt enkelt. Sorgligt men sant.

Alla i bandet hoppas också att ljudbilden ska bli bättre på skivan, annars är det ju ingen idé att släppa den... 😉

Till gubben i Slash:

Tyvärr såg jag inte er då jag hade fullt upp med att fixa fram demos och T-shirts till spelningen. 😄

Men tack för dina åsikter och för att du kan uppskatta musik som du inte förstår dig på som du själv säger. 😄

Frågan som återstår är bara..vem är du?

Till Thomas:

Vi hade med önskat höra bättre vad basisten lirar fast vi redan vet det. 😄 Lyssnade du på låtarna från samma demo eller på gammalt material med?

Vi kommer inte att mixa om dem igen, i så fall spelar vi in dem igen tillsammans med andra låtar och gör en hel platta som vi har planer på.

Till Cobra:

Jag har fått höra det här förut i en recension. Personligen är jag inte så förtjust i Stannes röst men så länge alla som lyssnar på oss gillar det är jag glad! 😎

Tack för alla era åsikter!

Edit: fan vad jag suger på funktionen citera och att använda smileys är jag bra glad i...

Redigerat av the_Voice
Link to comment
Dela på andra sajter

Till gubben i Slash:

Tyvärr såg jag inte er då jag hade fullt upp med att fixa fram demos och T-shirts till spelningen. :rolleyes:

Men tack för dina åsikter och för att du kan uppskatta musik som du inte förstår dig på som du själv säger. :rolleyes:

Frågan som återstår är bara..vem är du?

ha, ha....här går man och tror att man är stor idol..

Alltså, -första bandet ut på hagarocken var min grabbs band "Slash" (kidsen från Vislanda) -eftersom dom inte har fått fatt i någon basist än så hoppar jag in....-harvar oxå bas i "Tribe Vibes".

Tjohopp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...