Guest Burnin Sven Posted May 19, 2006 Posted May 19, 2006 Dessvärre kan jag inte länka direkt till den här låten bara till sidan den ligger på. Låt nr 4 Goodwill Coat. http://www.soundclick.com/bands/pagemusic.cfm?bandID=431939 Brukar lyssna på den här när jag ska mixa nåt akustiskt men kommer ju aldrig i närheten ens. Givetvis är det ju proffs både på liret och inspelningen men fan man borde ju komma halv vägs i alla fall men tji. Göran
Nelerion Posted May 20, 2006 Posted May 20, 2006 Jag misstänker att dom har en ganska dyr mikrofon och en nysträngad gura. Sen gäller det nog att rikta mikrofonen bort från "lådan" för att inte få med så värst mycket bas. Hur dom har mickat fiolen har jag inte en aning om men bra som sauden låter det iaf.
lavrell Posted May 20, 2006 Posted May 20, 2006 Dessvärre kan jag inte länka direkt till den här låten bara till sidan den ligger på. Låt nr 4 Goodwill Coat. http://www.soundclick.com/bands/pagemusic.cfm?bandID=431939 Brukar lyssna på den här när jag ska mixa nåt akustiskt men kommer ju aldrig i närheten ens. Givetvis är det ju proffs både på liret och inspelningen men fan man borde ju komma halv vägs i alla fall men tji. Göran Man kan aldrig återskapa ett sound utan en viss kvalitet på grundmaterialet. Bra musiker och bra instrument är inget man kan skruva fram. Så enkelt är det. Har man ett bra rum och dessa musiker och instrument så låter det säkerligen skitbra bara man drar upp reglarna och sedan får man finlira med mixningen för att nå detta bra resultat.
Guest musik Posted May 20, 2006 Posted May 20, 2006 Hej! Imponerande. Tyckte faktiskt främst om sångljudet. Däremot var jag tveksam till pianot. Bra mikar är en förutsättning. En riktigt bra allroundmik (för sång, blås, stränginstrument m.m.) är ju nästan viktigare än bara ett riktigt bra instrument. Miken kan man ha på "alla" låtar... 😮 :musik
Guest Burnin Sven Posted May 20, 2006 Posted May 20, 2006 Jag tror det är främst rummet och sen mickar och preampar och kompressorer. I det här fallet så tänkte jag inte så mycket på musikerna utan mest ljudet och separationen i ljudbilden som jag tycker är outstanding. Att få allt att låta så tydligt så lagom högt och ändå kunna dra på med leadsången det verkar lite trolleri 😳 . Nåväl tack för tipsen. Göran
Recommended Posts