Könstige Posted May 19, 2006 Posted May 19, 2006 Hej!! Vi har en liten studio där vi vill ha en bättre lyssning & en bättre talkback. Vi har ett inspelningsrum & ett kontrollrum. Vi har en dator med Cubase, & ett Roland Edirol FA-101. Våran nuvarande lösning resulterar i att vi får samma lyssning i inspelningsrummet & kontrollrummet. Vad är enklast för att LÄTT kunna få separata lyssningar? Vi har funderat på både Bigknob & ett mixerbord (med bra preamps = ganska dyrt). Vad använder ni?? Mvh Den könstige
Piccazzo Posted May 19, 2006 Posted May 19, 2006 (edited) Vi har Bigknob och Samson C-control varav Bigknoppen är bättre. Om du menar med separat lyssning m.a.o att sångaren har reverb och ni har torr behöver ni ett ljudkort med minst 4 utgångar för att kunna separera lyssningen. Men det har ni ju såg jag när jag kollade in erat ljudkort. Men bigknob är helt klart att rekomendera. Edited May 19, 2006 by Piccazzo
Könstige Posted May 19, 2006 Author Posted May 19, 2006 Vi har Bigknob och Samson C-control varav Bigknoppen är bättre.Om du menar med separat lyssning m.a.o att sångaren har reverb och ni har torr behöver ni ett ljudkort med minst 4 utgångar för att kunna separera lyssningen. Men det har ni ju såg jag när jag kollade in erat ljudkort. Men bigknob är helt klart att rekomendera. Det jag menar med separat lyssning är att få två helt olika lyssningar.. te.x. så vill vi inte ha klicket lika starkt i kontrollrummet som i lurarna i inspelningsrummet. Men det är ju inte värre än att lägga klicket på en egen utgång & sedan köra in det i ett mixerbord eller i en bigknob.. Då är frågan: ett mixerbord eller Bigknob? Hmm.. man får ju inte så mycket mixerbord för under 4000:-.. ..Så svaret är kanske givet..?
KillwithSkill Posted May 19, 2006 Posted May 19, 2006 (edited) Du kan ju köra med aux från ditt inspelningsprogram. Men det kräver mer från dator och mer kanaler ut från ljudkort. Dessutom nån form av hörlursförstärkare till lyssningen. Sen om det ska vara stereo eller i mono. Ett annat alternativ till bigknob är presonus central station http://www.presonus.com/centralstation.html Edited May 19, 2006 by KillwithSkill
Recommended Posts