Jump to content
Annons

Min bärbara dator tvärdör när jag startar PT...


the_Voice

Recommended Posts

Hello ppl!

Jag köpte mig en bärbar PC (eller släpbar kanske) HP pavilion zd7000 för ett tag sedan. Det är en 3.2 GHz, 1Gb RAM och 100 GB hårddisk.

När jag försökte starta PT så får jag ett långt medelande på en blåskärm och 2 sekunder senare startar datorn om. Jag hinner inte läsa meddelandet och har ingen aning om vad jag ska göra.

Felet upptår när jag väljer att spara min session på datorn, just när jag klickar på Spara.

Hoppas någon vet vad jag ska göra för att lösa problemet...

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hello ppl!

Jag köpte mig en bärbar PC (eller släpbar kanske) HP pavilion zd7000 för ett tag sedan. Det är en 3.2 GHz, 1Gb RAM och 100 GB hårddisk.

När jag försökte starta PT så får jag ett långt medelande på en blåskärm och 2 sekunder senare startar datorn om. Jag hinner inte läsa meddelandet och har ingen aning om vad jag ska göra.

Felet upptår när jag väljer att spara min session på datorn, just när jag klickar på Spara.

Hoppas någon vet vad jag ska göra för att lösa problemet...

😏

Inte helt enklet att svara på, behövs mer info...

version av ProTools?

vilken typ av digi hårdvara?

OS, Xp antar jag men vilket service pack?

Har du kollat compat listan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen annan som kan hjälpa mig?

😕

Är hårdvaran (cpu, chipset mm.) i din dator godkänd enligt listan som "aolsson" länkade till?

Hör med killarna på duc.digidesign.com annars, men om du skall få hjälp där så behöver de veta det mesta i hårdvaru- och mjukvaruväg som finns i din dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju typiskt att det alltid ska vara så meckigt att få saker att fungera, jag hartar ju att krabba med sånt. Iaf när man måste ha tag på gud o alla människor för att låsa nått simpelt...men men det är väl så det är antar jag 🥰

Sådär nu har jag gnällt av mig lite, får väl kontakta nån kunnid på Digidesign då kanske.

Kollade som hastigast i den listan men hittade inte min dator där....

Ingen annan som kan tipsa om något?

Tack så här långt iaf!

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag försökte starta PT så får jag ett långt medelande på en blåskärm och 2 sekunder senare startar datorn om. Jag hinner inte läsa meddelandet och har ingen aning om vad jag ska göra.

Kanske liten hjälp; gå på kontrollpanelen, System, välj fliken avancerat, Start och återställning-inställningar. Ändra så att datorn inte startar om automatiskt. Så hinner du kanske läsa/skriva av blå skärmen.

Högerklicka på Den här Datorn, välj hantera - kolla loggarna och se om det finns några ledtrådar där.

Hoppas detta är till någon hjälp för dig...

Link to comment
Dela på andra sajter

En sån åtgärd var precis vad jag var ute efter...

Får felmeddelandet: BAD_POOL_CALLER

Det säger mig inte ett smack...

Vidare står det att om problemet kvarstår ska jag inaktivera alternativ för BIOS-minnet som exempelvis cashing eller shadowing.

Det låter väl sådär i mina öron men det kanske är precis rätt åtgärd som löser mitt problem eller vad tror ni?

Återigen tack för hjälpen! Alla tips är välkomna

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har uppdaterat kontinuerligt via Windows update hela tiden om det är det du menar?

Nej, inte Windowsuppdateringar. Drivrutinsuppdateringar som t.ex. grafikkort (Nvidia eller ATI?)

Link to comment
Dela på andra sajter

puremusic (oregistrerad)

När jag installerade PT på min laptop så började jag med 6.4 som kom

med min 002 rack, trots att jag hade 7:an.Kunde ha gått direkt på 7.

I alla fall, jag minns att datorn crashade på 6:an, men jag tänkte att det

kanske löser sig när jag kommer till 7.(Gick igenom varje uppdatering i nummer

ordning mitt nöt.)Men det löste sig, sen 7:an har allting fungerat perfekt.

Så mitt råd är att uppdatera om du har möjlighet istälet för att gå igenom

en frustrerande felsökning.

Acer Aspire 9504

Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Pro-Tools 6.1 i burken just nu och kör på en DIGI 002:a.

XP som operativsystem med Service Pack 2.

Kollade lite snabbt på listan men hittade ingen hjälp.

sorry, missade det.. läste inte tillräkligt noga...vad jag minns så kom stödet för SP2 inte förens i 6.4 cs9

Från vår site..

Digi 002 and Digi 002 Rack owners with Windows XP Service Pack 2 will also need to download Pro Tools LE 6.4cs9 after installing Pro Tools LE 6.4 for Windows XP.

kanske kan va något?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

En ny fråga har dykt upp efter hand som jag försökt lösa mitt problem...och det har tagit tid vill jag lova!

Är det så illa att endast from PT 7.0 finns det stöd för hyperthreading?

Har ju två simulerade kärnor i min burk...grr

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en

Fujitsu Siemens AMILO A Windows XP Home SP2 1024 Mt AMD Turion 64 ML-37

har otroligt nog fått protools 7.1 m-powered

nuendo 3

reason 3.0

att all fungera utan några problem

Fast jag har all instalerade och hoppar fritt mellan programmen.

Kallar det tur!

protools brukar det vara problem med vanligtvis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var nog lite otydlig...

Jag uppdaterade (efter massor med strul) till PT 6.4 eftersom jag har service pack 2 i min nya dator. Men om jag dessutom har Hyperthreading hjälper det inte med 6.4? Det var min fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste jag ha 7.x för att klara Hypethreading eller går det bra med 6.4 med?

Anyone?

Har för mig att 6.4 inte klarar Hyperthreading, men är ej säker på detta.

Kolla upp det på digidesigns hemsida och avaktivera HT i bios isåfall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som firewire strul. När du försöker starta PT så försöker väl programet

få kontakt med ljudkortet (om du nu kör firewire). Kolla upp drivisarna till FW kortet både hos tillverkaren och på supporten på DigiDesign. Kolla även att du har ljudkortet igång i innan du startar PT och inte efteråt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja.

Jag hade liknande problem. (Dock inte med PT). Efter att ha felsökt min laptop på alla möjliga ställen, så bytte jag hårddisk. Efter det så funkade det utan problem. Hårddiskar är känsliga och trots att man är försiktig med laptopen så kan dessa komma till skada. (Hårddiskarna är ju fortfarande mekaniska). Det är värt ett försök kanske.

Ett annat tips är att om/när du köper nya datordelar såsom firewirw/usb-kort, osv, köp då från ett känt märke. Då är chansen större att det drivrutinerna blir uppdaterade.

Lycka till 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Av någon anledning fungerade allt plötligt idag när jag startade programmet.

Lysande tänkte jag och gjorde lite testinspelningar. Men vad händer...plötsligt blir det tyst en sekund, sen kommer ljudet igen...glapp i kabeln till guran funderar jag...men den är ju sprillans ny! Det händer igen och igen och igen...

Har aldrig upplevt detta förut. Nån som vet va det kan vara?

Ökade buffersize men det hjälpte inte..

Det blir tyst en sekund vid uppspelning för att sedan komma tillbaka igen.

Vid inspelning upphör programmet att spela in när det händer...

Faan vad trött jag blir!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har uppdaterat till Pro-Tools 7.1 nu och...gissa om jag blev förvånad..problemet löstes. INTE!

Det uppstår fortfarande en sekunds tystnad ibland bara sådär. Increase Buffersize står det men det ska faen i mig icke behövas när jag bara spelar in en enkel elgitarr.

Någon som kan ge mig indikationer på vad som är fel eller vad som kan göras...?

Är lite smygdesperat

Redigerat av the_Voice
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...