Jump to content
Annons

in ear - gjutna eller inte?


Oskar_E

Recommended Posts

Annons

Eftersom det är ett krig med digitaltv så så dom flesta modeller utanför senastedatumgränsen. Allt vid 800MHz med undantag för en lucka mellan 863-865 MHz finns det inga tillstånd för. Så kolla upp att det använder mellan 470-790 MHz. Annars kommer du få problem.

Finns massor som är kanon men är tyvärr inom samma arbetsområde som digitaltv och är idag "olagliga"

Läs mer på PTS hemsida

I första hand: Sennheiser ew 300 IEM G3, följt av Shure PSM1000 är vad jag skulle rekommendera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan KWS

 

Tack för ditt svar. De system du länkade till kändes dock lite dyra då jag inte är heltidsmusiker. Men vad tros om detta? Det ligger på 700 bandet också

 

http://www.thomann.d...e215_set_q3.htm

Sedan antar jag man får vara beredd att byta dessa efter ett år då kanske då tillständ för dessa band endast kunde ges till 2013 eller något sådant.

 

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där lär fungera absolut!

Av egna erfarenheter så tycker jag Sennheiser har överlag bättre bodypackar, då dom spelar mkt starkare och komprimerar inte lika mkt än Shures system. Dessutom mindre brus och mindre dropouts än Shure's system. Så brukar det vara på billigare system. Men med PSM700/1000 så är det väldigt mkt stabilare, men så kostar dom också.

Sennheiser's billigare system behåller dock kvalitén bättre än Shures billigare system. Men detta kan naturligtvis har blivit förbättrat. Var ett tagsen jag körde med Shure's InEar.

Kolla så att "öppet köp" finns ifall du skulle ångra dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Hur gick det för mig då? Jag snålade (som tur var tror jag) och köpte Jays A-Jays two, det blev ca 500 kr med frakt... Testade dem live och de gav ett riktigt bra ljud på mina backtracks, lite förhöjd diskant o bas jämfört med riktiga lurar. Och det funkade ju bra att lyssna, och knepigt nog sitter de kvar väldigt bra i mina öron, det har ingen av de andra minst tio in-ear jag köpt gjort.

Men när jag sjöng blev det bara skit, min egen röst försvann på nåt mkt konstigt vis, denblev ett distat konstigt ljud långt borta fast jag hissade sångregeln på mixern alldeles för mycket. Det blir väl nån sorts utsläckning av den egna rösten där inne. Skit...

Man kansk borde fasvända lurarna för att få fram sångljudet?

Hej!

Jag e ny på forumet. Jag har ett Sennheiser ew300 IEM G2 system men iem som följer med är totalt värdelösa (tycker jag & polarn som har samma system). Började fundera på gjutna custom molded, sökte en massa på nätet & hittade bl.a. denna sida http://www.howtogeek.com/57481/how-to-make-custom-silicone-ear-molds-for-your-in-ear-monitors/ om hur man enkelt kan gjuta sina egna in ear plugg. Silokonet (Silikongummi 300g FORMMATERIAL 249kr räcker till en hel drös med avgjutningar) för att gjöra avgjutningar kan man köpa på http://www.artistica.nu/. Om du väljer rätt modell/modeller på de iem du använder vid gjutning kan du skifta mellan dem för att testa vilka som låter bäst. Jag själv har testat med dels de som följde med G2 systemet, två par Sony & Sony-Eriksson & ytterliggare ett par Sennheiser (tror att det är modell ie4 inte säker men de låter överlägset bäst av dessa) Även de från G2 systemet lätt mycket bättre med silikonavgjutningen i örat. var noga med att "trycka" in lite silikon i taget (rulla en lång sträng) för att få ut luften i örat. Tryck in hörluren du får förmodligen göra om proceduren några gånger innan det blir bra. istället för att göra hålet med en skalpell (har provat) tog jag ett mässingsrör med ungefär samma diameter som "hörlurens monitordel", tog en fil & filade den vass, voila suveränt enkelt att göra hålet (& i mitt tycke bättre ljud, kan ju vara inbillning). Du får själv testa om du vill att "silikonsnabeln" in i ska gå hela vägen in eller om du vill ta av den en aning. Personligen tycker jag att jag får lite bättre basljud om jag tar av en bit (då jag spelar bas vill jag höra vad jag spelar). Vad som är bekvämast ja de e upp till dig.

Om jag inte kommer ihåg fel så så funderade du (Guitar Nillson) tidigare i tråden angående "storleken" på monitorerna, bara i öronkanale eller täcka halva örat.

Jag hittade denna sida: http://www.beltone.com/products/custom-earmolds.aspx

En bit ner hittas följande info (även fast det gäller hörselnedsättning antar jag att samma sak gäller även för de utan hörselnedsättning)

Canal earmolds are similar to dome-style earmolds. They're made from the canal portion of the impression, and are designed to be inconspicuous, while providing good ear retention and a customized fit. Canal molds require a relatively long ear canal to fit properly. No portion extends into the concha bowl—they're completely contained within the canal.

Full-shell earmolds provide maximum ear retention, and are sculpted by the lab for a natural appearance. Full shells help prevent feedback, full shells work well for moderate to severe hearing loss.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
  • 2 år senare...

Hej

Jag är på jakt efter ett par in-ear lurar. Jag har ett par gjutna ER proppar från Bellman som jag tänkte använda, finns det några som iem som passar i dämpsatts-hålet?

Nån som har testat?

Hej, vet att det är länge sedan men provar ändå. Hittade du något som går att köra med Bellmans ER-skydd som kan användas som "adapter" till t ex ER4 PT?

Mvh / Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...