Jump to content
Annons

in ear - gjutna eller inte?


Oskar_E

Recommended Posts

Tjo.

Har kört med in ear-monitors live nu ett tag och är fett nöjd! Men jag har börjat fundera på att uppdatera mina lite sämre stereo-hörlurar till nått mer proffsigt. Just nu använder jag sonys varient på the plug, en sånn liten skärmande plugg som låter grymt bra men dock inte sitter i så bra...

Vad jag har tänkt mig är viktigt förutom att det låter bra och skärmar ljud utifrån är att dom sitter kvar i örat även om man rör på sig en del. Har sett att folk har en massa olika proppar som med medhör live som ser ut att sitta grymt bra men jag har inte sett var man köper dessa. Jag har också hört att man kan få gjutna öronproppar med möjlighet att få in monitor i dom men hittar nada på nätet om det...

Annars finns ju shure's varienter men har inte hittat så många återförsäljare i sthlm-området som har dessa så jag har inte fått en chans att pröva..

Någon som har lite erfarenhet eller så??

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jo, har ju tittat till dom där. Men jag menar mer om det finns några pluggar man kan köpa som sitter i bättre än vanliga pluggar men som inte är gjutna och svindyra. Typ saker man kan fästa bakom ögonen eller så.... 8)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör med två olika in-ear hörlurar beroende på gig och situation. Men båda kommer från Bellman.

Den första är hårdgjutna in-ear hörlurar, som är ungefär samma som alla proffs har men kostar det så smakar det. 10 papp är inte direkt billigt!!! Bellman för tyvärr inte dessa lurar längre, men det finns inte bättra lurar att få.

Ofta använder jag dock en annan lösning. Man köper ett par formgjutna hörselskydd.

Etymotic

De små rackarna är nästan linjära i dämpningen, så det känns inte som man har stoppat trolldeg i örat (basigt och bumligt). Dessutom kan man köpa olika dämpningar för olika situationer 9, 15 och 25dB. Skitbra på rockkoncert vare sig man står bakom mixerbordet eller headbangar längst fram.

Sedan finns det en liten adapter som har samma form som dämpsatsen. Med adaptern kan man sedan montera ett par ER-6 earphones till dem. Isolationen och ljudet är faktiskt kanon. Hade jag vetat att det skulle bli så bra hade jag förmodligen aldrig köpt de dyrare in-ear. Adapter och hörlur

Hörlurarna finns att köpa i Sverige, hörselskydden fixar man hos en audionom, som provar ut och skickar till Bellman, och adaptern fixar man från England (finns ingen som har i Sverige, har en Englands-adressen om nån är intresserad).

Visst, det blir dyrt. Men har man tinnitus så vill man gärna ha den hörsel som finns kvar. Dessutom så slipper man huvudvärken från de pluggar som alltid spänner och trycker i örnen eller pinnar som sticker ut och blir riktigt skojiga om man glömmer det när man svarar på walkie-talkien. 😄 Provade att ha dem instoppade i 10 timmar och jag märkte inte ens av dem, mer än att jag fick höja stereon lite. Slapp dock ventilations- och datorbruset!

Tappa dem är i princip omöjligt. Öronkanalen är inte formad som en tratt utan är oftast lite större innanför ingången. Dessutom är örongången svängd, så man måste vrida pluggen för att stoppa in eller ta ut den. Han som tappade sina då? Får jag gissa? Han tog ut en proppen för att limma på en brud och tappade den för att brudens macho-grabb knuffade undan honom. Och vips, så öppnade han handen och tappade dem i röran... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 år senare...

Tar upp en gammal tråd.. Är på jakt efter ett par bra inear. Jag har gjutna öronproppar med filter 9.15 o 25. Jag sitter mycket o övar med musik i öronen, trummor och skulle vilja ha bättre ljud. I ju med att jag har bra trumljud med dom gjutna öronproppar så vill jag egentligen bara på det addera musiken. Är det npgon som har testat Hearsafe HS 15.2 t.e.x?

Annars har jag funderat på BeyerDynamic DT 250? Nån med ett bättre förslag på det?

Redigerat av westerlu77
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju ett par alternativ helt klart....

När det kommer till in ear så tycker jag att du ska kolla upp Ultimate Ears.

Gör fasa bra dual-drive proppar som levererar tryck nog åt en trumslagare.

Dessutom finns det övergångar från Fisher Amps där du kan sätta i de flesta märken av proppar till dina redan gjutna Elacinpluggar.

Kör du i Elacin så kommer du tappa lite bastryck med en övergång men fortfarande fantastiskt mycket billigare än Bellman Symphons drivers.

De klarar dessutom inte av dom ljudtryck en musiker oftast behöver.

Ultimate Ears gör en propp som heter Pro 5!

Strax under 2 lakan med dubbla drivers och lirar 119 dB om man så vill.

Lycka till!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Svenska Jays har fina prisvärda pluggar också. Bra och snabb service dessutom. Kolla in http://www.jays.se/products/earphones/q-jays-custom-molds.html

Läste lite reviews på nätet om dessa. Verkar allt annat än bra för något annat än mega-bass-cool-dude-ipods. Jag har dock inte provat själv, men det ringde varningsklockor när

jag var på väg att beställa. Och jag hittade inga alternativ vilket gjorde mig ännu mer skeptisk...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast nu menar ju jag Q-jays Custom med formgjutna silikonsnäckor av Bellman & Ssymfon. Dom är väldigt prisvärda som in-ear monitorer.

Läste lite reviews på nätet om dessa. Verkar allt annat än bra för något annat än mega-bass-cool-dude-ipods. Jag har dock inte provat själv, men det ringde varningsklockor när

jag var på väg att beställa. Och jag hittade inga alternativ vilket gjorde mig ännu mer skeptisk...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju ett par alternativ helt klart....

När det kommer till in ear så tycker jag att du ska kolla upp Ultimate Ears.

Gör fasa bra dual-drive proppar som levererar tryck nog åt en trumslagare.

Dessutom finns det övergångar från Fisher Amps där du kan sätta i de flesta märken av proppar till dina redan gjutna Elacinpluggar.

Kör du i Elacin så kommer du tappa lite bastryck med en övergång men fortfarande fantastiskt mycket billigare än Bellman Symphons drivers.

De klarar dessutom inte av dom ljudtryck en musiker oftast behöver.

Ultimate Ears gör en propp som heter Pro 5!

Strax under 2 lakan med dubbla drivers och lirar 119 dB om man så vill.

Lycka till!

/Cruncharn'

Jag är inte med på hur det går till om man vill använda sina Elacin proppar och kunna lyssna på musik samtidigt från en ipod t.e.x..Vad använder man från mina proppar och filter och vad adderar man för att få in ljudet via propparna?

Jag fattar inte riktigt hur det går till..

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Fast nu menar ju jag Q-jays Custom med formgjutna silikonsnäckor av Bellman & Ssymfon. Dom är väldigt prisvärda som in-ear monitorer.

Sjävklart, men samma lur finns med standard proppar också.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...

Nu blev jag lite sugen igen.. Jag har gått och funderat ett tag men inte fått tummen ur men så beställde jag en massa trumskinn från Thomann och då beställde jag också ett par Hearsafe

http://www.thomann.de/se/hearsafe_hs_15_2w.htm

Jag har provat dom några dagar och dom funkar med mina vanliga gjutna proppar och dessutom sitter dom förvånansvärt bra på!

Det som får mej att tveka trots allt är att jag har för lite bas i dom, i alla fall som trummis. Jag måste eq:a järnet för att få någon botten i basen.

Jag fick även se detta företag i Sthlm, någon som vet något?

http://hearu.nya-ebutik.se/custom

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Hejsan

Jag har tappat bort mina gjutna proppar och täntke då att jag ska försöka skaffa ett par bra in ear system istället då jag som pianist är så beroende av god medhörning på scen eftersom jag inte har någon medhörning alls från instrumentet.

Det som jag blev sugen på va Ultimate Ears 4 pro. Men min fråga är att hur passar dessa? Vad jag fattar det som så ska de gjutas men om man väljer Buy now från deras sida så verkar man kunna beställa direkt. Någon som beställt från dem och hur gick ni till väga?

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har beställt ett par Q-Jays för 1995 kr, De är visst de minsta inears som finns både ytterdelen och den man petar in i hörselgången och har lösa utbytesploppar som är så små som XXS, det har inga andra. Jag resonerar som så att om jag bra hittar en propp som är tillräckligt liten att jag får in den i mina supersmala hörselgångar behöver jag inte ha nån svindyr gjutning alls. 2000 spänn är tillräckligt dyrt för nåt som ändå knappast kan låta lika bra som riktiga lurar för 1500. Berättar sen vad jag tyckte om dem...

http://www.jays.se/products/earphones/q-jays.html

Det finns massor av rewiewer att hitta på nätet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag har beställt ett par Q-Jays för 1995 kr, De är visst de minsta inears som finns både ytterdelen och den man petar in i hörselgången och har lösa utbytesploppar som är så små som XXS, det har inga andra. Jag resonerar som så att om jag bra hittar en propp som är tillräckligt liten att jag får in den i mina supersmala hörselgångar behöver jag inte ha nån svindyr gjutning alls. 2000 spänn är tillräckligt dyrt för nåt som ändå knappast kan låta lika bra som riktiga lurar för 1500. Berättar sen vad jag tyckte om dem...

http://www.jays.se/products/earphones/q-jays.html

Det finns massor av rewiewer att hitta på nätet.

Alternativt hade du ju kunna köra med lurar live istället för in-ears. Dessutom hade du nog sett väldigt läcker ut i ett par ljusgrå DT-100. 😉

20080906-jts14b1eakuhs72s4q7j2hwf2c.preview.jpg

Roger Waters och DT-100

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Jag har tappat bort mina gjutna proppar och täntke då att jag ska försöka skaffa ett par bra in ear system istället då jag som pianist är så beroende av god medhörning på scen eftersom jag inte har någon medhörning alls från instrumentet.

Det som jag blev sugen på va Ultimate Ears 4 pro. Men min fråga är att hur passar dessa? Vad jag fattar det som så ska de gjutas men om man väljer Buy now från deras sida så verkar man kunna beställa direkt. Någon som beställt från dem och hur gick ni till väga?

MVH

Anders

Du ska ju skicka in dina avgjutningar. Tror du ska skriva ut ett dokument efter att du beställt och betalat där det står nåt serienummer och dina uppgifter som du skickar in med dina avgjutningar.

Först då tillverkas dom.

Jag ska faktiskt slå till på deras 18 Pro men måste spara lite först 😉 Hehe!

Link to comment
Dela på andra sajter

aha...Då förstår jag. Jag undrade just hur detta med att skicka in avgjutningarna skulle gå till men då förstår jag. Blir till att lägga undan lite pengar till detta då. Jag tar nog de mindre 4 pro eller 5 pro. Tror det duger för mig 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga bara. Vet ni hur det blir med momsen när man beställer från dessa firmor. Går det göra som med thomann att momsen dras direkt, eller hur blir det?

Fråga två är om det går till på samma sätt med Livewires som UE att man betalar och sedan fyller i ett formulär som man skickar in med sina avgjutningar. Eller finns det någon svensk försäljare man bör gå igenom.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Alternativt hade du ju kunna köra med lurar live istället för in-ears. Dessutom hade du nog sett väldigt läcker ut i ett par ljusgrå DT-100. 😉

20080906-jts14b1eakuhs72s4q7j2hwf2c.preview.jpg

Roger Waters och DT-100

Det är just det jag gjort i flera år... Jag har tom ett par DT-150, men live föredrar jag HD280pro. Jag har så många olika ljud att hålla reda på när jag spelar enmansband att det inte funkar utan perfekt lyssning. Har egentligen svårt att tro att det ska låta lika bra med Q-Jays... Och sen vete f-n om det är nån som bryr sig om jag har stora lurar på skallen.

Bilden är från i lördags på jobbet. Hot Rodden står på golvet på så låg volym att det knappt låter alls, förutom till PAt, tar ljudet dit via RedBoxen.

post-8284-0-97873100-1317670249_thumb.jpg

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Har också funderat på det här med vitsen att gjuta av ytterörat. Om man nu skulle hitta en "propp" som passar exakt i öronkanalen och därmed stänger ute de yttre ljuden, vad blir då vitsen med att gjuta och ha stora grejer i ytterörat?

Märkligt är också att nästan alla propptillerkare bara skickar med proppar som även den minsta i förpackningen är åt h-e för stor för väldigt många öron!? Det måste tex Shure missa massor med kunder på. De verkar ju inte fatta hur många det är som faktiskt har väldig smala öronkanaler. Eller vad fan det nu heter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Har också funderat på det här med vitsen att gjuta av ytterörat. Om man nu skulle hitta en "propp" som passar exakt i öronkanalen och därmed stänger ute de yttre ljuden, vad blir då vitsen med att gjuta och ha stora grejer i ytterörat?

Märkligt är också att nästan alla propptillerkare bara skickar med proppar som även den minsta i förpackningen är åt h-e för stor för väldigt många öron!? Det måste tex Shure missa massor med kunder på. De verkar ju inte fatta hur många det är som faktiskt har väldig smala öronkanaler. Eller vad fan det nu heter.

Det här var svårt. Kan du inte köra med dina DT-150 och starta en rullband vs hårddisk tråd istället? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Dom skulle ha ett alternativ med gjutna proppar till Iphonen oxå då dom som följer dom får jag fan inte att sitta kvar i mina öron i alla fall. Inte utan gaffa runt pallet.

Kanske liiiiiiiiite off topic men det bjuder jag på 😄 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick ett tips om ett märke som är JH Audio som skulle vara ännu bättre än ultimate ears. Någon som testat dessa eller använt båda sorterna?

Jag är nog mest sugen å JH11 i så fall bland deras sortiment.

http://www.jhaudio.com/

MVH

Anders

Du som verkar vara en mkt noggrann person har antagligen ratat Q-Jays? Varför?

Ju mer jag tänker på det här med gjutna grejer i ytterörat ju mer fel verkar det. Om man kan helt tätt med en smal propp i själva hörselgången, vad är då vitsen med stora grejer i ytterörats tratt?

Har inte fått mina Q-Jays än...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte ratat dem än, men de personer jag pratat med har ännu inte rekommenderat dessa. Utan det har varit UE eller då JH Audio. Och dessa personer är några jag litar en hel del på. Speciellt en av dem som just tipsade om JH Audio.

Men jag håller på att kolla upp flera olika. Jag va grymt nöjd med mina proppar från bellman och symfon som även gjuter åt q-jays ju. Men jag vet ju inte hur deras snäckor låter och har som sagt inte fått någon feedback på dem och om man gjuter vill man ju vara säker på att man får bra skit och inte blir missnöjd efter ett tag.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte ratat dem än, men de personer jag pratat med har ännu inte rekommenderat dessa. Utan det har varit UE eller då JH Audio. Och dessa personer är några jag litar en hel del på. Speciellt en av dem som just tipsade om JH Audio.

Men jag håller på att kolla upp flera olika. Jag va grymt nöjd med mina proppar från bellman och symfon som även gjuter åt q-jays ju. Men jag vet ju inte hur deras snäckor låter och har som sagt inte fått någon feedback på dem och om man gjuter vill man ju vara säker på att man får bra skit och inte blir missnöjd efter ett tag.

MVH

Anders

Men ändå... Vad är vitsen med att gjuta om det nu går att få helt tätt ändå? Dämpfaktorn på Q-Jays var väl väldigt hög.... 2000 kr är tillräckligt rövarpris. 10.000 är ett rån.

Q-Jays har tvåvägs drivers, bas o diskant, och de låter typ lika bra som Shures dyraste med tre element.

Negativt med Q-Jays jag sett på nätet är att de tystnat ganska snart för några, de har fått nya på garantin. Men jag tror dessa resencioner var från 2009, kanske de ändrat nåt i luren sen dess?

Men det här med specialgjuten ytterdel tycker jag verkar vara lite av ett påhittat/konstlat behov. Ett smart sätt att tjäna grova pengar på några få gram plast.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Ni som vill veta hur det gick för mej så var jag i staterna i augusti. Jag kontaktade JH Audio för att se om dom kunde hinna fixa ett par som skulle skickas till mitt hotell. Jag gjorde ett par avgjutningar i Göteborg för att sedan skickas till JH. Jag hann få dom innan jag stack hem och är supernöjd. Jag beställde ett par JH-16 dels för att jag ville ha lite mer botten i ju med att jag spelar trummor. Allt som allt med frakt och avgjutning så betalade jag 7800:- totalt.

Det finns en firma i Sthlm som tar 11900:- för samma lur så jag gjorde nog ett kap ändå 😉

http://www.audioconc..._tva&artgrp=530

post-11041-0-52513300-1322766183_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gick det för mig då? Jag snålade (som tur var tror jag) och köpte Jays A-Jays two, det blev ca 500 kr med frakt... Testade dem live och de gav ett riktigt bra ljud på mina backtracks, lite förhöjd diskant o bas jämfört med riktiga lurar. Och det funkade ju bra att lyssna, och knepigt nog sitter de kvar väldigt bra i mina öron, det har ingen av de andra minst tio in-ear jag köpt gjort.

Men när jag sjöng blev det bara skit, min egen röst försvann på nåt mkt konstigt vis, denblev ett distat konstigt ljud långt borta fast jag hissade sångregeln på mixern alldeles för mycket. Det blir väl nån sorts utsläckning av den egna rösten där inne. Skit...

Man kansk borde fasvända lurarna för att få fram sångljudet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...