Jump to content
Annons

Ackordföljder


bdatony

Recommended Posts

Satt och lärde mig piano som jag gör mest hela tiden nu för tiden.

Life on Mars har lite roliga ackord och det är en satans bra låt. Tog ut ackorden och spelade lite långsamt och upptäcker att det låter exakt som New York New York...

F

Am/E

Adim/Eb

D

Gm

Bb/F

C7

och så vidare...

Sen har vi ju flickan som alltid vill göra mig lycklig som är som det snabba partiet i Starway to heaven....

Kan ni några fler såna här? Jag vet att det är vanligt men det är lite kul :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 67
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Versen på Beatles "Lady Madonna" har samma ackord som en del av Super Mariotemat, jag roade mej för ett tag sen med att lappa ihop dem till en låt. Men den får jag väl inte lägga upp här...

Link to comment
Dela på andra sajter

Versen på Beatles "Lady Madonna" har samma ackord som en del av Super Mariotemat, jag roade mej för ett tag sen med att lappa ihop dem till en låt. Men den får jag väl inte lägga upp här...

Men du kan tipsa om en hemsida eller liknande 😉

Annars är det ju en klassiker att band "lånar" från Tv-spelslåtar. Fråga Håkan Hellström 😎

För övrigt har vi ju den klassiska Nickleback-grejen där de plagierar sig själva 😄 Inte ackordmässigt, men arrangemangsmässigt. Underbart! 😆

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Life on Mars har lite roliga ackord och det är en satans bra låt. Tog ut ackorden och spelade lite långsamt och upptäcker att det låter exakt som New York New York...

"My Way", tror jag du tänker på. Bowie gjorde det medvetet. Från BBC:

The song strongly resembles Frank Sinatra’s “My Way” – it has identical chords – and with good reason. Back in 1968 Bowie had written English lyrics for a French song called “Comme, D’Habitude”, calling his version “Even A Fool Learns To Love”. It was never released, but soon afterwards Canadian songwriter Paul Anka heard the original version, bought the rights and rewrote it as “My Way”. Bowie recorded “Life On Mars?” as a Sinatra parody in anger at having missed out on a fortune, although the Hunky Dory liner notes state that the song was merely “inspired by Frankie”.
Link to comment
Dela på andra sajter

Life on Mars har lite roliga ackord och det är en satans bra låt. Tog ut ackorden och spelade lite långsamt och upptäcker att det låter exakt som New York New York...

"My Way", tror jag du tänker på. Bowie gjorde det medvetet. Från BBC:

The song strongly resembles Frank Sinatra’s “My Way” – it has identical chords – and with good reason. Back in 1968 Bowie had written English lyrics for a French song called “Comme, D’Habitude”, calling his version “Even A Fool Learns To Love”. It was never released, but soon afterwards Canadian songwriter Paul Anka heard the original version, bought the rights and rewrote it as “My Way”. Bowie recorded “Life On Mars?” as a Sinatra parody in anger at having missed out on a fortune, although the Hunky Dory liner notes state that the song was merely “inspired by Frankie”.

Såklart att det var My Way.... ställer mig oxå i skamvrån.

Visst är det kul det här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Versen på Beatles "Lady Madonna" har samma ackord som en del av Super Mariotemat, jag roade mej för ett tag sen med att lappa ihop dem till en låt. Men den får jag väl inte lägga upp här...

Men du kan tipsa om en hemsida eller liknande 😄

Annars är det ju en klassiker att band "lånar" från Tv-spelslåtar. Fråga Håkan Hellström 😛

För övrigt har vi ju den klassiska Nickleback-grejen där de plagierar sig själva 😉 Inte ackordmässigt, men arrangemangsmässigt. Underbart! 🙂

Varför ändra på ett vinnande koncept? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för mej att Oasis - Don't Look Back In Anger och Pet Shop Boys - Go West har samma ackordföljd, bara att Oasis går dubbelt så snabbt.

Var det inte Village People som gjorde orginalet av "Go West"?

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)
Eagle Eye Cherry - Save tonight

vs

David Bowie - The Passenger

Hrm, host, host.. Iggy Pop hoppas jag du menar!!

Jo, men David Bowie körar ju på den ...

Och har väl producerat oxå?

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för mej att Oasis - Don't Look Back In Anger och Pet Shop Boys - Go West har samma ackordföljd, bara att Oasis går dubbelt så snabbt.

Var det inte Village People som gjorde orginalet av "Go West"?

Japp. Och den har samma ackordföljd som ryska nationalsången. Fyndigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jamen, det finns ju HUR MÅNGA SOM HELST!!! Tex, hur många går i C, AM, DM, G??? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Hårboll (oregistrerad)

Guns and roses - Knocking on heavens door

Thomas Dileva - Mirakelt

Kanske inte dom mest synonyma låtarna =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen har vi ju flickan som alltid vill göra mig lycklig som är som det snabba partiet i Starway to heaven....

Am, G, F, G. Ganska vanlig. All Along the Watchtower. My Heart Will Go On. Dreadlock Holiday.

Bach - "Air" har ju vissa likheter med Procul Harum - "A Whiter Shade of Pale"

Stairway to Heaven har för övrigt inte bara ackorden gemensamt med Spirit - "Taurus".

Stonecake - "Tuesday Afternoon" påminner om nåt, få se nu... jo, det är lite "Can't Take My Eyes off of You" i början där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jamen, det finns ju HUR MÅNGA SOM HELST!!! Tex, hur många går i C, AM, DM, G???  😄

Jag vet väl inte, jag vet ju inet vad hon spelade på pianot! 😄😄😄

Que? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...