DrHans Posted May 18, 2006 Posted May 18, 2006 Hej det jag är ute efter är inte ett par monitorer utan ett par schyssta aktiva hifi högtalare till datorn. Får gärna vara ett 2.1 system. Tidigare hade jag en liten JVC stereo kopplad och den lät ok men saknade väldigtmycke i dom lägre registrena så den vart värdelös när jag ville använda den att jämföra mixar i. I studion har jag ett par monitorer, det här är alltså till min vanliga bruksdator som jag använder till att skriva skit här, surfa, kolla på film och vill även använda för att lyssna på musik i. Jag testade några system på typ Elgiganten o dyl men dom flesta 2.1 systemen har väldigt små högtalare och det lät som om all mid var borta. Just nu har jag en Squier 15watts gitarrstärkare på skrivbordet, så allt blir sunkigt ljud i mono. Men alltså till frågan, är det någon som har ett aktivt 2.1 system och tycker det låter bra så kan ni väl rekomendera namn och var man får tag i det. Tacksam för svar/ Docktorn
Claes Holmerup Posted May 18, 2006 Posted May 18, 2006 Jag har ett par Altec-Lansing, som faktiskt låter helt ok för att vara datorhögtalare. Det är två smala sattelliter med diskanter riktade rakt fram och en mellanregisterhögtalare riktad ner i bordet - och så en sub som är betydligt större än sattelliterna. Kommer tyvärr inte ihåg vad modellen heter så här på rak arm...
DrHans Posted May 19, 2006 Author Posted May 19, 2006 Hej Claes, vart finns dom att få tag i då och vad ligger dom på i pris ungefär?
Light Head Posted May 19, 2006 Posted May 19, 2006 De flesta lågpriskedjor brukar ha det du letar efter.. Inget illa menat, men de säljer ju sådant!
DrHans Posted May 19, 2006 Author Posted May 19, 2006 De flesta lågpriskedjor brukar ha det du letar efter.. Inget illa menat, men de säljer ju sådant! Jag vet! Jag har varit på, Elgiganten, Onoff, Power, ComputerCity. Jag har lyssnat på några men som jag skrev, dom jag lyssnade på saknade all mid. Två små sateliter och en större baslåda. Basen lät ok och diskanten men niden fanns inte alls. Det är därför jag vill ha tips på modell.
Claes Holmerup Posted May 19, 2006 Posted May 19, 2006 Hej Claes, vart finns dom att få tag i då och vad ligger dom på i pris ungefär? Exakt samma modell som min verkar inte finnas längre, men de är snarlika dessa - bara att mina är svarta och har en sub som är utformad lite annorlunda... De ligger nog på runt 600:- om jag kommer ihåg rätt. Vilka butiker som har dem, vet jag inte. Jag köpte dem till min firma från en distributör. 😳
Recommended Posts