Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Okej, jag är riktigt dålig på studioteknik o sådär.

När jag spelar in gitarren så försöker jag ställa in så mycket gain som möjligt utan att den röda lampan på min porta lyser, för det har jag hört att man ska å sådär. Ändå brummar/skorrar det på bastonerna, trots att inte lampan lyser. Om jag har mindre gain och sedan höjer volymen i WavePad istället, så brusar det som fan. Vad ska jag göra?

Dessutom låter ljudet över lag ganska dåligt, inte så klart ljud direkt. Kan det bero på rummet jag spelar in i? Jag har ganska bra inspelningsgrejor, dock inte något bra ljudkort på datorn.

Tacksam för svar.

Annons
Guest tsmalmbe
Posted

Din röda lampa reagerar på ett annat frekvensområde är det där dina problem ligger. Minska basen, du vill ända inte ha in den i din slutmix. Minska gainen tills det slutar slå över, lyssna med dina öron. Bandar du akustisk med line/mic eller elgitarr med line/mic?

Posted (edited)
Din röda lampa reagerar på ett annat frekvensområde är det där dina problem ligger. Minska basen, du vill ända inte ha in den i din slutmix. Minska gainen tills det slutar slå över, lyssna med dina öron. Bandar du akustisk med line/mic eller elgitarr med line/mic?

Ah okej tack så mkt, men om jag minskar gainen hur ska jag då kunna få en högre volym på den färdiga låten utan att få det grumliga ljudet också? Jag har en kondensatormick (studio projects) och en aukustisk gitarr. Föressten vet jag nog inte hur man minskar basen... Fast det kan jag ju kolla upp.

Edited by emil_brynge
Guest tsmalmbe
Posted

Lek med micplaceringen, det är det sättet du ställer basen på. Du har väl phantom-matningen kopplad till din mic? Låter din gitarr bra "i naturen"? Om inte, så behöver du ny gitarr anyway 🙁.

Posted

Är det rentav så, att du har micen för nära? Cardioid-micar ger kraftigare bas ju närmare man kommer.

Du får också onormalt kraftig bas om du placerar micen rakt framför hålet i gitarrens klanglåda. En bra utgångspunkt, är att placera micen omkring 20-30cm framför gitarren, ungefär vid 12:e bandet, lite svagt snett uppifrån eller nerifrån. Vill du sedan ha ett lite annat sound, så kan du prova att rikta micen lite bakåt mot klanglådan eller lite framåt mot halsen eller ha den lite närmare eller längre bort - beroende på vilket sound du är ute efter. Du hittar en lämplig placering så småningom, efter lite experimenterande.

Posted (edited)

Åh vad glad jag blir över att få så bra svar ang. detta!

Ja det är fantommatning. Gitarren är det nog inget fel på, sålde i princip allt jag hade och köpte en 10.000 krs Martin. Soundet jag är ute efter är ett så naturligt ljud som möjligt, där alla klanger får komma fram men ändå står för sig... Ett naturligt gitarrljud helt enkelt. Jag spelar folk/singersongwriter.

Jag ska absolut testa allt det där, det verkar skitbra. När jag tänker efter så har micken varit väldigt nära tjocka E strängen. Åh varför kan man inte ha nån kille eller tjej som gör allt det där åt en, så man kan få koncentrera sig på sin musik istället 😄.

Edited by emil_brynge
Posted (edited)
En Martin? Läckert! 😎

Gitarren som används i nästan alla mina mictester, är en Martin D-35 med mycket fin klang - och den är uppmickad ungefär som jag beskrev i alla testinspelningarna. 🙂

Åh okej! Dom ska jag lyssna på. Jag köpte en Martin 000-15 i mahogny, den låter fantastiskt. 🙂

Föressten tänkte jag spela in låtarna i en kyrka, för att få bra ljud. Är det en bra idé?

Edited by emil_brynge