Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag har alltså lite problem med att få spänningsmatningen att fungera.

Ljudkortet är ett Presonus FIREBOX och datorn är en iMac G5.

Kortet skall använda sig av CoreAudio så inga drivrutiner skall installeras.

Jag har testat att koppla kortet till en annan Mac och det funkade som det skulle. (Med andra ord så kan felet inte bero på firewire-kabeln eller ljudkortet).

När kortet inte får någon matning är "standby" lampan naturligtvis helt släckt, när den får ström men ingen eller dålig signal lyser den röd och när allt är som det skall är den blå. Mitt kort lyser alltså ingenting.

Jag har läst (på apples hemsida) att iMac G5 kan ge lite dålig spänning till firewire-kopplingarna och att man skall kunna lösa det genom att stänga av datorn, dra ut alla sladdar (inklusive strömsladden) i några sekunder och därefter sätta på datorn igen och sedan koppla in ljudkortet. Det funkade inte för mig.

Finns det något annat sätt att lösa problemet? Vad? Hur?

Ljudkortet kommer med en vanlig strömadapter, kan man använda sig av den utan att bränna upp kortet? Då får ju kortet spänningsmatning från både firewire (för svag) och strömadaptern (vanligt).

Annons
Posted

Använd kortets strömaddapter så blir allt bra. Det finns inga risker med det.

Posted

Tack, nu funkar det och inget har brunnit (än!)

Är det nått speciellt som man skall tänka på när det gäller Firewire och extern strömmatning? Kan man kooppla in och ur hur som helst eller skall det ske i någon speciell ordning osv?