Jump to content
Annons

Problem med brum/brus när gitarren är inkopplad...


Thomas_Cooper (oregistrerad)

Recommended Posts

Thomas_Cooper (oregistrerad)

Hej

Jag har problem med brum / brus när jag kopplar in min Gibson SG gitarr genom Behringer Vamp2 och in i Emu 0404:s ljudkort i datorn...

När jag släpper händerna från gitarren blir bruset/brummet eller störningarna värre och när jag spelar dvs lägger händerna på gitarren så blir det bättre, dock är det fortfarande brum/brus kvar...?

Detta låter som tror jag jordproblem eller så fångar humbucker-mickarna på gitarren upp störningar (frekvenser) i luften...?

Jag har nyligen lämnat in gitarren + gitarrbox och diverse kablar till Musikbörsen och testat och där låter det bra, inga störningar...

Ljudet annars låter mycket bra hemma förutom då detta störande brum/brus.

Jag har provat att kopplar ur tv, förstärkare, högtalare osv för att se vad som kan störa men inte hittat något dylikt, har också provat att förflytta gitarren i rummet men det blir inte bättre...Använder mig även av jordade el-uttag.

Funderar på om bärbar telefon inne hos grannar kan störa och vara boven i dramat...? Något måste det ju vara som stör...?

Någon som har tips på vad som kan vara problemet eller har erfarenheter av liknande mottages tacksamt...

/Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej

Jag har problem med brum / brus när jag kopplar in min Gibson SG gitarr genom Behringer Vamp2 och in i Emu 0404:s ljudkort i datorn...

När jag släpper händerna från gitarren blir bruset/brummet eller störningarna värre och när jag spelar dvs lägger händerna på gitarren så blir det bättre, dock är det fortfarande brum/brus kvar...?

Detta låter som tror jag jordproblem eller så fångar humbucker-mickarna på gitarren upp störningar (frekvenser) i luften...?

Jag har nyligen lämnat in gitarren + gitarrbox och diverse kablar till Musikbörsen och testat och där låter det bra, inga störningar...

Ljudet annars låter mycket bra hemma förutom då detta störande brum/brus.

Jag har provat att kopplar ur tv, förstärkare, högtalare osv för att se vad som kan störa men inte hittat något dylikt, har också provat att förflytta gitarren i rummet men det blir inte bättre...Använder mig även av jordade el-uttag.

Funderar på om bärbar telefon inne hos grannar kan störa och vara boven i dramat...? Något måste det ju vara som stör...?

Någon som har tips på vad som kan vara problemet eller har erfarenheter av liknande mottages tacksamt...

/Thomas

Testa att stänga av datorskärmen, den kan vara källan till många olika störningar. Väldigt störande... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Thomas_Cooper (oregistrerad)

Det var snabbt svar, tackar för det...

Jag har redan provat att stänga av datorskärmen och för säkerhets skull drog jag även ur nätkablen men icke sa nicke...Störningarna var tyvärr kvar...

/Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man brum brukar första gissningen vara att det är nåt jordfel. Jag lämnade in min gitarr till en tekniker för upprusning och finputsning, och han målade hela insidan, både bak vid stallfjädrarna och fram i hålen för volym, micväljaren etc. med guldfärg. Efter det har jag mycket mindre oönskat brum. Det blev väl nån form av jordning eller isolering...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan också få in brum om du har lysrör eller lågenergilampor i närheten - eller om någon lampa har dimmer. Vissa gamla trådlösa telefoner kan också störa...

Link to comment
Dela på andra sajter

Thomas_Cooper (oregistrerad)

Jag har varit inne på samma sak som Bohm dvs att gitarren kanske behöver jordas mer om det nu går, det kanske inte är grundproblemet men brummet/bruset minskar nog...Det var inga störningar när jag spelade med min gitarr och övrig utrustning inne på Musikbörsen så det måste vara något hemma hos mig som stör...?

Inga lågenergilampor har jag men jag har en lysrörsarmatur vid diskbänken i köket, kanske den stör om den ligger på samma fas eller om det på någotvis stör det hela...? Jag får testa så fort jag får tillfälle....

Återkommer med rapport för den intresserade...

Tackar för tipsen...

/Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan också få in brum om du har lysrör eller lågenergilampor i närheten - eller om någon lampa har dimmer. Vissa gamla trådlösa telefoner kan också störa...

Har varit ljudtekniker på en del spelningar i en lokal där det alltid blir en massa brum i gitarrstärkarna när scenbelysningen är på. Så jag får alltid fråga bandet om de vill köra i mörker men med bra ljud eller med belysning och brummande gitarrer. Alla har valt att köra med brummet hittills. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har et bra öra för att analysera störningar.. Om du spelar inte lite av "olåten" så kan jag (och säkert flera) säga vad det är som stör om du lägger upp en MP3 för lyssning. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv aldrig råkat ut för detta (peppar peppar) men en polare satte en kopparkabel i stallet på gitarren och fäste andra änden i ett element. Vet inte om det funkade, men det låter ju logiskt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Thomas_Cooper (oregistrerad)

Jag håller med om att Behringer Vamp2 inte är den bästa gitarr-boxen men funkar hyfsat bra ändå men det är nog inte där problemet ligger. När jag kopplar in hörlurar i Vampen så låter det klart bra, inget störande brum/brus där...

Dock är det däremot balanserade utgångar på den och obalanserade ingångar på Emu:s ljudkort men enligt Musikbörsen och Emu så ska detta inte kunna vara orsaken till problemet. Jag kör obalanserade kablar emellan...Någon som har synpunkter på detta..?

Jag håller med dig Binary78 att det låter logiskt med att jorda gitarren till ett element, hittar jag inte grundproblemet så är det klart värt att testa för att se om det förbättrar ljudet...

Intressant att höra en ljudtekniker nämna att ljusbelysningar kan störa men det är klart det underlättar om man ser vad man spelar... 😲

Jag skulle kunna lägga upp en MP3 fil, bra idé...Men hur skickar (bifogar) jag en fil, jag ser ingen knapp för "Bifoga fil"...?

/Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om att Behringer Vamp2 inte är den bästa gitarr-boxen men funkar hyfsat bra ändå men det är nog inte där problemet ligger. När jag kopplar in hörlurar i Vampen så låter det klart bra, inget störande brum/brus där...

Dock är det däremot balanserade utgångar på den och obalanserade ingångar på Emu:s ljudkort men enligt Musikbörsen och Emu så ska detta inte kunna vara orsaken till problemet. Jag kör obalanserade kablar emellan...Någon som har synpunkter på detta..?

Jag håller med dig Binary78 att det låter logiskt med att jorda gitarren till ett element, hittar jag inte grundproblemet så är det klart värt att testa för att se om det förbättrar ljudet...

Intressant att höra en ljudtekniker nämna att ljusbelysningar kan störa men det är klart det underlättar om man ser vad man spelar... 😄

Jag skulle kunna lägga upp en MP3 fil, bra idé...Men hur skickar (bifogar) jag en fil, jag ser ingen knapp för "Bifoga fil"...?

/Thomas

Jag kan säga att det förmodligen inte är V-Ampen, om du inte använder dig utav väldigt mycket dist vill säga. 😲 Jag använder själv en sådan, och jag klarar mig finfint. Så vad det är, vet jag inte riktigt... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om detta kan hjälpa dig men jag hade ett liknande problem. Jag hade också brum och surr från min gitarr. Jag testade, som du, att slänga av diverse apparater, flytta mig längre från datorn med gitarren osv. men inget hjälpte. Av ren tur råkade jag flytta min POD XT Pro någon decimeter när jag kopplade in min gitarr en gång. Helt plötsligt var allt knäpptyst. Saken var den att min gitarrsladd, som hängde ner på golvet, hade hela tiden legat ca 1-1½ decimeter från en förlängningssladd. Nu när jag råkade flytta min POD så hamnade gitarrsladden ca 2-3 decimeter från förlängningssladden och denna lilla avståndsökning räckte för att allt skulle bli knäpptyst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv haft liknande problem men i mitt fall var det var datorskärmen (gammel hederlig CRT) som spökade. Slängde ut den och skaffade en TFT skärm istället - problemet löst! Jag hade även ett annat brum över mina högtalare som berodde på att jag hade ett nystan av kablar som låg huller-om-buller. När jag hade separerat elkablarna från resten så löste sig även detta. Prova även att ta strömmen till samtlig utrustning från samma eluttag via t.ex. fördelardosa och se om det hjälper.

Mats 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Thomas_Cooper (oregistrerad)

Kul att få så många tips...

Jag har redan dock provat att förflytta gitarrkabeln långt bort från elkablar utan lyckat resultat...

Trodde först att det var subwooferns trafo, skärmen eller elkablarna som störde eftersom de ligger nära högtalarkabeln pga att många kablar går igenom ett hål i baksidan på datorbordet.

Men jag har dragit ur nätkabeln till samtliga appareter en i taget och fortfarande sett på ljudkortets inputs-nivåmätare att störningar är där så då borde det logiskt vara nåt annat som stör...Dessa störningar uppkommer endast när gitarren är inkopplad så att kanske det då mer beror på att mickarna tar upp störningar i luften..?

Märkligt men samtidigt är detta lite intressant och spännande att få veta vad det är som stör men det är klart nu vill jag ha det brum/brus fritt för det är inspelningsdags snart...

Jakten går vidare...

/T

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade samma problem med min mik. Ibland lät det skitbra, och ibland brusade det och "distade" som 17. Det tog ett tag innan jag fattade att en lödning i kabeln var lös, så att det ibland blev ett litet glapp. Det "låg emot" så det blev kontakt, men dåligt. I och med att det lät bra ibland trodde jag att det var något annat som störde.

Så byt till nya kablar och se om problemet kvarstår.

Kan också vara teleingången (eller nått annat) i gitarren som behöver lödas om.

Prova tex med en annan gitarr.

Kolla också anslutningen till datorn. Nån gång höll jag på och roddade och felsökte som bara den innan jag kom på att anslutningen till datorn inte satt helt i. Oftast är det de enkla självklara sakerna, de som är för basic för att man ens ska tänka på dem.

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thomas_Cooper (oregistrerad)

Jag skulle kunna tänka mig att eftersom det förmodligen av nån anledning finns störningar hemma hos mig, så kan kanske gitarrkabeln som är en budgetkabel (99 kr musikbörsen) fungera som en antenn eller helt enkelt inte klarar av att skärma bort störningar...

Jag testade förut med min gitarr + kablar i en annan miljö och det funkade bra men med en dyrare/bättre gitarrkabel så kanske den klarar av att skärma bort de eventuella störningar som jag har hemma...

Klart bra tips...Ny gitarrkabel inköpes...Den jag har hemma är på 5 m, provar en 3-meters för att ändra längden (om antenn-effekt).

Nån som kan rekommendera nån gitarrkabel med riktigt bra skärmskydd...?

/Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det är din V-amp.. Har samma problem nog, lägg på mycket noise gate är nog det enda som hjälper.. Jag brukar inte bry mig så mycket om att det väsnas lite, det går ju för det mesta att klippa bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att många billigare kablar faktiskt är sämre än dyrare. Både brusmässigt och hållbarhetsmässigt. Kan inte rekommendera Jams Eagle-kablar, dem har jag enbart dåliga erfarenheter av. Jag har Proco-kablar till gitarren och basen nu, som jag är väldigt nöjd med. De har en hel drös olika kablar, som de kallar Guardian, LifeLines Excellines och StageMaster, i inbördes ordning från dyraste till billigaste.

Jag har både Excellines och LifeLines.

Såvitt jag vet säljer 4sound dessa kablar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thomas_Cooper (oregistrerad)

En liten fundering bara innan jag ev köper ny dyrare gitarrkabel...

Om det det nu skulle vara som så att nuvarande budgetkabel upptar störningar skulle det inte i såfall höras även när jag kopplar in hörlurar i Vampen...?

Det hörs inga störningar när jag lyssnar i hörlurar men när jag låter signalen gå via line-out från Vampen och in i datorns ljudkort så uppkommer störningarna.

Kablarna mellan Vamp och ljudkort är av bättre kvalité, Planet Waves tror jag att fabrikaten är...Dock är inte dessa balanserade, kanske är det ändå det som strular att Vampens line-out är balanserat och ljudkortes ingång är obalanserat.

Men detta ska inte ha nån inverkan enligt Emu support, tror dock att det skulle kunna vara som så att det blir bättre med balanserade kablar mellan Vamp och ljudkort...?

Skumt...skumt och mera skumt...Hmmm, kanske är jag för logisk och strukturerad, får ta ett par kalla öl ikväll och njuta av vårsol och sedan kanske ett tokspontant ryck infinner sig och tra la la...så löser sig allt... 😕

/T

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...
  • 4 veckor senare...

Jag har samma problem jag med.

Köpte nyss en semiakustisk elbas från thomann och den brusar till den grad att jag har kontaktat dem för att skicka tillbaka den. Det brusar, tar man med handen på basens metalldelar (teleingång, mickväljare, strängar, etc) så tystnar den något. Spelar man på strängarna återkommer bruset uppblandat med ett nytt vassare mer oregelbundet brus.

Någon som har erfarenheter av att skicka tillbaka prylar till thoman.de???

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan också få in brum om du har lysrör eller lågenergilampor i närheten - eller om någon lampa har dimmer. Vissa gamla trådlösa telefoner kan också störa...

Har varit ljudtekniker på en del spelningar i en lokal där det alltid blir en massa brum i gitarrstärkarna när scenbelysningen är på. Så jag får alltid fråga bandet om de vill köra i mörker men med bra ljud eller med belysning och brummande gitarrer. Alla har valt att köra med brummet hittills. 😉

Koppla ljuset till en annan fas än den/de allt ljud är jackat till så är det problemet löst!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...