Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag hoppas jag inte laggt fel, iaf. detta va bästa stället jag kunde hitta. Är helt ny så.

Jag har ett ganska desperat problem som jag känner att jag måste få en lösning på. Det är såhära att jag har upptäckt att jag är beroende av ett gammalt WinAMP 2.x plugin. Jag har nyligen skaffat ett par nya hörlurar (Sennheiser HD-555) vilket då jag verkligen insåg hur mycket plugin'et betyder för mig. Underbara lurar på många sätt när det gäller reproducera ljud, men jag tycker inte dom har något vidare skönt och behagligt ljud för normalt lyssnande.

Anyways. Plugin'et heter Enhancher 0.17. Jag vet inte rikigt hur det fungerar, men får en känsla av att den imiterar akustiska förhållande på något sätt. Ljudet blir så enormt varmare, fylligare och behagligare, och även gör EQ inställniningar meningslösa. Harmoniska djupa bastoner lyfts fram, och stereobilden blir bredare. Lite "rums" effekt med.

Så här ser det ut: (med mina nuvarande inställningar)

winamp2.png

Har några musikklipp, som ni kan jämföra mot. (org = orginal, enh = med plugin)

http://madaserver.mine.nu/tmp/enhancher/

Jag rekomenderar inte att spela dessa högt på högtalarsystem med mindre element då de kan ta skada om de redan har någon form av bass-boost. Spela försiktigt utan EQ och annat, gärna lurar

Jag undrar, om det är någon med hyfsad kunskap om ljudbearbetning, kan berätta för mig hur man uppnår dessa effekter, gärna i hårdvaruform (alltså lösa rack-delar t.ex)

Om det är möjligt att hitta något likande i studio/rack-form för under.. tja.. säg 10 000 iaf.. Har hört en massa om Behringer-prylar, men där finns ju en del att välja på.

Éller om denna tråden bör flyttas kankse?

Tack på förhand iaf..

Annons
Posted

Du kan nog uppnå en hel del av dessa effekter med hjälp av en bra mastringsplugg. T.ex. Izotope Ozone, plugg, men det finns ett demo. Testa den.

Posted

Tycker inte att det lät speciellt mycket bättre med din plugg, bara mer diffust och avlägset. Jag brukar göra en manuell stereobreddning i Logic genom att fasvända och balansera lite fram och tillbaka. Stod i logic-tipsen för nåt år sen i Studio.

Posted

Om det är någon form av psycho-acoustic historia såsom Vitalizer etc du är ute efter så föreslår jag med stor entusiasm APHEX 204 Exciter som i mina öron är mycket trevligare och sålunda ger ett bättre och mer lättrattat ljud,den har både Aural exciter och Big bottom vilka är APHEX patent och byggda för att inte kunna förstöra högtalare etc vilket de andra märkena inte kan utlova att de inte gör,SPL gör säkert vissa andra grejor bra men i det här fallet är Amerikanen störst!

ca pris 3600:-

Behringer hmmmm,tror inte det...

😄

Posted (edited)

APHEX 204 Exciter lät ju lite intressant. Finns de lite exempel eller svenska återförsäljare nånstans tro?

Tycker inte att det lät speciellt mycket bättre med din plugg, bara mer diffust och avlägset. Jag brukar göra en manuell stereobreddning i Logic genom att fasvända och balansera lite fram och tillbaka. Stod i logic-tipsen för nåt år sen i Studio.

Det har du mycket rätt i att det gör. Men jag tycker ändå det låter så enormt härligt att lyssna på. Så mjukt och härligt. Man hör saker man inte får höra annars.

Och jag letar somsagt efter realtidseffekter i hårdvaruform.

Edited by maDa3
Posted

Soundware är en återförsäljare,vet inte om det finns fler,du kan alltid köpa den på ebay från någon återförsäljare i USA men då tillkommer frakt och tull så det går nog på ett ut i det hät fallet,Thoman kan ha den också förresten!

Posted
Jag vet inte rikigt hur det fungerar, men får en känsla av att den imiterar akustiska förhållande på något sätt. Ljudet blir så enormt varmare, fylligare och behagligare, och även gör EQ inställniningar meningslösa. Harmoniska djupa bastoner lyfts fram, och stereobilden blir bredare. Lite "rums" effekt med.

Enhancer 017 @ Adrian Yosif

Enhancer 017 @ Winamp.com

Jag har inte hört pluggen jobba men misstänker att det är nån exciter, nån form av "subharmonic synth", stereowider (som också ofta påverkar rumsklangen att bli högre) och en multibandsexpander...

Posted

En burk jag själv äger är Behringer Ultrafex. En psykoakustisk processor som gör underverk med trötta inspelningar.

Dessutom går den att använda till allting, jag har den ständigt inkopplad i stereon. Då kör jag också DVD. Burken är beroendeframkallande, när man slår av den och jämför med originalljudet så är det som om någon tryckte på monoknappen och ljudet stannar liksom upp.

Den är dessutom svinbillig.......... och det här är inga leksaker, Behringer har gjort en verklig bra och användbar mackapär......rekommenderas varmt.

http://www.music123.com/Behringer-Ultrafex...00-i16236.music

Posted
Jag har en aphex 104 som jag tycker låter bra. Vet du Florian vad det är för skillnad på din och min?

204 är den nyare av dessa och har bl.a det som kallas för Big Bottom, läs mer på deras hemsida aphex.com...deras tidigare exciters var en stor grej när de kom på 80-talet,idag är det som sagt 204 som gäller!

Posted (edited)

Svar har du fått här ovanför.. men jag ville bara tala om att ljud är en smaksak.. Och jag tyckte bara att det ljud som gått genom din plugin bara blev diffusare och basigare, sången åkte bak i ljudbilden också.. Näe orgignalfilerna lät bättre i mina öron och i mina lurar (Denon AH-D750) 😄

Stort tack för att du delar med dig av dina erfarenheter i alla fall.. Sånt gillas 😆

Edited by hegobald
Posted
En burk jag själv äger är Behringer Ultrafex. En psykoakustisk processor som gör underverk med trötta inspelningar.

Dessutom går den att använda till allting, jag har den ständigt inkopplad i stereon. Då kör jag också DVD. Burken är beroendeframkallande, när man slår av den och jämför med originalljudet så är det som om någon tryckte på monoknappen och ljudet stannar liksom upp.

Den är dessutom svinbillig.......... och det här är inga leksaker, Behringer har gjort en verklig bra och användbar mackapär......rekommenderas varmt.

Just precis---det vill jag varna för, nämligen att man blir "tondöv" om man kör med en sån här effekt på allting, då låter allt plötsligt grått och luddigt när man kopplar ur den-

alltså skall den användas disciplinerat och INTE på allting förstås...mitt tips är att köra den på tex tape-överföring till digital media,luddiga inspelningar som behöver fräshör och vissa pålägg som behöver lite extra "shine" men absolut inte på allt för då lurar man sig själv! 😆

Posted
Jag har en aphex 104 som jag tycker låter bra. Vet du Florian vad det är för skillnad på din och min?

204 är den nyare av dessa och har bl.a det som kallas för Big Bottom, läs mer på deras hemsida aphex.com...deras tidigare exciters var en stor grej när de kom på 80-talet,idag är det som sagt 204 som gäller!

Fast min har också big bottom. Modellen är 104 c2

aphex_104auralexciterc2.jpg

Posted (edited)

OK,har inte superkoll på 104 men troligtvis är det att 204 är i stereo plus några till features,som sagt kolla hemsidan...

Edited by Florian le Sage
Posted

Just precis---det vill jag varna för, nämligen att man blir "tondöv" om man kör med en sån här effekt på allting, då låter allt plötsligt grått och luddigt när man kopplar ur den-

alltså skall den användas disciplinerat och INTE på allting förstås...mitt tips är att köra den på tex tape-överföring till digital media,luddiga inspelningar som behöver fräshör och vissa pålägg som behöver lite extra "shine" men absolut inte på allt för då lurar man sig själv! 😎

Givetvis vänjer man sig ju. Man får ju dålig referens till verkligheten helt klart.

Men ljud är en smaksak när det gäller lyssning, produktion är en helt annan sak, där ska det vara rent och perfekt hellst.

Jag älskar det diffusare, mjukare och bredare stereoljudet. Andra gillar det rikiga klara pisksnärtljudet.

Den där Behringer Ultrafex EX3200 såg ju intressant ut, och verkligen inte dyr. Hade varit nice om man hade kunnat hitta lite samples på hur det låter in & ur den.