Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag håller på med en låt där jag vill lägga in vissa partier av sången till Jacksons torture. Grejjen är att jag aldrig filtrerat bort musiken på låtar förut. Jag antar att kvaliteten inte behöver vara klockren och rytmen i Torture täcks över ganska bra av rytmen på min låt så det jag igentligen behöver göra är att ta bort punchen på basen och ljusheten på hihaten m.m i Torture så bör jag få ett användbart resultat. Försökte eqá bort i Reason men det gick inge vidare. Skall jag besvära mig ytterligare eller skall jag be en kompis som faktiskt har en ganska bra Jacksonröst att sjunga in det som behövs och mixa ihop istället?

Det är frågan om vad som tar mest tid, ger bäst resultat/trovärdigast och ger minst bekymmer med rättigheter på copywright-material.

Annons
Posted

alltså: O, du vill tabort musiken till en låt så du får enbart sången så skall du nog trixa med EQ, men detta blir sällan bra, alltid nått ljud som int egår att skrapa o skära i.

Posted

det spelar ingen roll vad du gör (men eq:a funkar bäst) för bekymmer kommer du att få; upphovsrättsligt alltså. fast bara om du ska använda låten offentligt, och inte för ditt eget nöjes skull.

Posted

kommer ihåg när jag hade samma "problem" 😉

Jag löste det genom sounforge, mycket bekvämare eqs och andra funktioner som normalize vilket är ett måste när man gör såna saker...

Om du inte är så bra på SF (wavelab) så finns det många färdiga inställningar som gör en väldig massa nytta när det gäller att skära bort frekvenser ^^

ha det gött

Robin