Jump to content
Annons

Problem vid inspelning

Recommended Posts

Guest carlberg
Posted

Jag har installerat reason 3 av den orsaken att jag inte är kunskapsmässigt oförmögen att spela på riktiga instrument. Men jag kommer inte på hur jag ska kunna använda de förinspelade ljuden och klistra in dessa som "klossar" eller hur jag ska förklara mig. Sedan så vill den inte spela in trummaskinen som en seqence medan jag använder midipianot som medföljer i programmet då jag spelar in något. Ska man bocka för något eller ska man ändra någon inställning.

Detta är kanske banala frågor, men det är bättre att fråga än att misslyckas hela tiden. Ni som har bra svar är välkommen att skicka ett mail eller ett svar här så återkommer jag så snabbt jag bara kan.

Annons
Posted
Jag har installerat reason 3 av den orsaken att jag inte är kunskapsmässigt oförmögen  att spela på riktiga instrument. Men jag kommer inte på hur jag ska kunna använda de förinspelade ljuden och klistra in dessa som "klossar" eller hur jag ska förklara mig. Sedan så vill den inte spela in trummaskinen som en seqence medan jag använder midipianot som medföljer i programmet då jag spelar in något. Ska man bocka för något eller ska man ändra någon inställning.

Detta är kanske banala frågor, men det är bättre att fråga än att misslyckas hela tiden. Ni som har bra svar är välkommen att skicka ett mail eller ett svar här så återkommer jag så snabbt jag bara kan.

Hej!

Ladda upp en sampling i dr-rex-modulen, markera modulen i sequencern, både rec och midi. Sätt right och left locator till perioden där du vill ha samplingen. Gå sedan in i racket, högerklicka på den dr-rex du har valt, och välj "copy rex loop to track".

Då kommer det att skapas informatione i sequencern om hur loopen ska spelas. Hoppas jag inte krånglade till det i onödan, lycka till!

ps, borde du inte kunna spela om du "inte är oförmögen"? 😛😕 /end of besserwisser

Posted

för att få ner ett pattern du pillat till i redrum i sequencern som "block", gör en loop med L-R och högerklicka på redrum och välj "copy pattern to track". för att ljudet inte skall spelas upp dubbelt ska du bocka ur "enable pattern section" i redrum när du kopierat ner din pattern i sequencern.

eller om du vill spela ut trummorna, tryck i knappen som ser ut som en keyboard i sequencerfönstret på det spåret du vill spela in på, tryck på rec och sen på play. nu spelar du in midi via ditt tangentbord.

lycka till :rolleyes:

Guest carlberg
Posted

Nejdå, det det blev lite klarare på hur jag gör. Jag kom ju inte på det själv línnan så jag stog ju på ruta ett. Tackar så mycket!