Jump to content
Annons

Ta bort störning i nederkant av skärmen

Recommended Posts

Guest musik
Posted (edited)

Hej!

Efter att ha fört över en kamerainspelning från s-vhs, till en dvd-recorders hdd och därefter till dvd-r och idag stänga skivan äntligen (finalize), så märkte vi att det är bladder på bilden i nederkant när man spelar upp dvd-skivan på olika laptops. En slags störning alltså, av den typen som man kan erfara på videoband ibland. På min vhs-bandare kan man ju i de fallen trycka på auto tracking tills det försvinner. Men hur gör jag med materialet på dvd-skivan? Finns det nåt sätt, mjukvaru- eller hårdvarumässigt att komma över detta problem? En slags digital autotracking i pc:ns redigeringsprogram? Jag har "bara" Windows Movie Maker och InterVideoCreator2.

Jag ska redigera den stängda dvd-r-skivan i min laptop inom kort (lägga in låttitlar m.m.), men vill alltså först få väck störningen i nederkant av bilden. Den är allerstädes närvarande och irriterande. Den är på cirka 5 mm i höjdled.

Tillägg: Jag kanske ska tillägga att störningen, efter vad jag kommer ihåg, fanns redan på bandet "från början", när vi spelade upp konserten för första gången. Den har alltså inte tillkommit, mig veterligen, vid överföringen till hdd/dvd. Vad kan det vara? Kan s-vhs-bandet ha legat emot inspelningshuvudet lite fel? Ojämn bandkant? Slitage?

😲

:musik

Edited by musik
Annons
Guest musik
Posted

Förtydligande:

Störningen nedtill som finns på inspelningen ser nästan ut som de sista fem millimetrarna av den stora bilden, fast spegelvänd. Bilden "rör sig" alltså i den där 5 millimeters störningsremsan...

:rolleyes:

Guest musik
Posted

Hej!

Är beskrivningen förståelig?

Guest musik
Posted

Hej!

Ja, det tycker jag allt! Du har inte provat och se i sökaren på den där s-vhs-kameran ifall den störning Du nämner syns även då?

Så som det verkar beskrivet så tycker jag att det är som om det är själva källan som orsakat detta fel. Huruvida det går att i efterhand radera ut denna störning i nederkant av bilden låter jag vara osagt. Det finns säkert de som vet det bättre än jag själv i så fall. Skulle jag våga mig på en kvalificerad gissning så tror jag att det går, men att det inte är i hårdvaran utan i mjukvara du måste eliminera detta störande fel, med "bladder" som du kallar det...

Lycka till!

🙂

Guest musik
Posted

Tack för svaret!

Njaaee...jag har sett i sökaren jovisst, men det jag främst kommer ihåg det är att det blev en störning BÄDE vid överföring från s-vhs-kamerabandet till vhs och vid ett långt senare tillfälle, från s-vhs till hdd.

Det verkar alltså som att det INTE uppkommit av hårddisken eller av Vhs-bandaren, eller?!

🙂

Guest musik
Posted

Hej!

Har du fått nån hjälp med detta ännu? Eller hur går det?

😲

Guest musik
Posted

Hej!

Nej, tyvärr är det ingen som kan något om detta...

😕

Guest musik
Posted

...men Linus kanske kan??

Dvd-fantomen...hallå!!!!

🙂

Posted

Jag kan kanske inte hjälpa dig - men jag tyckte att det var synd att du skulle behöva fortsätta föra en evig monolog - så jag kunde inte låta bli att komma med en liten kommentar... :rolleyes:

Har du gjort rent videotrumman (eller snarare: huvudena) på kameran? Om huvudena är skitiga, så kan det nog uppstå en del konstiga fenomen... Annars kanske det kan också röra sig om att en liten justering behövs någonstans i bandtransporten - eller så har bandet helt enkelt varit slitet.

Har du haft möjlighet att testa bandet i en annan spelare - eller ett annat band i den aktuella kameran...?

Posted (edited)

Detta flimmer är helt naturligt när det gäller VHS/SVHS-band och tracking hjälper inte mot detta.

Med korrekt tracking, rengjorda läshuvuden kommer du ändå att få ett litet litet flimmer precis i utkanten.

Detta flimmer finns allra allra längs ute i overlaydelen. Så när du spelar upp DVD:n på en tv kommer den här delen av bilden att ligga utanför tv:ns visningsyta och inte kunna ses.

Det är endast när du spelar upp DVD:n på en datorskärm eller via en projektor som du kommer att se störningen.

Tyvärr är den enklaste och bästa lösningen att få bort störningen att plocka in filmen i ett redigeringsprogram, beskära bort de här sista linjerna och spara ut en ny DVD.

Alternativt, så visar du alltid filmen på en tv istället. :rolleyes:

Edited by Linus
Guest musik
Posted

Hej Claes!

Det är kompisens "gamla" S-VHS-kamera Panasonic nånting i 2-kilosklassen, som vann nån Råd & Rön-test vi talar om. Beteckning NV-55ES eller nåt sånt kanske?!

Hursomhelst. Jag kommer aldrig att spela in något mer med den kamera. Jag har ju en egen dvd-mini-kamera numera. Rengöring behöver han göra kanske ja... Han har ju en del material (=filmer) att själv föra över till dvd-hdd/dvd-r. Även om nu funderar på en dvd-kamera med inbyggd hdd.

Hej Linus!

Jaså, kommer jag inte att se det på TV-skärmen sedan?! Vilken lättnad!!! I redigeringsprogrammet kanske jag kan ta väck/beskära sista millimetrarna i alla fall då. Ska se om det går på de två enklare program jag har, trots allt.

TACK!!!!!

Guest musik
Posted

...Ska kanske tillägga att på de (oftast köpta och inte självt inspelade) konserter jag har på VHS-band, så kan jag på min Luxor Stereovideo, trycka på auto-tracking minus ända tills störningen är helt borta faktiskt.

Fast...sådana störningar har korrrekt uttryckt ett lite annat utseende, det rör sig då om ett gråprickigt brus kan man nog säga.

I fallet med s-vhs-konserten som blev en dvd-r, så rör det sig ju om en lite annan typ av störning. En smal remsa av nederdelen av den stora bilden, fast i svartvitt och spegelvänt...typ...

Posted
Fast...sådana störningar har korrrekt uttryckt ett lite annat utseende, det rör sig då om ett gråprickigt brus kan man nog säga.

Helt riktigt, sådan typ av störning plockar du med tracking av tonhuvudet.