Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag köpte ett Audigy 2 kort för att köra med VST 5.0. Dock fungerar det inget vidare (se separat tråd) Därför funderar jag nu på att inhandla ett externt m-audio kort (då ska väl ändå medhörningen fungera) och kan behöva lite råd. Det är inga avancerade grejer jag behöver egentligen.

Bara en mic ingång och en gitarringång, volymkontroller. Förförstärkare kanske är bra, men innan har jag bara pluggat in gitarren i mitt gamla Live korts mic ingång och detsamma med micken för att spela in och det har funkat. Men latencyn är rätt jobbig med multimedia drivisarna. Nu är jag helt grön på det här med musik kort så ha överseende om jag svamlar. Är van att bröta in sången via ett vanligt headset, dock har de usb lösningar jag tittat på XLR ingång för micken. Finns det då någon adapter så man kan köra in en vanlig headset kontakt (liten) i en xlr kontakt och sen i ingången?

De usb lösningar jag tittat på som verkar intressanta är: M-Audio Fast Track och M-Audio Fast Track Pro. Är dessa att rekommendera för en som ej kräver alltför mycket? Har ni några andra förslag så tipsa gärna. Datorspecen jag sitter på är: Dell 3.0 ghz, 1024 mb ram, XP SP1.

Annons
Posted

när det gäller överföringen så är pci bäst, sedan kommer firewire och sist usb men du har ju bra dator och spelar du bara in en grej itaget så spelar det nog ingen roll.

vill gärna höra mer om garagerock som du skrev i trådtiteln, vad har du för influenser mm.?

Posted

Jag ska få låna ett Audiophile usb av en kamrat, så ska vi se om det fungerar bra. Börjar bli dax att göra nått nytt. Angående garageocken, så är det nog mer punk, jag har lite svårt att klassificera mig själv. Finns lite att lyssna på vid signaturlänken. Man får tuta på för sitt eget nöje.

• 3 weeks later...
Posted

något jag varmt rekomenderar dig som söker ett externt ljudkort med preamps, monitorutgångar, hörlursutgångar etc. är Focusrite Saffire!

Jag har nu haft burken i snart 6månader och har inte varit besviken en enda gång! Nu börjar jag däremot bli sugen på att skaffa fler ingångar (Saffire har "bara" 2) eftersom det börjar klia i fingrarna efter att spela in trummorna som står och dammar i garaget=)

hur som helst, jag kan varmt rekomendera burken, och om du är sugen kan du få köpa min! Hör av dig till olovnystrom@hotmail.com om intresset finns... Det är egentligen inte lönt att köpa en ny eftersom den som jag haft bara har stått på skrivbordet... flitigt använd, men det är ju inte direkt några förslitningsskador för det...!

Mvh Chip