Jump to content
Annons

Din favorittonart


Desmond

Recommended Posts

Det vore intressant att veta vilka tonarter folk skriver i. Generellt skriver jag mest

i "staket"-tonarter (G,D,A osv). Jag tror det har att göra med att jag skriver

på gitarr och dessa tonarter har enklare ackord att ta på gitarr. Iaf var det så det började en gång i tiden.

Hur är det med keyboard-nissarna? Skriver ni mer i b-tonarter eller är det bara C

som gäller?

Min absoluta favorit är D, sedan Dmoll (F) tätt följd av G.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ärligt talat, så tänker jag inte alls på tonarter när jag skriver. Det händer ibland att jag tar reda på det i efterhand, men annars skiter jag fullständigt i sådant. Inte ens när jag solar tänker jag på det alla gånger. (Undantaget möjligen när jag improviserar.) 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir mycket Cm/G# för min del. Varför vet jag inte. Jag fastnade på den efter att ha tagit ut "I Just Died In Your Arms Tonight" av Cutting Crew för en massa år sedan 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag inbillar mig att det finns en mer teknisk orsak till att jag väljer en viss tonart (oftast Cm). Jag tycker nämligen att det är mycket enklare att få till basljud som låter bra just vid C. Väljer man Am låter basen för ljus eller för mörk, och det brukar vara ett elände att ratta in ljudet så att det låter bra.

Å andra sidan tycker jag själv att ett stråkljud låter bäst när man tar ett Dm7.

Fast som sagt, det är möjligt att jag inbillar mig att det är så här. Jag är kanske bara slö som inte orkar ratta sakerna rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag lirar gitarr blir det nästan bara enkla donarter, med få höjda och sänkta toner. På piano har jag dock en stark förkärlek gentemot tonarter med mycket svarta tangenter. Gillar soundet i dem. Mycket moll också. Lirar i Bb och Eb rätt mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag inbillar mig att det finns en mer teknisk orsak till att jag väljer en viss tonart (oftast Cm). Jag tycker nämligen att det är mycket enklare att få till basljud som låter bra just vid C. Väljer man Am låter basen för ljus eller för mörk, och det brukar vara ett elände att ratta in ljudet så att det låter bra.

Å andra sidan tycker jag själv att ett stråkljud låter bäst när man tar ett Dm7.

Fast som sagt, det är möjligt att jag inbillar mig att det är så här. Jag är kanske bara slö som inte orkar ratta sakerna rätt.

Det är klart att olika tonarter låter olika.

Olika tonhöjder i grundton osv (märks tydligast i basen), olika lägen på instrumenten, olika temperering med olika förtecken osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag inbillar mig att det finns en mer teknisk orsak till att jag väljer en viss tonart (oftast Cm). Jag tycker nämligen att det är mycket enklare att få till basljud som låter bra just vid C. Väljer man Am låter basen för ljus eller för mörk, och det brukar vara ett elände att ratta in ljudet så att det låter bra.

Å andra sidan tycker jag själv att ett stråkljud låter bäst när man tar ett Dm7.

Fast som sagt, det är möjligt att jag inbillar mig att det är så här. Jag är kanske bara slö som inte orkar ratta sakerna rätt.

Det är klart att olika tonarter låter olika.

Olika tonhöjder i grundton osv (märks tydligast i basen), olika lägen på instrumenten, olika temperering med olika förtecken osv...

Akustiken på rummet har också betydelse för vad som låter bra just här och nu.

Får du stående vågor på vissa frekvenser påverkar det skillnaden mellan tonarter

mycket.

Om man använder akustiska instrument uppstår akustiska fenomen i

instrumentkroppen som också har påverkan.

Spelar man mest på svarta tangenter kan det också kännas mer fräscht om man

är van vid de vita.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skriver mest i C (gitarr).

Har nog lite att göra med att mitt favoritackord passar in så bra där, både i sig självt och i övergångar till andra ackord: det helt opretentiösa ackordet är F som barréackord fast utan de båda E-strängarna (stumma alltså). Dessutom blir det ofta snyggt med A-moll och övergångar till olika varianter av E-moll, och man kan köra små melodier på olika bastoner hit och dit. Lite folkaktigt och vemodigt tralligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad jag egentligen menar är att efter en tid som låtskrivare brukar man

utveckla känslomässiga bindningar till olika ackord, ackordskiften och tonarter,

iaf gäller det mej i hög grad. T.ex så älskar jag D och identifierar mig med den,

både dur och moll men ibland känns G bättre och då kan man nästan känna att

man är otrogen ... 😏

Känner ni igen er eller är det bara jag som har tomtar på vift? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad jag egentligen menar är att efter en tid som låtskrivare brukar man

utveckla känslomässiga bindningar till olika ackord, ackordskiften och tonarter,

iaf gäller det mej i hög grad. T.ex så älskar jag D och identifierar mig med den,

både dur och moll men ibland känns G bättre och då kan man nästan känna att

man är otrogen ... 😳

Känner ni igen er eller är det bara jag som har tomtar på vift? 😆

Jag kan helt ärligt påstå att jag inte har en aning om vad du pratar om. 😏

Jag bekymrar mig oftast inte med vilka ackord jag tar. Möjligen tar jag kanske omedvetet vissa typer av ackord, men det är inget som jag tänker på i så fall. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

F-dur.

...eller C-moll.

...fast flera gånger har jag börjat skriva låtar i huvudet och när jag satt mig vid pianot visar det sig att de går i H-moll...

...eller Eb-dur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte skillnaden mellan tonarterna mer än att de är ljusare/mörkare. Många av er får det att låta som om det är något speciellt med en viss typ av tonart. Nu vill jag inte säga "Så är det inte!" utan jag undrar bara... Vad menar ni?

Som jag skrev innan så kör jag ofta C (Am) eller G (Em) eftersom det är typ bara vita tangenter då. DÄREMOT så kan jag plötsligt transposa låten upp eller ned i programet, DÅ kan det för tillfället låta fräscht och bra. Men sedan känner jag för att byta igen... Så det där är bara tillfällig njutning. Damn, ja kan tom transposa upp en hel oktav och ändå njuta. För mig iaf... Eller vad säger ni?

In the end of the day så handlar det om att anpassa tonarten efter låten. Som någon skrev innan så kanske basen låter mörk i Am, men om det i detta fall t ex är en basmelodi som går upp mot kvinten lite då och då - då kanske det blir perfekt.

Så som sagt, vad är det för skillnad mellan Am och Em t ex mer än att det låter mörkare/ljusare ? 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skriver oftast i den tonart låten låter bäst i! 😆

Instämmer helt!

Spelar dessutom alltid på gehör - även om jag inte är helt bakom flötet på teorin... 🙁

Jag funderar aldrig ens på vilken tonart det råkar bli, utan tar de ackord jag tycker blir snyggast i den aktuella låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte skillnaden mellan tonarterna mer än att de är ljusare/mörkare. Många av er får det att låta som om det är något speciellt med en viss typ av tonart. Nu vill jag inte säga "Så är det inte!" utan jag undrar bara... Vad menar ni?

Som jag skrev innan så kör jag ofta C (Am) eller G (Em) eftersom det är typ bara vita tangenter då. DÄREMOT så kan jag plötsligt transposa låten upp eller ned i programet, DÅ kan det för tillfället låta fräscht och bra. Men sedan känner jag för att byta igen... Så det där är bara tillfällig njutning. Damn, ja kan tom transposa upp en hel oktav och ändå njuta. För mig iaf... Eller vad säger ni?

In the end of the day så handlar det om att anpassa tonarten efter låten. Som någon skrev innan så kanske basen låter mörk i Am, men om det i detta fall t ex är en basmelodi som går upp mot kvinten lite då och då - då kanske det blir perfekt.

Så som sagt, vad är det för skillnad mellan Am och Em t ex mer än att det låter mörkare/ljusare ? 😄

Mestadels är det diffusa skillnader... om man inte använder liksvävande temperatur så kan ju klangerna låta lite lite olika i olika färg, men annars så handlar det väl mest om att man är olika van vid olika tonarter - även om det är tydligast på kort sikt som du pratar om (vilket väl är anledningen till att tonartshöjningar kan ge en sån stark upplevelse) så finns det nog även på längre sikt.

Eller?

Jämför också med människor som har perfekt gehör; jag har t ex hört historier om folk som övat upp helt perfekt gehör på klaviaturinstrument som har varit kanske en kvartston felstämda - med följden att all musik som är "rättstämd" låter falsk/fel för dem!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skriver oftast i den tonart låten låter bäst i! 😄

Instämmer helt!

Spelar dessutom alltid på gehör - även om jag inte är helt bakom flötet på teorin... 😄

Jag funderar aldrig ens på vilken tonart det råkar bli, utan tar de ackord jag tycker blir snyggast i den aktuella låten.

Jag fattade Lynxos inlägg som ett skämt men iom att Claes instämmer måste

jag fråga: Hur vet man vilken tonart en låt låter bäst i innan man ens skrivit den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag förstår inte skillnaden mellan tonarterna mer än att de är ljusare/mörkare. Många av er får det att låta som om det är något speciellt med en viss typ av tonart. Nu vill jag inte säga "Så är det inte!" utan jag undrar bara... Vad menar ni?

Som jag skrev innan så kör jag ofta C (Am) eller G (Em) eftersom det är typ bara vita tangenter då. DÄREMOT så kan jag plötsligt transposa låten upp eller ned i programet, DÅ kan det för tillfället låta fräscht och bra. Men sedan känner jag för att byta igen... Så det där är bara tillfällig njutning. Damn, ja kan tom transposa upp en hel oktav och ändå njuta. För mig iaf... Eller vad säger ni?

In the end of the day så handlar det om att anpassa tonarten efter låten. Som någon skrev innan så kanske basen låter mörk i Am, men om det i detta fall t ex är en basmelodi som går upp mot kvinten lite då och då - då kanske det blir perfekt.

Så som sagt, vad är det för skillnad mellan Am och Em t ex mer än att det låter mörkare/ljusare ? 😄

Som jag ser det så handlar det väl mest om att man skaffar en historia med

enskilda tonarter. Om jag har skrivit en låt som jag tycker väldigt mycket om i,

låt säga Adur så kanske det inte säger så mycket. Men sedan skriver jag en till

och den råkar också ligga i Adur. Hoppsan hejsan tänker analytiske Desmond,

här ser vi ett mönster ... Och så vidare, ett par år senare är man helt inne på

att det är Adur som är ens egna lilla privata tonart 🙂

Detta gäller lika mycket enskilda ackord och ackordskiftningar/följder som man

lär sig att uppskatta och utnyttja bättre och bättre.

Nåja, de flesta verkar inte känna igen sig i det här så jag skall inte framhärda.

Det handlar väl kanske om hur personlig man vill bli i sitt förhållande till musiken.

😄

Redigerat av Desmond
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar mest/helst i F#moll / Adur.

***

Det där med "låter bäst"; någon skrev i en annan tråd, att en gitarr låter bäst om man stämmer den i Eb, alltså en halvton ner mot "normalt".

Kan detta dementaras eller bekräftas?

(Själv har jag - förmodligen mest av slöhet eller initiativbrist - aldrig stämt annat än enligt skolbokens förstasida)

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

När man skriver på gitarr eller klviatur blir det som det blir, och vissa intressanta "fel" som blir kärnan i låten. Men skriver jag med papper och penna/dataprogram utgår jag oftare från fastare förutsättningar typ nu ska jag skriva i Bbmoll t.ex. Det är ju alltid skoj med utmaningar. Sen är ju klart att ska man själv sjunga själv får ju vi med klent tonomfång rätta oss efter det.

Sen bör man inte förnedka eller förrringa att de olika tonarterna faktiskt låter väldigt olika. Bara testa att transponera dina speciella favoriter som du brukar sitta och spela. Det var en väldans intressant artikell i en sjuttitals Guitar Player angående detta. Jag återkommer med år och nummer när jag har orkat rota. Dom finns att läsa på nätet, vill jag minnas.

Sen tycker jag det var intressant att du har tretton olika tonarter att välja mellan. (Ingen allvarlig kritik, frågan är verkligen intressant.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med "låter bäst"; någon skrev i en annan tråd, att en gitarr låter bäst om man stämmer den i Eb, alltså en halvton ner mot "normalt".

Kan detta dementaras eller bekräftas?

(Själv har jag - förmodligen mest av slöhet eller initiativbrist - aldrig stämt annat än enligt skolbokens förstasida)

tjing

Bengan

Det är ju samma sak som att säga att en gitarr låter bäst med capo på tredje band. Dvs det beror helt på vad man har för gitarr, strängtjocklek, smak, spelsätt och vad det är för låt.

Själv gillar jag öppen stämning i Eb för ett mörkare fylligare ljud. Men jag gillar också att ha capo ganska högt upp ibland för att få ett ljusare ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skriver oftast i den tonart låten låter bäst i! 😄

Instämmer helt!

Spelar dessutom alltid på gehör - även om jag inte är helt bakom flötet på teorin... 😄

Jag funderar aldrig ens på vilken tonart det råkar bli, utan tar de ackord jag tycker blir snyggast i den aktuella låten.

Jag fattade Lynxos inlägg som ett skämt men iom att Claes instämmer måste

jag fråga: Hur vet man vilken tonart en låt låter bäst i innan man ens skrivit den?

Olika ackord klingar ju lite olika, så man får prova lite grand upp och ner om man inte tycker att det blev helt rätt när man har kommit en bit med låten. Jag spikar sällan varken instrumentval eller tonart förrän det börjar närma sig sånginspelning - och då kan man ibland behöva justera lite för att man ska klara av att sjunga... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag har läst en del böcker i musikteori, bl.a. några olika för gitarr i greppvänligt "ta med i hardcaset-format" samt för piano, orgel, munspel, trummor och mandolin samt en som används på Musikhögskolan.

Men jag måste säga, jag förstår inte riktigt vitsen med tonarter. Vad är en tonart? Egentligen. Därför blir jag alltid beskylld för att spela mina låtar i olika tonarter. Jag BYTER alltså tonart i låtarna flera gånger under låtens gång sägs. Utan att det låter illa. Inta vet jag... 🙂

😎

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skriver oftast i den tonart låten låter bäst i! 😎

Instämmer helt!

Spelar dessutom alltid på gehör - även om jag inte är helt bakom flötet på teorin... 🙂

Jag funderar aldrig ens på vilken tonart det råkar bli, utan tar de ackord jag tycker blir snyggast i den aktuella låten.

Jag fattade Lynxos inlägg som ett skämt men iom att Claes instämmer måste

jag fråga: Hur vet man vilken tonart en låt låter bäst i innan man ens skrivit den?

Jag menade mer att jag tar bara de ackord som låtar bäst. Det kan bli helt snurriga tonarter, och det kan hamna utanför någon av tonarterna dessutom! Det spelar ingen roll, och det skiter jag i, fram tills jag ska sola. Då brukar jag ta ut tonerna och med det lista ut vilken tonart det går i. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...