Jump to content
Annons

Så får du bra respons på dina frågor


tbruce

Recommended Posts

Burnin Sven (oregistrerad)

Ganska bra och genomtänkt tråd det här. Jag har nog bara en liten fundering och det är ang. det här med att förvänta (ett ord som nog kan förväxlas med kräva) sig hjälp/svar för det gör jag nog om jag väl ställer en fråga. Det är nog inte så att jag allra nådigast med böjd nacke tålmodigt väntar på att nån ska förbarma sig utan att jag tycker nog att kan man så har man ett oxå rimligtvis ett ansvar att hjälpa till efter bästa förmåga. Det försöker jag göra.

Om man ser på tex. det här med läs manualen/sök effektivt på forumet eller nätet först så är det ju så att manualer kan vara författade på idiotiskt knölig fack engelska samt jävligt opedagogiskt upplagda. Kort sagt kanske inte så där överdrivet lätt tillgängliga för folk i allmänhet. Söka kan nog vara problematiskt det med, jag har ofta problem med att få till det. Men framför allt så vill man ju göra den där musiken som man så gärna vill och inte behöva gå omvägen via först en master i internet och sen specialstudier i engelska för musikteknik. Jag tycker nog att vill man inte svara så låter man bli, det är väl det lättaste? Men att den som ställer en fråga inte skulle ha rätt att förvänta sig ett svar det tycker jag är lite långsökt faktiskt. I övrigt så tycker jag att tråden är som jag skriver inledningsvis.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...
Annons

Några forumtips från den danske filisofen Sören Kirkegaard:

"Om jag vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål,

måste jag först finna henne där hon är och börja just där. Den som

inte kan det lurar sig själv när hon tror att hon kan hjälpa andra.

För att hjälpa någon måste jag visserligen förstå mera än vad han

gör, men först och främst förstå det han förstår. Om jag inte kan det

så hjälper det inte att jag kan och vet mera.

Vill jag ändå visa hur mycket jag kan, så beror det på att jag är fåfäng och högmodig och

egentligen vill bli beundrad av den andre istället för att hjälpa honom

All äkta hjälpsamhet börjar med ödmjukhet inför den jag vill hjälpa

och därmed måste jag förstå att detta med att hjälpa inte är att vilja

härska UTAN ATT VILJA TJÄNA!

Kan jag inte detta, så kan jag inte heller hjälpa någon."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
  • 7 månader senare...
jag är emot.

eller, alltså... problemet är ju inte att det saknas instruktioner för både det ena och det andra. problemet är att folk inte orkar läsa en massa regler och riktlinjer innan en tråd postas.

därför, skriv istället i en obehaglig grön färg, några skarpa instruktioner (typ en checklista, fast väldigt fåordig och kort), som är synlig på samma sida som man använder när man startar själva tråden.

typ, "är rubriken relevant", "finns det någon beskrivning", "har du provat att söka" "-var tydlig, paco"

även om t-bruce förslag innehåller bra riktlinjer, så hjälps det inte om folk inte läser dem i samband med postning.

Måste bara hålla med här...

Missförstå mig rätt, guiden är hur bra som helst...

Men jag tror inte det är så många av de nyanlända

som orkar gå igen alla regler och rutiner...Sånt brukar

oftast komma med tiden...Som en typ inskolningstid....LOL

Man måste få lite smisk på fingrarna innan man verkligen

lär sig allt... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
  • 9 månader senare...

Dags att bumpa denna igen?

Tycker det startas väldigt många trådar som handlar om exakt samma sak:

”Vilken mick ska jag köpa?”

”Vilken dator ska jag köpa/bygga?”

”Vilket ljudkort ska jag köpa?”

”Vilka monitorer…” ja, ni fattar!

Jag tycker de erfarna medlemmarna oftare kan, vänligt men bestämt, uppmana till en sökning eller om man orkar; hänvisa till redan existerande trådar. Forumet skulle må bra mycket bättre av detta tror jag. Till blivande trådskapare så kan sägas att om ni sökt utan att finna, skriv detta så kommer ingen att bli sura om ni startar en ny tråd om redan behandlat ämne. Ni kommer troligtvis att bli hänvisade till relevant tråd där ev. följdfrågor hör hemma.

/Gilbert

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Skulle man inte kunna införa någon slags funktion som frågar om man sökt ordentligt i forumet innan man får skapa en ny tråd? Jag har inte startat så många trådar (ingen…) så det kanske redan fungerar så?

Det är dags att ta det steget snart Gilbert!

Medlemspresentation! Klapp klapp! Medlemspresentation! Klapp klapp! Medlemspresentation! Klapp klapp! Medlemspresentation! Klapp klapp! Medlemspresentation! Klapp klapp! Medlemspresentation! Klapp klapp! Medlemspresentation! Klapp klapp! Medlemspresentation! Klapp klapp! Medlemspresentation! Klapp klapp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...