Jump to content
Annons

Så får du bra respons på dina frågor


tbruce

Recommended Posts

Hejsan! Jag har börjat tröttna på alla konstiga ogenomtänkta trådar, framförallt det överflöd av trådar som har titlar som inte alls beskriver innehållet på något genomtänkt sätt. Så, därför har jag skrivit ihop en liten guide över hur man gör en riktigt bra tråd!

Jag vill också påpeka att jag inte jobbar för forumet eller nåt sånt, utan detta är bara mina egna tankar. Om någon har synpunkter eller vill komplettera på något sätt så är det bara att skrika till. 😲

----

Innan du startar tråden

Först av allt: om du har problem av teknisk karaktär, läs manualen! Hittar du inte svaret där, gör en sökning, både på Google och på forumet! Det är inte alltid du får ett bra svar på det sättet, men oftast. Fördelar: Svaret kommer snabbare, andra forumiter kan koncentrera sig på trådar med nytt innehåll. Mer info om forumsökning här: https://www.studio.se/index.php?showtopic=6033

När du väl har förvissat dej om att svaret på din fråga inte redan finns på forumet, så ska hitta rätt avdelning att lägga din fråga under. Detta kan faktiskt vara ganska klurigt, särskilt om man är ny på ett forum, men läs beskrivningen av avdelningarna en extra gång så är det större chans att det blir rätt. Skulle det bli fel så är det trots allt inte hela världen, eftersom en moderator kan flytta tråden.

Så! Nu är det dags att börja skriva tråden.

Ämnestitel och ämnesbeskrivning

Tänk på att det är med titeln som du "säljer" tråden. Du vill få folk att klicka, men inte vilket folk som helst - det som är viktigt är att de som är intresserade och har nåt att tillföra ämnet får en chans att göra det. Hur skriver man då en bra ämnestitel? Tja, försök få med vad det handlar om i stora drag helt enkelt. Fundera på vad som bäst sammanfattar ämnet. Om du t ex har problem med ett reverb i Cubase, så kan du helt enkelt skriva:

  • "Problem med [reverbets namn] i Cubase"

Du kan sedan specificera problemet i ämnesbeskrivingen, t ex:

  • "Ljudet hackar vid hög inputvolym"

Detta bör vara tillräckligt för att man när man ser trådens titel ska kunna avgöra om man kan ha något att tillföra ämnet eller inte. Ett exempel på en dålig titel i ett sådant sammanhang hade varit att skriva något i stil med:

  • "Problem! =("
  • "Nån som vet...?"
  • "Vad gör jag för fel?"
  • "Hur gör man...?"
  • "Snälla snälla hjälp mej"

Detta är dessvärre allt för vanligt, och är totalt meningslöst eftersom det inte säger ett dyft om vad tråden handlar om, utom att det är nån typ av problem som man vill ha hjälp med. Andra exempel på dåliga titlar, som bara täcker in en liten liten del av trådens ämne:

  • "Låter konstigt"
  • "Cubase, hjälp"
  • "Förvrängt ljud"
  • "Reverbet?"

Ibland kan det faktiskt vara väldigt svårt att sammanfatta ämnet med bara några ord, men försök åtminstone! T ex "Några tankar om melodifestivalen" säger inte så mycket, men det kan kanske vara svårt att beskriva trådens ämne bättre.

Skriv inte samma sak i ämnestiteln och ämnesbeskrivningen, varken ordagrant eller omformulerat! Har du angett att det gäller ett visst program i titeln så behöver du inte upprepa det i beskrivningen. Då är det bättre att låta ämnesbeskrivningen vara tom.

För att sammanfatta alltså: Försök få med allt som man behöver veta för att avgöra om man har nåt att tillföra ämnet eller inte. Kan du beskriva kärnan i problemet med bara tre ord så kanske du kan använda två-tre ord till för att få med ännu mer. Skämt är helt okej, men utelämna dock saker som inte är relevanta. Perfekt grammatik och meningsbyggnad är inte nödvändigt i titeln, förkortningar kan fungera om du behöver mer plats. Undvik smileys, bara stora bokstäver etc.

Ytterligare tips:

Titlar till trådar under demoinspelningar ska helst innehålla nån form av beskrivning av vad för typ av musik det är som postas.

Skriva inlägget

Här är det svårare att dra några generella guidelinjer som man kan följa, eftersom olika trådar kräver olika texter med olika innehåll. Men generellt så kan man uppmana till att tänka på mottagaren! Alltså, fundera utifrån mottagarens perspektiv på vad du måste få med. Ju utförligare du kan formulera frågan, desto större chans att du får ett bra svar snabbt, skriv hellre en mening för mycket än en för lite. Har du t ex datorproblem bör du ange specifikationer för din dator, inklusive operativsystem. Krydda med relevanta länkar, om du bedömer att de kan hjälpa folk att hjälpa dej. Glöm bara inte att tydligt förklara vad länken innehåller.

Några självklarheter: Skriv så korrekt du kan, skriv absolut inte med endast stora bokstäver. Använd smileys vid behov, låt bli annars. Några stavfel här och där är såklart ingen fara, men se till att texten är lättläst. Chattförkortningar fungerar i en chatt, men fyller ingen funktion på ett forum. Hafsigt hopsatta frågor får oftast hafsigt ihopsatta svar. Använd gärna "Förhandsgranska inlägg" innan du postar ämnet, för att undvika problem.

Kom också ihåg att när du postar i demoavdelningen så måste du använda dej av mallen i den nitade tråden "Viktigt: Regler för låtuppladdningar".

Generellt om att starta trådar

När du startar en tråd förväntas det ofta att du håller i diskussionen. Det är du som avgör när folk går ifrån ämnet allt för mycket. Det ses därför också som lite fult att starta en diskussion om något, för att sedan inte själv delta.

Kom ihåg att det inte är din rättighet att få ett bra svar! Du kan inte kräva att någon ska hjälpa dej, utan ska istället vara tacksam ifall någon bryr sig om att göra det.

----

För vidare läsning på ämnet rekommenderar jag: http://se.linux.org/dokumentation/artiklar...ap/smartafragor

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hur bra som helst! Tråden bör nitas genast och länkas från reglerna man måste godkänna när man skriver upp sig. tbruce for president!

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Hur bra som helst! Tråden bör nitas genast och länkas från reglerna man måste godkänna när man skriver upp sig. tbruce for president!

Absolut! Jag är för!

Och sen blir man sparkad härifrån med omedelbar verkan om man inte lyder! 😳😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Skit i fåtalet, Tbruce 🙂

Superbra! Nita!!!

Hehe, visst. Trevligt att det uppskattas. 😱 Det tog ärligt talat inte så många minuter att skriva ihop eftersom jag redan visste vad jag skulle skriva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra inlägg, tbruce. Just trådtiteln är jäkligt viktig om man vill få rätt människor att läsa det man har att skriva. Jag hoppas definitivt den nitas upp. Eller så kan ju texten där det står "För att öka chansen att få ett snabbt svar på din fråga, använd sökfunktionen innan du postar. De flesta frågor av teknisk karaktär har redan ställts." bytas ut mot "För att öka chansen att få ett snabbt svar på din fråga, läs den inofficiella starta tråd-skolan här" med en länk till den här tråden.

Jag tänkte att angående trådtitlarna på demoavdelningen (nu är ju inte jag särskilt aktiv där då jag varken har lagt upp någonting jag skrivit eller lyssnat på så överdrivet många verk som andra lagt upp) så skulle man kunna göra som på så många andra forum, d v s trådtiteln skrivs så här: [<genre>] <artist> - <låtnamn> samt i trådbeskrivningen så kan man skriva vad man vill. En kort subjektiv beskrivning av vad man ska förvänta sej om genren är väldigt generell eller kanske "ny bättre mix" om man har editerat och lagt upp en ny version.

Just att ha genren i klammer gör att det blir lätt att överskåda vilka demolåtar en besökare kan tänkas vara intresserad av att lyssna på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte att angående trådtitlarna på demoavdelningen (nu är ju inte jag särskilt aktiv där då jag varken har lagt upp någonting jag skrivit eller lyssnat på så överdrivet många verk som andra lagt upp) så skulle man kunna göra som på så många andra forum, d v s trådtiteln skrivs så här: [<genre>] <artist> - <låtnamn> samt i trådbeskrivningen så kan man skriva vad man vill. En kort subjektiv beskrivning av vad man ska förvänta sej om genren är väldigt generell eller kanske "ny bättre mix" om man har editerat och lagt upp en ny version.

Just att ha genren i klammer gör att det blir lätt att överskåda vilka demolåtar en besökare kan tänkas vara intresserad av att lyssna på.

Ingen dum idé, enda problemet jag ser är att ganska så ofta finns det ingen definitiv låttitel, och ganska så ofta så har folk heller inte nåt artistnamn. Dessutom säger ju faktiskt låttiteln inte alltid så mycket, särskilt inte när det gäller instrumental musik.

Men att "lagstifta" om att skriva ut just genren efter en viss mall är kanske inte så tokigt? Vad säger Olsberg m fl?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fascinerande....hur orkar man lägga ned så mycket tid och kraft på att mästra andra? Vad ska du bli när du bli stor? Jobba på statligt verk? 😛

Fascinerande.... varför känner man behovet att kritisera ngn som gjort ett utomordentligt jobb i att hjälpa andra.

Vad ska man bli när man blir stor? Jobba på statligt verk?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Bra beskrivning. Med din tillåtelse, tbuce, tar jag valda delar och lyfter in i forumreglerna och länkar därifrån till denna tråd. Utmärkt initiativ!

Tråden nitad och flyttad från Allmänt.

Ganska kul att du flyttar tråden 😉😉😉

Edit: Bra sagt/skrevet tbruce!

Edit2: Jag kan visst inte stava alls idag. 😆

Redigerat av Nexustwins
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

jag är emot.

eller, alltså... problemet är ju inte att det saknas instruktioner för både det ena och det andra. problemet är att folk inte orkar läsa en massa regler och riktlinjer innan en tråd postas.

därför, skriv istället i en obehaglig grön färg, några skarpa instruktioner (typ en checklista, fast väldigt fåordig och kort), som är synlig på samma sida som man använder när man startar själva tråden.

typ, "är rubriken relevant", "finns det någon beskrivning", "har du provat att söka" "-var tydlig, paco"

även om t-bruce förslag innehåller bra riktlinjer, så hjälps det inte om folk inte läser dem i samband med postning.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Get a life

:rolleyes:

Allvarligt, man undrar ju hur det är fatt?

Allvarligt, det är ju bättre att engagera sig på ett konstruktivt sätt, än tvärtom.

Itzy har en poäng dock, om ingen läser eller hittar 'reglerna' så hjälper de ju inte.

En väldigt kortfattad version som poppar upp vid varje nytt trådskapande, tills man gjort 10-20 st?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...